خواص عصاره هسته انگور برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید عصاره هسته انگور
فواید عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور (GSE) یک مکمل غذایی است که با جدا کردن، خشک کردن و له کردن هسته های تلخ انگور تهیه می شود.

دانه های انگور سرشار از آنتی اکسیدان هایی از جمله اسید های فنولیک، آنتوسیانین ها، فلاونوئید ها و پرو آنتوسیانیدین الیگومریک (OPC) هستند. آنتی اکسیدان های موجود در GSE ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب بافتی کمک کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید عصاره هسته انگور برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی عصاره هسته انگور برای بدن

1. فشار خون

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف روزانه 100 تا 2000 میلی گرم عصاره دانه انگور فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به طور متوسط و به ترتیب ​​6.08 میلی متر جیوه و 2.8 میلی متر جیوه کاهش می دهد.

2. بهبود گردش خون

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه 400 میلی گرم عصاره هسته انگور به دلیل مقادیر بالای پرو آنتوسیانیدین هایی که دارد باعث رقیق شدن خون شده و خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد.

3. سلامت قلب

افزایش کلسترول بد خون یا LDL یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس است.

تحقیقات نشان داده که مکمل عصاره هسته انگور باعث کاهش اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL ناشی از رژیم غذایی پرچرب می شود.

4. سلامت استخوان ها

عصاره دانه انگور به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد ممکن است سنتز کلاژن و تشکیل استخوان را بهبود بخشد، به افزایش تراکم و قدرت استخوان کمک کرده و باعث درمان پوکی استخوان شود.

مطالعات حیوانی نشان داده اند که اضافه کردن عصاره هسته انگور به رژیم غذایی می تواند تراکم استخوان، مواد معدنی و استحکام استخوان را افزایش دهد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به التهاب شدید و از بین رفتن استخوان و مفاصل می شود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که عصاره هسته انگور می تواند باعث کاهش دردمفاصل در این بیماری شود.

5. سلامت مغز

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در عصاره هسته انگور به دلیل خواص ضد التهابی که دارند به سلامت مغز کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازند.

گفته می شود گالیک اسید موجود در عصاره هسته انگور می تواند تشکیل فیبر ها توسط پپتید های بتا آمیلوئید را مهار کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

مطالعات حیوانی نشان داده اند که GSE ممکن است باعث تقویت حافظه، بهبود وضعیت شناختی و افزایش سطح آنتی اکسیدان های مغز شود.

6. سلامت کلیه

مطالعات حیوانی نشان داده اند که عصاره هسته انگور با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب بدن می تواند باعث کاهش آسیب به کلیه و بهبود عملکرد آن شود.

7. ضد میکروب طبیعی

عصاره هسته انگور دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی است. مطالعات نشان داده که GSE رشد باکتری های غذایی که عامل مسمومیت هستند را مهار می کند.

همچنین در طب سنتی از عصاره هسته انگور برای درمان بیماری های قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنز استفاده می شود.

8. سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید ها و پرو آنتوسیانیدین ها با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به انواع سرطان های پستان، ریه، معده، دهان، کبد، پروستات و لوزالمعده را از بین می برد.

در مطالعات حیوانی مشخص شده که GSE تاثیر شیمی درمانی را افزایش می دهد.

9. سلامت کبد

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده که عصاره هسته انگور باعث کاهش التهاب و کاهش رادیکال های آزاد بدن شده، به دفع سموم کبد کمک کرده و باعث سلامت کبد می شود.

مزایای دیگر عصاره هسته انگور برای سلامتی

  • درمان پوسیدگی دندان
  • بهبود دید در شب
  • درمان رتینوپاتی دیابتی و بهبود قند خون
  • خواص ضد پیری
  • کاهش ورم بدن
  • کاهش سطح آهن در افراد مبتلا به هموکروماتوز
  • کاهش التهاب

خواص عصاره هسته انگور برای پوست

10. درمان سریع تر زخم ها

چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده اند که عصاره هسته انگور به دلیل وجود مقادیر زیاد پرو آنتوسیانیدین ها باعث آزاد شدن فاکتور های رشد در پوست شده و می تواند به درمان سریع تر زخم ها کمک کند.

عوارض و مضرات عصاره هسته انگور

مسمومیت

عصاره هسته انگور در برخی افراد باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند سردرد، گلو درد، سرگیجه، خارش پوست سر، معده درد و حالت تهوع مشخص می شود.

بارداری و شیردهی

متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف عصاره هسته انگور اجتناب کنند.

تداخل دارویی

عصاره هسته انگور ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین، مسکن هایی مانند آسپیرین و برخی دارو های قلبی تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور به عنوان یک مکمل رژیم غذایی به شکل مایع، قرص یا کپسول موجود است. دوز مکمل ها معمولا بین 50 تا 100 میلی گرم می باشد.

در ادامه بخوانید : خواص روغن هسته انگور

منابع : healthlinemedicalnewstoday

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی