20 سوالات روانشناسی شخصیت شناسی دیگران

سوالات روانشناسی باحال برای شناخت افراد
سوالات چالشی روانشناسی برای شناختن دیگران

همه ما قبول داریم که ملاقات با افراد جدید یکی از بزرگترین هیجانات زندگی است. هر دوست، عشق، همکار، همسایه و آشنایی یک زمان غریبه بود.

چه می شد اگر می دانستید که باید چه سوالات روانشناسی از آن ها بپرسید تا مشخص شود آن ها با شما سازگار هستند یا خیر؟

به گفته روانشناسان، اگرچه دانستن همه چیز درباره یک نفر در اولین ملاقات بسیار دشوار است، اما سوالات جالب و خاصی وجود دارد که با پرسیدن آن ها می توانید به بینش عمیق تری درباره شخصیت یک نفر دست یابید.

بیایید صادق باشیم! سوالاتی از قبیل «هوا چطور است؟» یا «برنامه ات برای این هفته چیست؟» بینش خاصی درباره شخصیت افراد به شما نمی دهد! اما سوالاتی که در ادامه برایتان آورده ایم، فرق می کنند!

آن ها به گونه ای طراحی شده اند که به شما بینشی دقیق تر و عمیق تر درباره غریبه ای که به تازگی ملاقات کرده اید ارائه می دهند تا بتوانید دریابید که آیا شما دو نفر در آینده با هم کنار می آیید یا خیر.

بیشتر : سوالات روانشناسی باحال از دختر و پسر

1. خودت را چطور تعریف می کنی؟

این سوال ممکن است به نظر چیز خاصی نباشد، اما ماهیت مبهم آن، چیزهای زیادی را در مورد شخصیت فرد آشکار می کند. چرا؟

زیرا شما می توانید به روش های مختلف به این سوال پاسخ دهید. فرد ممکن است در پاسخ به این سوال، در مورد شخصیت، شغل، و خانواده خود صحبت کند. به هر چیزی که اشاره کند، به طور کلی اولویت های او در زندگی را نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر فردی خودش را ابتدا به عنوان یک رقصنده، سپس یک خواننده، و در نهایت به عنوان یک کتابدار معرفی کند، پس می دانید که برای این فرد خاص، کتابداری فقط یک شغل است، در حالی که رقصندگی و خوانندگی اهمیت بیشتری دارد.

اگر شخصی خود را یک جهانگرد معرفی کند، پس متوجه می شوید که او فردی است که به طور جدی عاشق سفر کردن است.

2. بزرگترین دستاوردت در زندگی چه بوده است؟

این سوال، بینشی انتقادی نسبت به گذشته یک فرد می دهد، و همچنین یک ویژگی ظریف را در مورد شخصیت او آشکار می کند.

این سوال، بار دیگر علایق فرد را نشان می دهد. آن دستاورد در هر حوزه ای که باشد، نشان می دهد که فرد در چه زمینه هایی از زندگی به خود افتخار می کند.

3. آیا تابحال کتاب خیلی خوبی خوانده ای؟

این یک سوال عالی است و پاسخ ها بسیار متفاوت خواهند بود. با این سوال به سرعت خواهید فهمید که آیا علایق مشترکی با این فرد دارید یا خیر.

اول از همه، به راحتی قادر خواهید بود افراد اهل مطالعه را تشخیص دهید. برخی صادق خواهند بود و می گویند که اهل مطالعه نیستند. سایر افراد به مدت زمان زیادی نیاز دارند تا بفهمند آخرین کتابی که خوانده اند، چه بوده است.

این سوال همچنین نشان می دهد که آن ها سعی دارند صرفا با گفتن نام یک کتاب خاص، شما را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر.

4. شغل رویایی ات چیست؟

سوال مبهم دیگری که خیلی چیزها را فاش خواهد کرد! برخی با اشاره به فعالیت‌ های خلاقانه نشان می‌ دهند که خلاق هستند. بعضی ها سعی می کنند بامزه باشند و مشاغلی را توصیف کنند که وجود خارجی نداشته باشد!

پاسخ آن ها هرچه که باشد، نشان می دهد که آیا آن ها هرگز در مورد این سوال فکر کرده اند یا خیر!

5. قهرمان شخصیتی ات چه کسی است؟

سوالی بسیار معنادار! خواهید دید که برخی یکی از اعضای خانواده خود را توصیف می کنند، در حالی که برخی دیگر یک ورزشکار یا چهره مشهور فرهنگی را توصیف می کنند. با این سوال، چیزهای زیادی در مورد ارزش های آن ها خواهید فهمید.

برای اطلاعات بیشتر، می توانید بپرسید: «چه چیزی این قهرمان را برایت متمایز کرده است؟» در پاسخ به این سوال، فرد معمولا صفات و ویژگی هایی را که آرزو دارد در خود داشته باشد ذکر می کند.

6. آیا فلسفه خاصی در زندگی داری؟

پاسخ به این سوال به شما کمک می کند تا در مورد دیدگاه این شخص نسبت به زندگی، جهان بینی او و ارزش هایی که امیدوار است به آن ها پایبند باشد، اطلاعاتی به دست می آورید. همچنین قادر خواهید بود نگاهی اجمالی به اخلاقیات او داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر کسی بگوید که فلسفه زندگی او این است که تا آنجا که ممکن است پول دربیاورد، خواهید دانست که اولویت او کسب درآمد به هر قیمتی است.

دانستن فلسفه زندگی افراد بلافاصله پس از ملاقات با آن ها می تواند در وقت شما صرفه جویی کند و به شما نشان دهد که آیا فلسفه او با فلسفه شما سازگار است یا خیر.

7. چه چیزی را در مورد خودت بیشتر از همه دوست داری؟

با این سوال، خواهید دید که این شخص ارزش ها و اولویت های خود را بروز می دهد. البته به شیوه ای ظریف!

اگر فرد را در حال لاف زدن دیدید، بدانید که این فرد یا بسیار ناامن است یا ممکن است دچار اختلال شخصیت خودشیفتگی باشد.

هیچ کس از یک لاف زن خوشش نمی آید، بنابراین اگر متوجه چنین چیزی شدید، پیشنهاد می شود که بیخیال او شوید!

در بسیاری مواقع، فرد از فاش کردن این موضوع خودداری می کند. اگر احساس کردید پاسخ او غیر صادقانه یا ساختگی به نظر می رسد، بدین معناست که او سعی دارد با شما بازی کند تا او را دوست داشته باشید. در این مواقع به شهود خود اعتماد کنید.

8. اگر می توانستی دنیا را تغییر دهی، چه تغییری ایجاد می کردی؟

زندگی روزمره بسیاری از ما، فرد محور است؛ بنابراین اغلب به این فکر نمی کنیم که چگونه جهان می تواند رو به بهتر شدن تغییر کند.

پاسخ به این سوال نه تنها میزان توجه یک فرد به رویدادها، خط مشی ها و سیاست‌ های جاری، بلکه ارزش‌ های فرد را نیز آشکار خواهد کرد.

آیا پاسخ فرد، خودخواهانه است؟ یا نگرانی واقعی او برای رفاه دیگران و کره زمین را نشان می دهند؟

9. به نظر تو معنای زندگی چیست؟

با این سوال خواهید فهمید که آیا این شخص دارای مذهب یا دیدگاه معنوی خاصی است. همچنین می توانید درباره ارزش های او بیشتر بدانید.

اگر او معتقد است که معنای زندگی یادگیری هر چه بیشتر در این سیاره است، پس می فهمید که یادگیری در زندگی او اولویت بالایی دارد.

پاسخ به این سوال بسیار جالب خواهد بود، و بهتر است که یک دوست بالقوه نظرات مذهبی یا معنوی مشابهی با شما داشته باشد.

10. آیا ترجیح می دهی تنهایی کار کنی یا با دیگران؟

برخی افراد به تنهایی بهتر کار می کنند. برخی دیگر هنگام کار با یک گروه پیشرفت می کنند. اگر این دوست بالقوه، یک همکار است یا قرار است یک شریک بالقوه باشد، این سوال می تواند شما را راهنمایی کند که آیا می توانید با او سازگار باشید یا خیر.

11. چه چیزی در موردت وجود دارد که هیچ کس نمی داند؟

از آنجایی که این روزها زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می کنیم، در حاشیه رفتن استعداد پیدا کرده ایم! دیگر فرصتی برای گفتگوهای عمیق و معنادار نداریم و گفتگوهای ما معمولا گفتگوهایی عجولانه هستند.

ما فرصت حرف زدن درباره خودمان و پرسیدن درباره دیگران را از دست می دهیم. اینکه ببینیم دیگری دلتنگ صحبت کردن در مورد چه چیزی است، بسیار جالب خواهد بود و به شما کمک می کند تا به صورت رو در رو، در مورد فرد مورد نظر اطلاعات کسب کنید.

12. عمیق ترین باورت نسبت به زندگی چیست؟

همه ما کارهای زیادی انجام می دهیم اما به ندرت به این فکر می کنیم که این اعمال یا احساسات از کجا می آیند.

وقتی از شخصی در مورد عمیق‌ ترین باورش می‌ پرسید، می‌ توانید به سرعت منشاء پاسخ‌ های او به سوالات دیگر را بر اساس آن باور پیدا کنید.

برای مثال، اگر عمیق‌ ترین باور او درباره زندگی چیزی منفی باشد، می توانید بفهمید که چرا در محل کارش درخواست افزایش حقوق نمی کند یا چرا عشقی پایدار پیدا نکرده‌ است.

13. اگر امروز می خوابیدی و فردا در جای دیگری بیدار می شدی، آنجا کجا بود؟

این یک سوال به ظاهر سرگرم کننده است که بسیاری از رویاها و امیدهای طرف مقابل را برایتان فاش می کند. اگر به مکان های ساده ای مانند «یک ساحل» یا چیزی کمتر از آن اشاره می کند، او فردی است که هیچ جاه طلبی ندارد یا شاید کم تلاش است.

یا اگر می گوید که دوست دارد در خانه مادربزرگش بیدار شود چون از کودکی دیگر رنگ خانه او را ندیده است، نشانه خوبی از احساساتی بودن آن فرد و مهارت های بازتابی او است.

14. کاری که آرزو می کنی ای کاش یکبار دیگر بتوانی انجامش دهی، چیست؟

انواع پاسخ ها را برای این سوال دریافت خواهید کرد! و در واقع، می توانید یک شبانه روز را صرف صحبت در مورد این سوال کنید!

هر فرد پاسخ های متعددی دارد و هر پاسخ دارای پیشینه منحصر به فرد است که به شما امکان می دهد سوالات بیشتری بپرسید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

15. چگونه روی خودت کار می کنی؟

اگر قرار است این سوال را از کسی که با او قرار عاشقانه گذاشته اید بپرسید، باید انتظار پاسخ هایی از قبیل «ورزش کردن»، «هفته ای یک کتاب خواندن» یا «کلاس رفتن» را داشته باشید.

شما نباید با کسی که فکر می کند به اوج کمال رسیده است، وارد رابطه شوید! هیچ کس از فردی که کمال طلب نباشد، خوشش نمی آید!

16. بدترین اتفاقی که برایت رخ داده، چه بوده است؟

این یک سوال آزاردهنده است و بسیاری از افراد ممکن است دوست نداشته باشند در مورد تجربیات بد خود صحبت کنند.

اما اگر بتوانید کسی را وادار کنید تا در مورد بدترین تجربیات خود صحبت کند، می توانید به او اعتماد کنید که در آینده نیز، هر چیزی را به شما خواهد گفت.

17. مهم ترین فرد در زندگی ات کیست؟

گاهی اوقات، پاسخ های جالبی به این سوال دریافت می کنید. انتظار نداشته باشید که همه بگویند مادرشان مهمترین فرد زندگی آن هاست. همیشه اینطور نیست.

برخی از افراد، یک مربی، یک دوست یا حتی والدین دوست خود را مهم ترین و تاثیرگذارترین فرد در زندگی خود می دانند. پاسخ این سوال به شما خواهد گفت که چه نوع افرادی بر طرف مقابل شما تاثیرگذار هستند.

18. با پایان رابطه قبلی ات، چه چیزی را درباره خودت کشف کردی؟

بسیاری از روابط، فقط تلخی و ناراحتی برای افراد به جا می گذارند. اگر گفتگوی شما با طرف مقابل تان به شما نشان می دهد که او چنین حسی دارد، باید از خودتان بپرسید که چگونه سعی کرده است بر این احساسات غلبه کند یا به خودش کمک نماید.

آیا او فقط نقش قربانی را بازی کرده؟ یا یاد گرفته است که بر این احساسات غلبه کند و به زندگی خود ادامه دهد؟

19. عصبانیت در بدنت به چه شکلی نمایان می شود؟

شما باید بدانید که نشانه های فیزیکی و بدنی عصبانیت در طرف مقابل تان چیست، تا در صورت بروز بتوانید تشخیص دهید که فرد عصبانی است.

برخی افراد در زمان عصبانیت صورت شان سرخ می شود و برخی دیگر ممکن است احساس لرز یا ضعف کنند.

20. معمولا دوست داری دیگران در موردت چه سوالی کنند؟

ما عاشق صحبت کردن در مورد خودمان هستیم، اینطور نیست؟ آیا تا به حال در یک مهمانی بوده اید که کسی از شما چیزی در مورد خودتان بپرسد؟ قطعا این اتفاق افتاده است! برای همه اتفاق می افتد.

از فرد مورد نظر بپرسید که دوست دارد به چه نوع سوالاتی در مورد خودش پاسخ دهد و سپس به او اجازه دهید در مورد آن ها صحبت کند.

موفق باشید!

با پرسیدن این سوالات به مرور زمان می توانید فرد مورد نظر خود را بهتر بشناسید. نحوه واکنش و نحوه پاسخ آن ها به این سوالات، چیزهای زیادی را در مورد شخصیت آن ها آشکار می کند.

در ادامه : سوالات روانشناسی از عشق، خواستگار و همسر آینده!

منبع: ideapod.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا