7 دمنوش گیاهی برای تسکین بیماری آسم

بهترین دمنوش ها برای بیماری آسم
بهترین دمنوش ها برای بیماری آسم

آسم از بیماری های تنفسی مزمن و بسیار شایع است که روی مخاط مجاری تنفسی اثر گذاشته و با ایجاد التهاب و باریک کردن مسیر تنفسی به علائمی همچون تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گرفتگی قفسه سینه منجر می شود.

در حال حاضر درمان های دارویی مختلفی برای این عارضه آزار دهنده وجود دارد اما برخی افراد ترجیح می دهند در کنار درمان های روتین پزشکی از برخی داروهای گیاهی و دمنوش ها برای تسکین علائم آسم استفاده کنند که به نظر می رسد تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشند.

در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از دمنوش های گیاهی مفید برای آسم بپردازیم، با کوکا همراه باشید.

بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان آسم

1. چای زنجبیل

چای زنجبیل از جوشاندن ریشه گیاه زنجبیل به دست می آید که از ادویه جات قدرتمند و سرشار از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال است و به کاهش التهاب، رفع حالت تهوع و کاهش سطح قند خون کمک می کند.

به نظر می رسد این دمنوش همه فن حریف به دلیل حضور ترکیباتی همچون گینجرول و شوگاول باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی شده و برای تسکین علائم آسم مفید است.

برای تهیه چای زنجبیلی در منزل کافی ست یک تکه کوچک زنجبیل را پوست گرفته و رنده کنید، آن را داخل یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید بین 10 تا 20 دقیقه (بسته به غلظت دلخواه) بماند، در پایان دمنوش را صاف کنید.

این چای خوشمزه را می توان به تنهایی یا به همراه اندکی آب لیمو ترش، عسل یا دارچین میل کرد.

2. چای سبز

چای سبز از نوشیدنی های فوق العاده محبوب و خوش طعم است که از برگ گیاه چای به دست می آید و مواد مغذی، ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان های فراوانی در خود گنجانده است.

گفته شده مصرف این چای به کاهش وزن کمک می کند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را کاهش می دهد و برای تسکین بعضی از علائم آسم موثر است.

به عنوان مثال احتمالا آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به کاهش التهاب در ریه که از علائم آسم می باشد کمک کرده و عملکرد ریه را بهبود می بخشند.

همچنین چای سبز حاوی کافئین است که عضلات مجاری تنفسی را تا 4 ساعت شل کرده و به طور موقت علائم آسم را کاهش می دهد.

برای تهیه این چای پر خاصیت می توانید برگ های خشک گیاه را خریداری کرده یا از چای کیسه ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : خواص چای سبز

3. چای سیاه

چای سیاه نیز مانند چای سبز از دمنوش های مشهور به دست آمده از گیاه چای است که به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا و فرایند اکسیداسیون، برگ های آن قهوه ای شده و طعم قوی تری پیدا می کند.

از ترکیب چای سیاه و برخی مواد دیگر می توان دمنوش های دیگری همچون چای ارل گری تهیه کرد.

چای سیاه نیز حاوی کافئین است که با آرامش مجاری تنفسی، عملکرد ریه را تا حد متوسط بهبود بخشیده و به بهبود موقتی علائم آسم کمک می کند.

از دیگر مزایای احتمالی این چای می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 اشاره کرد.

برای تهیه چای سیاه می توانید برگ های خشک گیاه را خریداری کرده یا از چای کیسه ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : خواص چای سیاه

4. دمنوش اکالیپتوس

دمنوش اکالیپتوس از برگ های درخت اکالیپتوس به دست می آید و سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات گیاهی همچون اکالیپتول می باشد که احتمالا در کاهش علائم آسم مفید می باشند.

به نظر می رسد ترکیب اکالیپتول می تواند التهاب و تولید مخاط را کاهش داده و راه های تنفسی برونشیول در ریه ها را گشاد کند.

برای تهیه چای اکالیپتوس به برگ های خشک اکالیپتوس نیاز است، کافیست مقداری برگ را به مدت 10 دقیقه داخل 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش خیسانده و قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

5. دمنوش شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان از ریشه گیاه شیرین بیان تهیه شده و طعمی شیرین متمایل به تلخ دارد.

در طب سنتی از ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری های مختلف از جمله آسم استفاده می شود. گفته شده ترکیب گلیسیرریزین موجود در این گیاه، به خصوص اگر با درمان های رایج از جمله داروی سالبوتامول ترکیب شود باعث تسکین علائم آسم خواهد شد.

به خاطر داشته باشید مصرف مقدار زیاد ریشه شیرین بیان می تواند به عوارض جانبی خطرناک منجر شود بنابراین بهتر است مصرف روزانه خود را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) محدود کرده و در صورتی که هر گونه مشکل یا بیماری خاص دارید با پزشک مشورت کنید.

6. دمنوش خرگوشک

دمنوش خرگوشک از دمنوش های پر خاصیت است که با روش تزریق از برگ های گیاه خرگوشک یا گل ماهور به دست می آید و هزاران سال است از آن در طب سنتی به عنوان درمانی برای بیماری های تنفسی مانند برونشیت، تجمع مخاط و آسم استفاده می شود.

به نظر می رسد این گیاه با کاهش التهاب و آرامش عضلات دستگاه تنفسی به کاهش علائم آسم مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس کمک می کند.

برای تهیه این دمنوش می توانید برگ های خشک گیاه را خریداری کرده یا از چای کیسه ای استفاده کنید. کافیست مقداری برگ خرگوشک را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش افزوده و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند. برای جلوگیری از تحریک گلو توصیه می شود قبل از مصرف، دمنوش را از صافی عبور دهید.

7. دمنوش Breathe Easy

دمنوش Breathe Easy از نوشیدنی های ترکیبی با فرمولاسیون گیاهی است که توسط شرکت Traditional Medicinals تولید شده و به بهبود سلامت دستگاه تنفسی کمک می کند.

این دمنوش شامل گیاهان مختلف غربی و سنتی چینی می باشد، از جمله:

  • میوه رازیانه
  • ریشه شیرین بیان
  • برگ اکالیپتوس
  • بی یان پیان (ترکیبی از 11 گیاه چینی)

تاکنون درباره خواص این دمنوش مطالعات زیادی انجام نشده اما به نظر می رسد مواد مورد استفاده در آن به تسکین علائم آسم کمک می کنند.

نکته مهم: دقت داشته باشید دمنوش هایی که ذکر شد مکمل دارویی محسوب می شوند و نباید از آن ها به عنوان جایگزین داروهای تجویزی استفاده کرد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا