⚖️ محاسبه مهریه های ریالی به نرخ روز چگونه است؟

همگی می دانیم که مهریه یکی از اولین حقوق قانونی زن بعد از ازدواج می باشد. در ماده 1082 قانون مدنی این گونه بیان شده است که مهریه حق قانونی بی قید و شرط زن است که با جاری شدن خطبه عقد به او تعلق می گیرد و می تواند هرگونه تصرفی در آن بکند.

محاسبه مهریه های ریالی

از دیگر شروط مهریه، مالیت داشتن آن است. یعنی مهریه باید به گونه ای انتخاب شود که بتوان برای آن قیمتی در نظر گرفت و آن را خرید و فروش کرد. براساس همین قانون تعیین مقداری طلا، سکه تمام بهار آزادی و یا مقدار مشخصی پول به عنوان مهریه رایج می باشد.

در مواردی که مهریه به صورت وجه نقد رایج مملکت تعیین شده باشد، برای پرداخت آن قانون پرداخت محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 اجرا می شود. در ادامه هرآنچه لازم است در رابطه با قانون محاسبه مهریه به نرخ روز بدانید برای شما بیان خواهیم کرد.

چرا مهریه های ریالی به نرخ روز محاسبه می شود؟

طبق قانون و شرع اسلام مهریه در زمان عقد باید به زن پرداخت شود. اما در اکثر مواقع این اتفاق نمی افتد و تا زمانی که زن مهریه خود را به صورت رسمی مطالبه نکند به ایشان پرداخت نمی شود. در دواقع می توان گفت مهریه یکی از اموال زن است که به عنوان بدهی نزد همسرش باقی مانده است.

در رابطه با قانون پرداخت مهریه به نرخ روز چنین می توان توضیح داد:

اگر مهریه به صورت طلا یا سکه باشد، با گذشت چند سال و تغییر ارزش پول، ارزش طلا و سکه همچنان ثابت می ماند. یعنی باتوجه به تغییر ارزش پول، ارزش طلا و سکه نیز افزایش یا کاهش می یابد. بنابراین هر زمان که خانمی مهریه طلا یا سکه خود را مطالبه کند لایق دریافت هر آنچه در عقدنامه ثبت شده است می باشد.

اما در شرایطی که مهریه خانمی به صورت مبلغی پول نقد تعیین شده باشد، گذشت زمان سبب کاهش ارزش واقعی مهریه می شود. به همین دلیل برای مهریه های ریالی قانونی در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن ارزش واقعی مهریه براساس ارزش پول در زمان مطالبه مهریه به زن پرداخت شود.

محاسبه مهریه های ریالی

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

برای به دست آوردن نرخ روز مهریه می توانید از سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز استفاده کنید و یا از طریق فرمول زیر آن را محاسبه کنید:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه ÷عدد شاخص سال برقراری عقد)

عدد شاخص عددی است که براساس نرخ تورم در پایان هر سال توسط بانک مرکزی تعیین و اعلام می گردد. از آنجایی که تا پایان سال به شاخص قیمت سالانه دسترسی وجود ندارد، برای محاسبه مهریه به نرخ روز آخرین شاخص موجود، یعنی شاخص سال قبل از مطالبه مهریه ملاک قرار می گیرد.

محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر چگونه است؟

زن می تواند پس از فوت شوهرش مهریه خود را از ماترکه مرد مطالبه کند. در این حالت برای محاسبه مهریه به نرخ روز، عدد شاخص سال فوت مرد ملاک محاسبات قرار دارد. یعنی اگر مردی در سال 1398 فوت کرده باشد و همسر ایشان در سال 1402 نرخ روز مهریه خود را مطالبه کند، شاخص سال 1398 در صورت کسر قرار میگیرد.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا