خواص لینگون بری برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید لینگون بری چیست؟
فواید لینگون بری چیست؟

خواص دارویی و درمانی | عوارض و مضرات | نحوه مصرف

مورد صحرایی قرمز که به نام سیاه دار سرخ و لینگون بری هم شناخته می شود یکی از انواع توت های قرمز است که طعم آن شبیه به کرنبری (توت خرس) بوده اما به اندازه آن ترش نیست.

مورد صحرایی قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ارزش غذایی بالایی که دارد برای لاغری و کاهش وزن و سلامت قلب مفید می باشند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه مورد صحرایی قرمز برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی مورد صحرایی قرمز برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

مورد صحرایی قرمز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی است؛

یک وعده (حدود 100 گرم) میوه مورد صحرایی قرمز 139٪ از نیاز روزانه منگنز را تامین می کند، یک ماده معدنی که از اجزای اصلی یکی از مهم ترین آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن یعنی سوپراکسید دیسموتاز می باشد.

علاوه بر این، یک وعده ی میوه مورد صحرایی قرمز به ترتیب 10٪ و 12٪ از نیاز روزانه به ویتامین های E و C را تامین می کند که هر دو به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند.

علاوه بر این مانند بسیاری از انواع توت ها، مورد صحرایی قرمز هم سرشار از ترکیبات گیاهی از جمله آنتوسیانین ها و فلاونوئید هاست.

در حقیقت رنگ قرمز این میوه به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین های موجود در آن است که ممکن است فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند.

مورد صحرایی قرمز همچنین مقادیر قابل توجهی کورستین دارد، یک فلاونوئید که به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل کرده و ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و بیماری مزمن دیگر را کاهش دهد.

2. سلامت روده

مطالعات حیوانی نشان می دهد که میوه مورد صحرایی قرمز ممکن است باعث ایجاد تغییر در باکتری های مفید روده شود که می تواند بدن را در مقابل التهاب محافظت کند.

مصرف میوه مورد صحرایی قرمز در موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند به مدت 11 هفته به جلوگیری از التهاب کم و افزایش تعداد باکتری هایی که به سالم ماندن لثه کمک می کنند کمک کرده است.

التهاب مزمن در بسیاری از شرایط از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب غیر الکلی و زوال عقل نقش دارد. بنابراین اضافه کردن گیاه مورد صحرایی قرمز به رژیم غذایی ممکن است اثرات ضد التهابی و سلامتی دستگاه گوارش داشته باشد.

3. لاغری و کاهش وزن

مانند سایر انواع توت ها، مورد صحرایی قرمز نیز غذایی مناسب برای کاهش وزن است چون هر 100 گرم آن تنها 54 کالری دارد.

با این وجود ممکن است علاوه بر کم کالری بودن عوامل دیگری هم در تاثیر مورد صحرایی قرمز بر کاهش وزن نقش داشته باشند.

در یک مطالعه سه ماهه بر روی موش ها با رژیم غذایی پرچرب مشخص شد آن هایی که 20 درصد کالری خود را از مورد صحرایی قرمز دریافت می کنند 21 درصد وزن کمتری داشته و چربی بدن به مراتب کمتر از موش هایی است که رژیم غذایی با کالری یکسان، پرچرب و بدون توت داشته اند.

از این گذشته موش هایی که در رژیم غذایی خود مورد صحرایی قرمز استفاده می کنند نسبت به موش هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند و انواع توت های دیگر را مصرف می کنند بهتر می توانند وزن خود را کنترل کنند.

علت تاثیر ضد چاقی مورد صحرایی قرمز در این مطالعه مشخص نشده اما این می تواند ناشی از تغییر در باکتری های روده باشد که می تواند باعث لاغری شود.

یک مطالعه دیگر نشان داده که تغذیه موش ها با مورد صحرایی قرمز، فراوانی باکتری های فیرمیکوت را کاهش می دهد که این باکتری ها یکی از علل افزایش وزن هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که فیرمیکوت ها قادر به استخراج انرژی حتی از ذرات غذایی غیر قابل هضم هستند.

علاوه بر این، یک مطالعه در لوله آزمایش نشان می دهد که مورد صحرایی قرمز ممکن است عملکرد آنزیم مورد نیاز برای هضم چربی از مواد غذایی را مهار کند اگر چربی را هضم نکنید، کالری آن را به دست نمی آورید.

تحقیقات بیشتری در انسان برای تایید اثرات ضد چاقی احتمالی مورد صحرایی قرمز و تعیین مقدار لازم برای به دست آوردن این فواید مورد نیاز است.

4. قند خون و دیابت

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که میوه و عصاره ی میوه ی مورد صحرایی قرمز ممکن است به کنترل قند خون کمک کنند که تا حدودی به دلیل داشتن پلی فنول ها و فیبر موجود در آن هاست.

هنگامی که مردان سالم ماست شیرین را با 40 گرم پودر مورد صحرایی قرمز ترکیب کرده و استفاده می کنند، قند خون و انسولین خون آن ها همانند مصرف ماست معمولی بدون پودر مورد صحرایی قرمز است.

به طور مشابه، هنگامی که زنان سالم 150 گرم پوره مورد صحرایی قرمز را با حدود 3 قاشق غذا خوری شکر میل کردند، انسولین آن ها 17 درصد کمتر از گروه کنترل بود.

مدیریت سطح انسولین و به حداقل رساندن هیپوگلیسمی واکنشی می تواند به حفظ پاسخ بدن به انسولین کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش دهد.

5. سلامت قلب

بسیاری از انواع توت ها از جمله مورد صحرایی قرمز ممکن است باعث تقویت سلامت قلب شوند. این مزیت ممکن است به دلیل محتوای پلی فنول و فیبر آن ها باشد.

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که مورد صحرایی قرمز ممکن است با بهبود جریان خون، کاهش ابتلا به آترواسکلروزیس، کاهش تری گلیسیرید بالای خون و محافظت از سلول های قلبی در برابر استرس اکسیداتیو به سلامت قلب کمک کند.

تغذیه موش های دارای رژیم غذایی پرچرب با مورد صحرایی قرمز به مدت سه ماه منجر به کاهش کلسترول خون بالا در آن ها می شود.

علاوه بر این، این موش ها چربی کمتری در کبد خود داشتند و این نشان می دهد که انواع توت ها می توانند در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی که یکی از علل ابتلا به بیماری های قلبی است تاثیر محافظتی داشته باشند.

6. سلامت چشم ها

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره مورد صحرایی قرمز ممکن است سلول های شبکیه را از آسیب رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کند. این محافظت از ترکیبات گیاهی از جمله آنتوسیانین ها حاصل می شود.

پیش از این مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده اند که مصرف آنتوسیانین های توت، سطح این ترکیبات گیاهی را درخون افزایش می دهند که می توانند به چشم منتقل شوند.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید مزایای سلامتی عصاره مورد صحرایی قرمز برای چشم مورد نیاز است، توصیه می شود که برای تقویت بینایی مقادیر زیادی میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید.

7. سرطان

مورد صحرایی قرمز به دلیل مقادیر بالای فیبر، ترکیبات گیاهی و ویتامین هایی که دارد ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

در یک مطالعه 10 هفته ای بر روی موش های مستعد ابتلا به تومور های روده، آن هایی که مورد صحرایی قرمز را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند تومور های کوچک تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

علاوه بر این یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که آب مورد صحرایی قرمز رشد و گسترش سلول های سرطانی دهان را مهار می کند.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره مورد صحرایی قرمز ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی لوسمی انسان شود و رشد و گسترش سلول های سرطانی سینه، روده بزرگ و دهانه رحم انسان را مهار کند.

گرچه این نتایج دلگرم کننده است اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

8. سلامت مغز

مطالعات بر روی جوندگان نشان می دهد که مورد صحرایی قرمز یا عصاره آن به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارند ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشند.

9. ضد ویروس طبیعی

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داده که عصاره مورد صحرایی قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین هایی که دارد، تکثیر ویروس آنفولانزای A را متوقف کرده و رشد کوکساکی ویروس B1 که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می دهد متوقف می کند.

10. سلامت دهان و دندان

مطالعات انجام شده در لوله آزمایش نشان می دهد که مورد صحرایی قرمز حاوی ترکیبات گیاهی است که ممکن است باکتری هایی را که باعث ایجاد بیماری لثه و تجمع پلاک روی دندان ها می شوند، از بین ببرند.

11. سلامت کلیه ها

تغذیه روزانه موش های صحرایی با آب مورد صحرایی قرمز به مدت سه هفته خطر از دست دادن عملکرد کلیه را از بین می برد. آنتوسیانین های موجود در مورد صحرایی قرمز باعث کاهش آسیب التهاب کلیه می شوند.

12. درمان عفونت ادراری 

زنانی که به مدت شش ماه ترکیبی از کنسانتره آب کرنبری و آب لینگون بری را نوشیدند تا 20٪ خطر ابتلا به عفونت ادراری در آن ها کاهش می یابد.

13. حفظ و نگهداری مواد غذایی

عصاره مورد صحرایی قرمز به شدت مانع از رشد باکتری هایی است که معمولا باعث مسمومیت غذایی می شوند.

عوارض و مضرات مورد صحرایی قرمز

مسمومیت

مصرف کنسانتره میوه مورد صحرایی قرمز تا 6 ماه عوارضی ندارد.

اطلاعات دقیقی از ایمن بودن مصرف برگ های مورد صحرایی قرمز به مدت طولانی در دسترس نیست اما به نظر می رسد که زیاده روی در مصرف برگ ها باعث تهوع و استفراغ شود.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر مورد صحرایی قرمز بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده اما گفته می شود که این میوه ممکن است به کبد آسیب برساند به همین دلیل بهتر است از مصرف آن برای نوزادان و کودکان اجتناب کنید.

بارداری و شیردهی

مورد صحرایی قرمز ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد که باعث ایجاد تغییرات ژنتیکی و آسیب به جنین شوند به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

کبد

مواد شیمیایی موجود در مورد صحرایی قرمز ممکن است بیماری های کبد را بدتر کنند.

نام های دیگر

این توت با نام های زیادی از جمله توت خرس (بیربری)، ردبری، فاکس بری، کاوبری و زغال اخته کوچک آلاسکایی هم شناخته می شود.

مورد صحرایی قرمز بر روی یک درختچه کوچک همیشه سبز (Vaccinium vitis-idaea) که بومی منطقه اسکاندیناوی شمال اروپا است، رشد می کند.

طریقه مصرف مورد صحرایی قرمز

مورد صحرایی قرمز تازه فقط در مناطق خاص مانند سوئد، نروژ، فنلاند و همچنین در شمال غربی اقیانوس آرام و چند ایالت در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا یافت می شود. مورد صحرایی قرمز را به صورت تازه، یخ زده و خشک و پودر شده برای تهیه انواع آبمیوه، سس و مربا به کار می برند.

در اینجا چند ایده برای استفاده از مورد صحرایی قرمز ذکر شده است :

  • پودر مورد صحرایی قرمز را به ماست، اسموتی یا انواع شیک ها اضافه کنید.
  • مورد صحرایی قرمز تازه را به انواع سالاد سبزیجات اضافه کنید.
  • پنکیک را با سس مورد صحرایی قرمز که با استویا شیرین شده است، بخورید.
  • مورد صحرایی قرمز را برای تهیه انواع کیک، کوکی و کلوچه استفاده کنید.
  • پودر مورد صحرایی قرمز را برای تهیه انواع غلات صبحانه به کار ببرید.
  • مورد صحرایی قرمز تازه را برای تهیه سالاد میوه با انواع توت ها ترکیب کنید.
  • پودر مورد صحرایی قرمز را برای تهیه دمنوش گیاهی به کار ببرید.

در ادامه بخوانید : خواص زالزالک قرمز

منابع : healthlinewebmd

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی