آیا سرکه سیب با گذشت زمان خراب می شود؟

چطور بفهمیم سرکه سیب خراب شده
سرکه سیب خراب می شود؟

سرکه سیب یکی از معجون های جادویی پر کاربرد به خصوص در آشپزی، پخت نان و همچنین تهیه ماریناد، سس ها و حتی نوشیدنی ها می باشد که در سراسر دنیا شناخته شده است.

با توجه به فواید فراوان سرکه سیب بسیاری از خانم های خانه دار سعی می کنند همیشه یک یا چند بطری از این ماده را در منزل داشته باشند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند اما معمولا نگران خراب شدن سرکه سیب هستند و نمی دانند تا چه زمانی و در چه مکانی باید از آن نگهداری کنند.

برای پاسخ به این سوالات و رفع نگرانی های احتمالی در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

سرکه سیب چگونه به دست می آید؟

برای تهیه سرکه سیب سیب های خرد شده را با آب پوشانده و می گذارند تا تخمیر شود. طی فرایند تخمیر اتانول ایجاد شده و باکتری های طبیعی آن را به اسید استیک تبدیل می کنند که ماده اصلی سرکه را تشکیل می دهد.

مدت ماندگاری سرکه سیب

همان طور که گفتیم ماده اصلی سرکه سیب را اسید استیک تشکیل داده و ماهیت اسیدی آن باعث شده این سرکه ماندگاری خوبی در دمای اتاق داشته باشد که یعنی هرگز ترش یا خراب نمی شود.

برای سنجش اسیدی بودن یک ماده از مقیاس PH استفاده می شود که محدوده عددی آن بین 0 تا 14 بوده و میزان اسیدی بودن هر ماده را مشخص می کند. PH کمتر از عدد 7 نشان می دهد ماده مورد نظر اسیدی است.

اسید استیک موجود در سرکه سیب بسیار اسیدی بوده و همان طور که انتظار داریم دارای PH کمتر از 7 (بین 2 تا 3) می باشد.

از سوی دیگر سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی طبیعی دارد که به ماندگاری طولانی مدت آن کمک زیادی می کند. سرکه در واقع از رشد بسیاری از میکروب های بیماری زا مانند ای کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس جلوگیری می کند و در مقایسه با قهوه، چای، آب میوه و روغن زیتون خاصیت ضد باکتریایی قوی تری دارد.

روش نگهداری سرکه سیب

بهترین راه برای نگهداری سرکه سیب این است که آن را داخل ظرف با درب محکم در مکان خنک، تاریک و دور از نور خورشید – مثلا بخشی از آشپزخانه یا زیرزمین منزل – نگهداری کنید، اگرچه سرکه سیب تاریخ انقضا ندارد اما نگهداری آن در چنین مکانی به حفظ کیفیت آن کمک زیادی می کند.

لزومی ندارد سرکه سیب را داخل یخچال نگهداری کنید زیرا این کار طول عمر آن را افزایش نخواهد داد.

تاثیر زمان در کیفیت سرکه سیب

به مرور زمان که عمر سرکه سیب بیشتر می شود ممکن است تغییراتی در ظاهر، طعم یا بافت آن ایجاد شود، مثلا کمی مه آلود به نظر برسد یا رسوبات ابر مانند و تارهایی در انتهای بطری جمع شود.

این مسئله به این دلیل رخ می دهد که هر بار درب بطری را باز می کنید سرکه با اکسیژن موجود در هوا تماس پیدا می کند، با گذشت زمان اکسیژن باعث آزاد شدن دو ماده نگهدارنده داخل سرکه یعنی اسید سیتریک و دی اکسید گوگرد می شود.

این اتفاق اگرچه ممکن است روی طعم و عملکرد سرکه سیب در دستورالعمل های غذایی مختلف اثر بگذارد اما تاثیر قابل توجهی در ارزش غذایی یا ماندگاری سرکه سیب نخواهد داشت.

اگر قصد دارید از سرکه سیبی که مدت ها در منزل نگهداری کرده اید استفاده کنید قبل از استفاده حتما بو و طعم آن را تست کنید تا مطمئن شوید می توانید از آن در دستور غذایی مورد نظرتان استفاده کنید.

در بسیاری از محصولات تجاری سرکه سیب تاریخ انقضا درج می شود اما کارخانجات تولید کننده نیز به خوبی به این مسئله واقف هستند که سرکه سیب تا مدت های طولانی حتی بیشتر از تاریخ درج شده قابل استفاده خواهد بود.

در ادامه بخوانید : فواید سرکه سیب برای لاغری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا