شربت افرا برای سلامتی بدن مفید است یا مضر؟

فواید و مضرات شربت افرا چیست؟
فواید و مضرات شربت افرا چیست؟

شربت افرا چیست و چگونه تولید می شود؟ | انواع شربت افرا | فواید شربت افرا

شربت افرا یکی از شیرین کننده های طبیعی پر طرفدار در دنیا است که از شیره درخت افرای قندی به دست می آید و بسیاری معتقدند نسبت به شکر معمولی سالم تر و مغذی تر می باشد.

شربت افرا دارای مواد مغذی فراوانی می باشد که از آن جمله می توان به مواد معدنی فراوان، آنتی اکسیدان های مختلف موجود در این شیرین کننده و ترکیبات مغذی متعدد اشاره کرد اما از آن جا که این شربت حاوی قند فراوان است آیا می توان از آن به عنوان شیرین کننده سالم در برنامه غذایی خود استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوال و آشنایی با خواص و مضرات شربت افرا در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

شربت افرا چیست و چگونه تولید می شود؟

شربت افرا از شیرین کننده های طبیعی است که از صدها سال پیش در آمریکای شمالی تولید و استفاده می شده است.

این شربت در حال حاضر در سراسر دنیا محبوب است در حالی که بیش از 80 درصد تولید جهانی آن در استان کبک واقع در شرق کانادا انجام می شود.

شربت افرا در دو مرحله تولید می شود:

1. ابتدا یک سوراخ در درخت افرا حفاری شده و شیره استخراج شده از آن را به ظرفی منتقل می کنند.
2. سپس شیره به دست آمده را می جوشانند تا بیشتر آب موجود در آن تبخیر شود و شربت غلیظ و قندی باقی مانده را از صافی عبور می دهند تا ناخالصی های موجود در آن جدا شود.

شربت افرای حاصل به عنوان شیرین کننده در غذاهای مختلف استفاده می شود.

انواع شربت افرا

شربت افرا درجات مختلفی دارد که با رنگ های گوناگون از هم متمایز می شوند، این درجه بندی ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

به عنوان مثال در ایالات متحده شربت افرا به دو درجه A و B طبقه بندی می شود و درجه A خود شامل سه گروه می باشد:

  • شربت افرای کهربایی روشن
  • شربت افرای کهربایی متوسط
  • شربت افرای کهربایی تیره

درجه B نیز تیره ترین نوع شربت افرا می باشد. شربت های تیره تر از شیره استخراج شده بعد از فصل برداشت به دست می آیند، این شربت ها طعم افرای قوی تری داشته و معمولا در پخت شیرینی و نان ها استفاده می شوند در حالی که شربت های روشن تر را می توان مستقیما روی مواد غذایی همچون پنکیک به کار برد.

هنگام خرید شربت افرا حتما به برچسب آن دقت کنید و سعی کنید شربت افرای اصل تهیه کنید نه شربتی که تنها طعم شربت افرا دارد و سرشار از شکرهای فراوری شده یا شربت ذرت سرشار از فروکتوز است.

فواید شربت افرا چیست؟

1. حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی

آن چه شربت افرا را از شکرهای فراوری شده متمایز می کند مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در این شربت است.

گفته شده حدود 1/3 فنجان یا 80 میلی لیتر شربت افرای خالص مواد معدنی زیر را در خود گنجانده است:

  • کلسیم: حدود 7 درصد نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: حدود 6 درصد نیاز روزانه بدن
  • آهن: حدود 7 درصد نیاز روزانه بدن
  • روی: حدود 28 درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: حدود 165 درصد نیاز روزانه بدن

همان طور که مشاهده می کنید شربت افرا دارای محتوای نسبتا خوبی از مواد معدنی به خصوص روی و منگنز است اما توجه داشته باشید این شربت از شیرین کننده های به شدت قندی است و 1/3 فنجان از آن حدود 60 گرم شکر دارد.

بنابراین صرفا به این خاطر که شربت افرا مواد معدنی خوبی در خود گنجانده نمی توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرد زیرا زیاده روی در مصرف آن می تواند به مشکلات سلامتی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی منجر شود.

بهترین راه برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مصرف غذاهای کامل است، بدون شک اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید احتمال این که دچار کمبود در هر یک از این مواد مغذی شوید بسیار کم خواهد شد.

مقایسه شاخص گلیسمی شکر معمولی و شربت افرا

قند فراوان موجود در شربت افرا می تواند روی قند خون اثر منفی بگذارد اما در کل این شربت نسبت به شکر معمولی گزینه بهتری محسوب می شود زیرا شاخص گلیسمی آن حدود 54 است که در مقایسه با شکر که حدود 65 می باشد در سطح پایین تری قرار گرفته است.

به عبارت دیگر مصرف شربت افرا قند خون را با سرعت کمتری نسبت به شکر معمولی بالا می برد.

2. حاوی آنتی اکسیدان مختلف

همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی فعالیت رادیکال های آزاد به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهند.

شربت افرا منبع خوب 24 آنتی اکسیدان مختلف است، لازم به ذکر است خاصیت آنتی اکسیدانی شربت های تیره تر مانند شربت افرای درجه B نسبت به شربت های درجه روشن تر بیشتر می باشد.

با این وجود مقدار کل آنتی اکسیدان های موجود در شربت افرا در مقایسه با قند فراوانی که در این شربت وجود دارد چندان قابل توجه نیست.

به عنوان مثال اگر در یک رژیم غذایی معمولی، شکر فراوری شده به طور کامل با شربت افرا جایگزین شود مقدار آنتی اکسیدان دریافتی بدن به اندازه آنتی اکسیدان های موجود در یک وعده آجیل یا توت افزایش می یابد و نه بیشتر!

بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید یا سلامت متابولیک بدن خود را بهبود ببخشید بهتر است به جای استفاده از این شربت، مصرف شیرین کننده ها را به طور کامل کنار بگذارید.

3. ترکیبات مغذی دیگر

شربت افرا حاوی ترکیبات مغذی دیگری نیز می باشد، برخی از این ترکیبات در شیره درخت افرا وجود ندارند و تنها زمانی که شیره جوشانده شده و به شربت تبدیل می شود به وجود می آیند.

یکی از این ترکیبات کبکول است و نام آن از ایالت کبک گرفته شده است.

گفته شده ترکیبات فعال موجود در شربت افرا به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کرده و تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش را کند می کنند با این حال نمی توان چندان روی نتیجه مطالعات تکیه کرد چون به نظر می رسد برخی تولید کنندگان شربت افرا از این پژوهش ها حمایت مالی کرده اند.

با توجه به آن چه گفته شد شربت افرا تنها نسخه کم خطرتر شکر معمولی محسوب می شود و نمی توان آن را به عنوان یک شیرین کننده سالم و مغذی در نظر گرفت.

در ادامه بخوانید : قند مالتوز چیست؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا