گیاه فاخره چیست و چه فوایدی دارد؟

عکس درخت فاخره
فواید گیاه فاخره

فاخره (نام علمی : Zanthoxylum) که به نام های زردچوب، درخت آنجلیکا و چوب فلفل شناخته می شود نام درخت همیشه سبز از تیره سدابیان است که بیش از 200 نوع آن در طبیعت یافت شده و پوست و میوه آن برای اهداف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

شاخه های درخت فاخره بوی قوی مانند پوست لیمو دارند، جوانه ها کوچک، قرمز و پشمی هستند، گل ها به رنگ زرد مایل به سبز دیده می شوند و در اواخر تابستان میوه رسیده از رنگ سبز به قهوه ای مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد.

فاخره سرشار از آنتی اکسیدان ها، آلکالوئید ها، فلاونوئید ها و سایر ترکیبات گیاهی است. در طب سنتی از فاخره برای درمان دندان درد، مالاریا، زخم ها، عفونت های قارچی، سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید گیاه فاخره برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی گیاه فاخره برای سلامتی

1. درمان درد و التهاب

در طب سنتی از گیاه فاخره به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد برای درمان دندان درد استفاده می شود.

مطالعات در لوله آزمایش نشان می دهد که فاخره با مهار ایجاد اکسید نیتریک، مولکولی را که بدن گاهی اوقات بیش از حد تولید می کند و عامل اصلی التهاب در بدن است، با التهاب مبارزه می کند.

مکمل فاخره ممکن است به درمان شرایطی مانند استئوآرتریت کمک کند. این بیماری التهابی بیش از 30 میلیون نفر در ایالات متحده را مبتلا می کند و می تواند به غضروف ها و استخوان ها آسیب بزند.

2. سلامت دستگاه گوارش

گیاه فاخره به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و برای پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند اسهال، گاستریت و زخم معده مفید می باشد.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان می دهد که عصاره ی پوست و میوه فاخره باعث درمان اسهال می شود. همچنین عصاره ریشه و ساقه فاخره برای درمان گاستریت مزمن و زخم معده مفید است.

3. ضد میکروب قوی

گیاه فاخره دارای خواص ضد باکتری ضد قارچی قوی است و خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد؛

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داده که روغن های اساسی موجود در گیاه فاخره برای از بین بردن عوامل بیماری زا و ارگانیسم هایی که باعث خراب شدن مواد غذایی می شوند، مفید هستند.

یک مطالعه دیگر نشان داده که قسمت های مختلف درخت فاخره از جمله برگ، میوه، ساقه و پوست آن خاصیت ضد قارچی در برابر 11 گونه قارچ مختلف دارند.

4. دیگر مزایای سلامتی گیاه فاخره

  • بهبود هضم غذا
  • افزایش گردش خون در بدن
  • افرایش فعالیت غدد لنفاوی
  • ضد روماتیسم
  • پیشگیری از سرطان
  • درمان فشار خون بالا
  • درمان واریس
  • درمان گرفتگی ساق پا
  • کاهش تب بالا

عوارض و مضرات گیاه فاخره

مسمومیت

زیاده روی در مصرف فاخره ممکن است باعث مسمومیت شود که باعث علائمی مانند اسهال، خواب آلودگی، آریتمی، اختلالات عصبی عضلانی و حتی مرگ می شود.

چه کسی نباید از گیاه فاخره استفاده کنند؟

زنان باردار و شیرده : هنوز اطلاعات دقیقی از اثر فاخره بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

کودکان : هنوز اطلاعات دقیقی از اثر فاخره بر روی کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف آن برای کودکان جدا اجتناب کنید.

بیماری های گوارشی : فاخره ممکن است علائم بیماری را در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (UC) تشدید کند.

طریقه مصرف گیاه فاخره

از گیاه فاخره به عنوان طعم دهنده غذا ها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

پوست درخت فاخره را برای تهیه دمنوش به کار می برند؛ 1-2 قاشق چای خوری پوست خرد شده گیاه فاخره را در 1 لیوان (240 میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید 5-10 دقیقه بماند تا دم بکشد.

مکمل های فاخره به اشکال مختلفی از جمله پوست کامل، پودر پوست، قرص و عصاره مایع در دسترس هستند.

مقدار مصرف روزانه فاخره

  • 250 تا 750 میلی گرم پودر فاخره سه بار در روز
  • دو تا سه فنجان دمنوش فاخره دو تا سه بار در روز
  • 10 تا 20 قطره تنتور فاخره دو تا سه بار در روز

در ادامه بخوانید : خواص گل قاصدک

منابع : healthlineverywellhealth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا