ریشه گیاه گالانگال چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

فواید ریشه گالانگال
فواید ریشه گالانگال

ریشه گالانگال یک گیاه دارویی بومی جنوب آسیاست که شباهت زیادی به زنجبیل و زردچوبه دارد و قرن هاست که در طب سنتی چینی و آیورودا برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه گالانگال عطر قوی مانند مرکبات داشته و طعم و مزه ی آن کمی تند و تیز است.

ریشه گالانگال به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی که دارد به درمان عفونت های میکروبی کمک می کند، برای تقویت باروری در مردان مفید بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ریشه گالانگال برای سلامتی بدن و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ریشه گالانگال برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

ریشه گالانگال منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند؛

مقادیر بالای پلی فنول های موجود در ریشه گالانگال باعث تقویت حافظه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL می شود.

2. سرطان

مطالعات در لوله آزمایش نشان می دهد که برخی ترکیب فعال موجود در ریشه گالانگال، معروف به گالانژین ممکن است سلول های سرطانی به ویژه سرطان های روده بزرگ، کبد، پستان، مجاری صفراوی، پوست و کبد را از بین برده یا مانع از متاستاز آن ها شوند.

3. باروری مردان

شواهد نشان می دهد که ریشه گالانگال ممکن است با افزایش تعداد اسپرم و بهبود تحرک اسپرم قدرت باروری در مردان را افزایش دهد.

علاوه بر این در یک مطالعه 3 ماهه بر روی 66 مرد با کیفیت اسپرم کم مشخص شده که مصرف روزانه یک مکمل حاوی ریشه گانگال و عصاره انار باعث افزایش 62 درصدی تحرک اسپرم ها می شود.

4. ضد التهاب طبیعی

ریشه گالانگال ممکن است به دلیل برخی ترکیبات ضد التهابی که دارد باعث کاهش التهاب مزمن و درد در بدن شود؛

یک مطالعه 6 هفته ای بر روی 261 فرد مبتلا به آرتروز زانو نشان داده که 63٪ از افرادی که روزانه عصاره زنجبیل و گالانگال مصرف می کنند، کاهش درد زانو هنگام ایستادن را گزارش کرده اند.

5. ضد میکروب قوی

روغن استخراج شده از ریشه گالانگال ممکن است با طیف وسیعی از میکروب ها مبارزه کند. گفته می شود که ریشه گالانگال ممکن است ماندگاری برخی غذا ها را طولانی تر کند.

علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ریشه گالانگال ممکن است باکتری های مضر از جمله  اشرشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس را از بین ببرد.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که ریشه گالانگال ممکن است بدن را در برابر قارچ ها، مخمرها و انگل ها محافظت کند.

6. سلامت مغز

ریشه گالانگال به دلیل خاصیت ضد التهابی آن می تواند دارای اثر محافظت از مغز باشد و برخی از بیماری های شناختی مرتبط با سن را کاهش دهد.

گفته می شود که ریشه گالانگال حتی ممکن است به مبارزه با افسردگی نیز کمک کند.

7. معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی از ریشه گالانگال برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، آرام کردن معده، درمان اسهال و استفراغ و حتی متوقف کردن سکسکه استفاده می شود.

عوارض و مضرات ریشه گالانگال

مسمومیت

یک بررسی بر روی حیوانات نشان داده که مصرف دوز های بالای ریشه گالانگال (2000 میلی گرم / کیلوگرم وزن بدن) منجر به مسمومیت می شود که با علائمی مانند کاهش سطح انرژی، کاهش اشتها، ادرار بیش از حد، اسهال، کما و حتی مرگ مشخص می شود.

زخم معده

ریشه گالانگال اسید معده را زیاد می کند به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به زخم معده از مصرف آن خودداری کنند.

طریقه مصرف ریشه گالانگال

ریشه گالانگال را درست مانند زنجبیل به صورت تازه و خشک شده و به عنوان ادویه و طعم دهنده به انواع غذا به خصوص غذا های چینی، اندونزیایی، مالزیایی و تایلندی اضافه می کنند.

از دانه های گالانگال به عنوان خوشبو کننده دهان، پاک کننده دندان، دستگاه گوارش و ملین استفاده می شود.

از گل و شاخه های گالانگال به عنوان ادویه یا سبزی استفاده می شود.

مقایسه ریشه گالانگال با زنجبیل و زردچوبه

ریشه گالانگال، زنجبیل و زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و دارای خاصیت ضد التهابی هستند که ممکن است سفتی و درد مفاصل را کاهش دهند.

هر سه ادویه حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش دهند.

هر سه ادویه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید هستند.

ارزش غذایی گالانگال (100 گرم)

  • کالری : 71
  • چربی : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 15 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 2 گرم

در ادامه بخوانید : خواص دارویی میخک

منابع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا