خواص شگفت انگیز گوجی بری برای سلامتی و لاغری

خواص و طریقه مصرف گوجی بری
خواص و طریقه مصرف گوجی بری

گوجی بری چیست؟ | خواص گوجی بری | لاغری و کاهش وزن | پوست و مو | طریقه مصرف | عوارض گوجی بری

گوجی بری سرشار از آنتی اکسیدان ها، بتاکاروتن (گوجی بری بیشتری میزان بتاکاروتن را در میان همه ی میوه ها و سبزیجات دارد)، ویتامین A، ویتامین C، آهن، روی، فیبر و پروتئین است. در طب سنتی از این میوه شگفت انگیز برای درمان بیماری های کبد، کلیه و چشم استفاده می شود.

گوجی بری چیست؟

گوجی بری که به نام میوه ولف بری هم شناخته می شود، یکی از بهترین و پرخاصیت ترین انواع توت هاست که بومی آسیا بوده، به کوچک و به رنگ قرمز یا نارنجی دیده می شود، مزه ای ترش و شیرین مانند کرنبری دارد و هنگامی که خشک شود مانند کشمش می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه گوجی بری برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی گوجی بری برای سلامتی

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گوجی بری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت مفید است.

آزمایش های اولیه در آزمایشگاه ها نشان می دهد که گوجی بری به افزایش اثربخشی واکسن آنفولانزا در موش های سالم کمک می کند.

2. لاغری و کاهش وزن

گوجی بری کالری کمی دارد و حاوی مقادیر بالای فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

3. سلامت چشم

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در گوجی بری به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژانراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

4. قند خون و دیابت

همه انواع توت ها و از جمله گوجی بری به طور بالقوه قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهند، مقاومت به انسولین را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شوند.

5. درمان ناتوانی جنسی

در طب سنتی از گوجی بری برای بهبود عملکرد جنسی و درمان ناباروری استفاده می شود. همچنین مطالعات بر روی موش صحرایی نشان داده که گوجی بری باعث افزایش تعداد اسپرم و بهبود حرکت آن ها می شود، اختلالات نعوظ را درمان کرده و باعث افزایش سطح تستوسترون می شود.

6. افزایش انرژی بدن

مطالعات اخیر نشان می دهد که گوجی بری یک سوپر فود است که باعث افزایش انرژی بدن می شود، به بهبود عملکرد ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند، برای درمان بی خوابی مفید بوده و باعث آرامش و افزایش تمرکز می شود.

7. سرطان

یک مطالعه در چین ادعا می کند که گوجی بری به دلیل مقادیر بالای بتا سیتوسترول هایی که دارد باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی و تومور می شود.

8. درمان کبد چرب

همه ی انواع توت ها از جمله گوجی بری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کنند، باعث بهبود عملکرد آن شده و برای درمان کبد چرب غیر الکلی مفید هستند.

9. سلامت قلب

فشار خون : گفته می شود که گوجی بری به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

کلسترول خون : در برخی تحقیقات مشخص شده که گوجی بری به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

10. سنگ کلیه

گوجی بری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند.

خواص گوجی بری برای پوست و مو

11. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گوجی بری به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

12. درمان آفتاب سوختگی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گوجی بری باعث محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید شده و به پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی کمک می کند.

13. درمان سفیدی زودرس مو

یکی از علائم پیری زودرس سفید شدن مو ها می باشد، گفته می شود که گوجی بری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات گوجی بری

بسیاری از افراد بزرگسال می توانند از گوجی بری به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به مقدار متوسط بهره ببرند.

با این حال برخی افراد ممکن است با مصرف آن دچار عوارض جانبی شوند، از جمله:

آلرژی و حساسیت

گوجی بری ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، سوزش دهان و معده درد مشخص می شود.

تداخل دارویی

گوجی بری ممکن است با برخی دارو ها مانند وارفارین و دارو های کاهش دهنده فشار خون و قند خون تداخل دارویی داشته باشد.

بارداری

اگر باردار هستید لازم است در مصرف گوجی بری احتیاط کنید زیرا این میوه حاوی بتائین است که ممکن است به سلامت جنین آسیب برساند.

بیماری های زمینه ای

در صورتی که دارو مصرف می کنید یا به بیماری های زمینه ای مبتلا هستید حتما قبل از افزودن گوجی بری به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف گوجی بری

گوجی بری بسیار گران قیمت است و آن را به صورت تازه و خشک شده به عنوان میان وعده و برای تهیه انواع اسموتی، آب میوه، سس شیرین، ماست میوه ای، سالاد میوه، غلات صبحانه و چای و دمنوش استفاده می کنند.

امروزه گوجی بری را به صورت عصاره و قرص های مکمل به بازار عرضه می کنند.

علاوه بر میوه گوجی بری از سایر قسمت های آن از جمله گل، برگ، هسته و ریشه آن به دلیل خواص دارویی که دارند، استفاده می شود.

گوجی بری در بسیاری از نقاط دنیا به صورت خشک در دسترس است و می توانید آن را به راحتی به سایر میوه های خشک موجود در غلات، ماست و گرانول اضافه کنید.

برای نرم کردن گوجی بری خشک سعی کنید چند دقیقه آن را در آب خیس کنید و سپس در اسموتی، سس سالسا، سوپ ها و مواد غذایی سرخ شده از آن بهره ببرید.

ارزش غذایی (20 گرم خشک شده)

  • کالری : 100
  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • قند : 13 گرم

در ادامه بخوانید : خواص انواع توت ها

منابع : healthlinemedicalnewstoday – draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا