خواص سس سیب درختی و نحوه درست کردن آن

خواص سس سیب
خواص سس سیب

سس سیب در میان محصولات به دست آمده از سیب جایگاه ویژه ای دارد و یکی از خوشمزه ترین و پر طرفدارترین آن ها محسوب می شود، مردم از صدها سال پیش با طرز تهیه سس سیب آشنا بوده اند و آن را به تنهایی یا همراه غذاهای دیگر مصرف می کردند.

سس سیب نوعی پوره نرم و شیرین یا ترش و ادویه ای به دست آمده از سیب های پخته شده است که طعم آن تا حد زیادی به نوع سیب و ادویه های اضافه شده به آن بستگی دارد. از جمله خواص این ماده غذایی می توان به پیشگیری از بیماری های مزمن و رفع ناراحتی معده اشاره کرد.

در ادامه قصد داریم درباره ارزش غذایی و خواص سس سیب و طرز تهیه آن آشنا شویم، با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی سس سیب

همان طور که می دانید سیب درختی یکی از پر خاصیت ترین میوه ها است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، شاید تعجب کنید اگر بگوییم سس سیب نیز تقریبا همان خواص را دارد.

سس سیب نیز مانند سیب کامل ماده غذایی کم کالری، کم چرب و کم نمک محسوب می شود، همچنین حاوی مقادیری کربوهیدرات، شکر طبیعی و مقادیر کمی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله مس، ویتامین های گروه B و ویتامین های C و E می باشد.

لازم به ذکر است مقدار مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در سس سیب به چند عامل مهم بستگی دارد که عبارتند از:

  • انواع سیب های استفاده شده
  • نحوه پردازش سیب ها
  • دمای پخت
  • استفاده یا عدم استفاده از پوست سیب

علاوه بر این با توجه به افزودنی هایی که به سس سیب اضافه شده ممکن است مقدار قند موجود در آن متفاوت باشد.

گفته شده نصف فنجان (122 گرم) سس سیب شیرین نشده به طور متوسط حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

کالری: 51
پروتئین: 0.2 گرم
چربی: 0.1 گرم
کربوهیدرات: 13.7 گرم
فیبر: 1.3 گرم
شکر: 11.5 گرم

عوامل موثر در ارزش غذایی سس سیب

میزان فیبر موجود در سس سیب بسته به استفاده یا عدم استفاده از پوست سیب می تواند متغیر باشد.

سیب حاوی آنتی اکسیدان های مختلف نیز می باشد که مقدار آن ها به نوع سیب بستگی دارد.

اگر در سس سیب از پوست سیب استفاده شده باشد سطح آنتی اکسیدانی و ترکیبات گیاهی مفید در آن افزایش خواهد یافت، به نظر می رسد پوست سیب منبع غنی آنتی اکسیدان ها است و به خصوص از نظر آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و آنتوسیانین ها نسبت به گوشت سیب در جایگاه بالاتری قرار دارد.

اگرچه گفته شده ویتامین C (نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند) موجود در گوشت سیب بیشتر از پوست آن باشد با این حال همان طور که گفتیم گوشت سیب به طور کلی نسبت به پوست آن خاصیت آنتی اکسیدانی کمتری دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، روش های پخت و پز که برای تهیه سس سیب استفاده می شود نیز ممکن است مقدار آنتی اکسیدان های موجود در پوست و گوشت میوه را کاهش دهد، اگرچه هنوز نمی دانیم این تاثیر تا چه حد است.

خواص و فواید سس سیب

سس سیب علاوه بر کالری کم و مواد مغذی فراوان دارای خواص و فواید بی نظیری می باشد، از جمله:

1. رژیم غذایی سالم

به نظر می رسد مصرف منظم سیب و محصولات به دست آمده از آن مانند سس سیب به سلامت رژیم غذایی کمک می کند.

دیده شده کودکانی که به طور منظم محصولات سیب مصرف می کنند رژیم غذایی سالم تر با چربی و سدیم کمتر و فیبر، منیزیم و پتاسیم بیشتری دارند.

2. پیشگیری از بیماری های مزمن

ثابت شده مصرف منظم سیب با بیماری های مزمن همچون چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و سرطان مقابله می کند اما هنوز مشخص نیست سس سیب نیز همین اثرات را دارد یا خیر.

3. درمان ناراحتی معده

احتمالا شنیده اید سس سیب ماده غذایی خوبی برای تسکین درد و ناراحتی معده است. در واقع سس سیب یکی از چهار ماده غذایی اصلی در رژیم غذایی BRAT می باشد که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است که همگی کم فیبر و آسان هضم می باشند.

برخی منابع استفاده از این رژیم غذایی را برای کودکان و بزرگسالانی که دچار حالت تهوع، استفراغ و اسهال هستند توصیه می کنند، سال هاست از این رژیم غذایی به عنوان یک برنامه غذایی قابل هضم و قابل تحمل در دوره ابتلا به بیماری های گوارشی استفاده می شود.

اگرچه طی سال های اخیر روش های دیگری همچون مصرف پروبیوتیک ها نیز افزایش یافته است.

نکته: اگرچه مصرف صرفا غذاهای ملایم مانند سس سیب تا حد زیادی در بهبود ناراحتی معده مفید است، با این حال نباید برای مدت زمان طولانی برنامه غذایی خود را به این غذاها محدود کنید زیرا نمی توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

مضرات سس سیب

مصرف متوسط سس سیب می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد اما در اغلب موارد با مضراتی نیز همراه است، از جمله:

1. دارای ویتامین و مواد معدنی کم

نصف فنجان (122 گرم) سس سیب تنها 1 تا 4 درصد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

معمولا تولید کنندگان مقداری ویتامین C به سس سیب تجاری اضافه می کنند تا رنگ آن حفظ شود، همچنین با افزودن آب لیمو و سایر میوه های حاوی ویتامین C به سس سیب خانگی می توانید سطح این ویتامین را افزایش دهید.

از آن جا که این ماده غذایی حاوی مقدار بسیار کمی ویتامین ها و مواد معدنی است بنابراین توصیه می شود به همراه آن از دیگر میوه ها و سبزیجات نیز استفاده کنید.

2. سرشار از قند (برخی مارک های تجاری)

بسیاری از سس سیب های تجاری سرشار از قندهای افزودنی هستند که ممکن است ارزش غذایی سس سیب را کاهش دهد. قندهای افزودنی علاوه بر افزایش قند موجود در سس سیب کالری آن را نیز افزایش می دهند.

نمودار زیر به مقایسه کالری، قند و کربوهیدرات موجود در نصف فنجان سس سیب شیرین نشده و شیرین شده پرداخته است، لازم به ذکر است مقدار قند افزودنی از برندی به برند دیگر متفاوت است بنابراین توصیه می شود قبل از خرید حتما برچسب مواد آن را بخوانید و انواع فاقد قند یا با کمترین مقدار قند را استفاده کنید.

کالریقندکربوهیدرات
سس سیب شیرین نشده5111.5 گرم13.5 گرم
سس سیب شیرین شده
با شکر
8318 گرم21 گرم
سس سیب شیرین شده
با شیرین کننده های کم کالری
5111.5 گرم13.5 گرم

مقدار کالری و قند موجود در سس سیب شیرین شده می تواند تا دو برابر بیشتر باشد، ناگفته نماند خوردن میوه سیب موجود در سس سیب به تنهایی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش نمی دهد بلکه مصرف قندهای افزودنی بیش از حد می تواند به مشکلات سلامتی منجر شود.

به علاوه گرچه مصرف سس سیب شیرین شده مصرف قندهای افزودنی را افزایش می دهد اما تنها در صورت زیاده روی در مصرف سس سیب می تواند مشکل زا شود. این در حالیست که امکان بروز چاقی و افزایش خطر بیماری های مزمن با خوردن محصولاتی همچون نوشیدنی های شیرین شده با شکر که مقادیر زیادی قندهای افزودنی دارند به مراتب بیشتر است.

انتخاب سس سیب حاوی شیرین کننده کم کالری با کاهش کالری دریافتی، در کوتاه مدت از افزایش وزن جلوگیری می کند. از جمله شیرین کننده های شیرین کم کالری می توان به استویا، سوکرالوز و ساخارین اشاره کرد.

به طور کلی به نظر نمی رسد مصرف سس سیب با مقدار کمی شیرین کننده کم کالری مشکلات سلامتی به دنبال داشته باشد.

3. به اندازه سیب سیر کننده نیست

اگرچه سس سیب از سیب کامل تهیه شده اما وقتی صحبت از ارزش غذایی می شود این دو تفاوت هایی با هم دارند.

به طور کلی سیب نسبت به سس سیب منبع بهتر فیبر محسوب می شود، همان طور که می دانید رژیم های غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی انواع سرطان همراه هستند.

علاوه بر این خوردن سیب کامل که فیبر بیشتری دارد ممکن است احساس سیری بیشتری نسبت به مصرف سس سیب و آب سیب ایجاد کند.

چه مقدار سس سیب بخوریم؟

روش های گوناگونی برای افزودن سس سیب به رژیم غذایی وجود دارد، می توانید آن را به تنهایی میل کرده یا به همراه سبزیجات یا داخل اسموتی، شیرینی جات یا سس سالاد استفاده کنید.

طبق گفته مقامات بهداشتی کسانی که از رژیم های غذایی با 2 هزار کالری در روز بهره می برند می توانند هر روز 2 تا 2.5 فنجان میوه میل کنند. اگرچه سس سیب برای این منظور مناسب است با این حال بهترین روش برای دریافت مواد مغذی کافی، گنجاندن میوه های متنوع در رژیم غذایی می باشد.

هنگام خرید سس سیب به دنبال محصولات با افزودنی های قندی کمتر، ویتامین C بیشتر و فاقد رنگ و طعم دهنده های مصنوعی باشید و سعی کنید محصولاتی خریداری کنید که عبارت “شیرین نشده” روی برچسب آن ها ذکر شده باشد.

در مورد محصولاتی که عبارات “حاوی قند کم” یا “فاقد قند” یا “کاملا طبیعی” روی آن ها درج شده احتیاط کنید، برخی از آن ها چندان هم فاقد قندهای افزودنی نیستند.

علاوه بر این برخی کارخانجات تولید کننده مواد غذایی در محصولات خود، به خصوص محصولاتی که برای کودکان تولید می شوند، از رنگ و طعم دهنده های مصنوعی استفاده می کنند، هنوز مشخص نیست این نوع افزودنی ها چه اثری روی سلامتی دارند.

سایر افزودنی های مواد غذایی ممکن است برای کودکان و افراد مبتلا به آلرژی، حساسیت ها و بیماری التهابی روده مضر باشند.

طرز تهیه سس سیب

برای تهیه سس سیب خانگی برای 8 نفر (4 فنجان کامل) به صورت زیر عمل کنید:

مواد لازم

  • سیب: 1.4 کیلوگرم
  • آب: 3/4 فنجان (177 میلی لیتر)
  • آب لیمو: 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
  • پودر دارچین (اختیاری): نصف قاشق چای خوری (1.2 گرم)

نکته: برای تهیه سس سیب می توانید از هر نوع سیب دلخواه استفاده کنید.

طرز تهیه

سیب ها را شسته و هر گونه برچسب روی آن ها را جدا کنید.

هسته و پوست سیب ها را جدا کرده و سیب ها را به چهار قسمت برش بزنید.

همه مواد را داخل قابلمه بزرگی بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا جوش بیاید.

پس از به جوش آمدن، حرارت را کم کرده و بگذارید به مدت 10 تا 20 دقیقه بپزد.

وقتی سیب ها پخته و نرم شدند قابلمه را از روی حرارت بردارید.

اجازه دهید مواد داخل قابلمه در دمای اتاق خنک شوند.

با استفاده از ابزار دلخواه خود – چنگال، آسیاب مواد غذایی، پوره ساز سیب زمینی، غذا ساز یا مخلوط کن – مواد را پوره کنید.

نکته: اگر ترجیح می دهید سس سیب چندان پوره ای و یک دست نباشد بهتر است از چنگال یا پوره ساز سیب زمینی استفاده کرده و زمان کمتری به آن اختصاص دهید اما اگر دوست دارید سس سیب نرم و یکنواختی داشته باشید بهتر است از مخلوط کن یا غذا ساز برای مدت طولانی تر استفاده کنید.

برای تهیه کره سیب، بعد از مرحله پوره کردن دوباره سس سیب را به مدت 1 تا 2 ساعت روی حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید تا غلظت آن بیشتر شود.

برای شیرین کردن سس سیب می توانید 1/3 فنجان (81 گرم) شیرین کننده مانند شکر قهوه ای، شکر سفید، شربت افرا، عسل یا شیرین کننده دیگر به آن اضافه کنید.

دارچین و ادویه های دیگر مانند جوز هندی، زنجبیل، میخک و وانیل نیز برای افزودن عطر و طعم مناسب هستند. از آن جا که دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است باعث افزایش ارزش غذایی سس سیب نیز می شود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا