خواص و مضرات هسته انگور چیست؟

فواید و مضرات دانه انگور چیست؟
فواید و مضرات دانه انگور چیست؟

انگور از میوه های تابستانی خوشمزه و آب دار است که در انواع و رنگ های مختلف یافت می شود و بسیاری از مردم عاشق طعم دلپذیر آن هستند، اگر از طرفداران پر و پا قرص این میوه هستید حتما درباره هسته انگور و فواید آن نیز شنیده اید.

هسته انگور بر خلاف میوه آن طعم تلخی دارد که بسیاری از مردم آن را دوست ندارند و با تصور این که این هسته ها خوراکی نیستند و ممکن است برای سلامتی نیز مضر باشند آن ها را دور می ریزند در حالی که هسته انگور و عصاره آن به خصوص در سال های اخیر بیشتر محبوب شده است.

برای آشنایی با هسته انگور و فواید و عوارض احتمالی خوردن آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

هسته انگور چیست؟

اگرچه اکثر انگورهایی که در فروشگاه های میوه عرضه می شود بدون دانه هستند اما برخی انواع انگور یک یا چند هسته کوچک، ترد و شبیه هسته گلابی در دل خود دارند.

این انگورها نیز مانند بسیاری از محصولات زراعی از هسته خود به عمل می آیند که به دلیل یک جهش ژنتیکی بخش خارجی و سخت هسته شکل نمی گیرد، این در حالیست که تاک های انگور با روش قلمه زدن رشد و تکثیر می شوند و نیاز به بذر ندارند.

آیا هسته انگور قابل خوردن است؟

بله! هسته انگور اغلب خوشمزه نیست و طعم تلخ دارد اما خوردن آن برای بسیاری از افراد خطر خاصی ندارد. شما می توانید هسته ها را بجوید، ببلعید یا دور بریزید.

از هسته انگور آسیاب شده برای تهیه عصاره و روغن هسته انگور نیز استفاده می شود، به نظر می رسد عصاره هسته انگور خاصیت رقیق کنندگی خون دارد و به همین دلیل خوردن آن برای افرادی که به اختلالات خونریزی مبتلا هستند یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند ممکن است با خطراتی همراه باشد.

به طور کلی خوردن مقدار مناسب انگور هسته دار خطرناک نیست اما توصیه می شود قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

فواید هسته انگور

هسته انگور سرشار از ترکیبات گیاهی مختلف است که می توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. به عنوان مثال این دانه ها حاوی نوعی آنتی اکسیدان پلی فنلی قوی به نام پرو آنتوسیانیدین هستند که رنگ بنفش، آبی و قرمز آن ها از این ماده نشات گرفته است.

این آنتی اکسیدان به کاهش ورم و بهبود جریان خون کمک می کند و مانند سایر آنتی اکسیدان ها برای کاهش التهاب و محافظت بدن در برابر استرس اکسیداتیو که از عوامل ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری های مزمن می باشد شناخته شده است.

انگور حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی اسید گالیک، کاتچین و اپی کاتچین نیز می باشد که بیشتر آن ها در هسته تمرکز یافته اند. این فلاونوئیدها به عنوان ضد التهاب و خنثی کننده رادیکال های آزاد برای سلامت مغز مفید بوده و روند شروع بیماری های عصبی همچون آلزایمر را به تاخیر می اندازند.

یکی دیگر از ترکیبات مفید موجود در انگور هورمون ملاتونین است که به مرور و با بالغ شدن انگور، بیشتر در هسته انگور جمع می شود.

ملاتونین هورمونی است که ریتم های شبانه روزی مانند الگوی خواب را تنظیم کرده، مصرف آن باعث تحریک خستگی و خواب آلودگی می شود، کیفیت خواب را بهبود می بخشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان، دارای خاصیت ضد التهابی می باشد.

مکمل هسته انگور

هسته انگور برای تهیه مکمل های غذایی مانند عصاره هسته انگور (GSE) نیز استفاده می شود که به دلیل خاصیت ضد التهابی و تقویت کننده گردش خون شناخته شده است.

برای تهیه مکمل عصاره هسته انگور ابتدا هسته ها را از میوه استخراج کرده و خشک می کنند. عصاره به دست آمده از هسته های خشک انگور دارای غلظت بالای آنتی اکسیدان ها است که به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کرده، از پیری زودرس جلوگیری و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان های خاص را کاهش می دهد.

این عصاره حاوی اسید گالیک نیز می باشد که گفته شده با جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز از بدن در برابر بیماری های عصبی محافظت می کند.

به نظر می رسد مصرف خوراکی حداکثر 2500 میلی گرم GSE به مدت 4 هفته برای انسان ایمن باشد.

برخی افراد با خوردن مکمل های هسته انگور دچار حالت تهوع یا ناراحتی معده می شوند اما مصرف GSE به طور کلی بی خطر بوده و کمترین عوارض جانبی را به همراه دارد.

شما می توانید هسته انگور کامل را خریداری کرده و خودتان در خانه اقدام به تهیه عصاره هسته انگور کرده یا آن را به چای اضافه کنید.

دقت داشته باشید غلظت ترکیبات موجود در این مکمل بسیار بیشتر از هسته انگور کامل است، بنابراین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید نباید از آن استفاده کنید.

در مورد ایمنی مکمل های هسته انگور در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در دسترس نیست، گفته شده مصرف عصاره پروسیانیدین هسته انگور (GSPE) می تواند برای سلامت فرزند (به خصوص از نظر مقاومت به انسولین) مضر باشد.

توصیه می شود خانم های باردار و مادران شیرده از مصرف این مکمل ها اجتناب کنند.

در ادامه بخوانید : خواص هسته تمر هندی

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا