خواص دارویی پوست درخت ماگنولیا برای سلامتی

خواص دارویی پوست درخت ماگنولیا برای سلامتی
خواص دارویی پوست درخت ماگنولیا برای سلامتی

مگنولیا چیست؟ | خواص دارویی مگنولیا | نحوه مصرف | عوارض جانبی و مضرات

پوست ماگنولیا اغلب از شاخه ها و ساقه درخت هوپو ماگنولیا به دست می آید و از آن برای تولید مکمل استفاده می شود. گاهی از برگ و گل های این درخت نیز استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با فواید درمانی این گیاه دارویی و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شویم؛

مگنولیا چیست؟

ماگنولیا درختچه ای همیشه سبز با گل های معطر کاسه ای یا ستاره ای شکل است که در رنگ های مختلف سفید، صورتی، بنفش، سبز و زرد یافت می شوند و میوه های مخروطی شکل آن در فصل پاییز روی درخت خودنمایی می کنند.

تاکنون بیش از 200 گونه مختلف ماگنولیا در سراسر دنیا شناخته شده و یکی از گونه های مشهور آن هوپو ماگنولیا (Magnolia officinalis) است که بومی کشور چین بوده و طی هزاران سال گذشته در طب سنتی چینی از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است.

خواص و فواید پوست ماگنولیا

پوست ماگنولیا سرشار از دو نئو لیگنان مگنولول و هونوکیول است که گفته شده اکثر خواص این ماده از آن ها نشات گرفته است.

لازم به ذکر است نئو لیگنان ها نوعی ریز مغذی های پلی فنلی در گیاهان هستند و پلی فنل ها از نظر سطح آنتی اکسیدانی بسیار ارزشمند بوده و خواص زیادی دارند.

علاوه بر نئو لیگنان ها بیش از 200 ترکیب شیمیایی دیگر نیز در پوست این درخت وجود دارد که طی سال های اخیر خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

در طب سنتی چینی از پوست ماگنولیا برای درمان بیماری هایی همچون آسم، اضطراب، افسردگی، اختلالات معده و التهاب استفاده می شود. اگر کنجکاو هستید بدانید تحقیقات علمی درباره خواص پوست ماگنولیا به چه نتایجی رسیده اند در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

توجه: خواص ذکر شده طی تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی تایید شده و نیاز به آزمایش های انسانی در این زمینه می باشد.

1. مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب

استرس اکسیداتیو و التهاب از علل اصلی بیماری های مزمن همچون دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری های عصبی همچون آلزایمر بوده و در بسیاری از تغییرات بدن و ذهن ناشی از افزایش سن نقش مهمی دارند.

ترکیبات پلی فنلی موجود در پوست ماگنولیا به عنوان درمان بالقوه برای مقابله با عوارض جانبی استرس اکسیداتیو و التهاب مفید هستند.

هونوکیول با افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش سطح متان دی کربوکسیلیک آلدئید با پیری مقابله کرده و به دلیل توانایی اش در عبور از سد خونی مغزی به کاهش التهاب موجود در مغز و نخاع کمک می کند که می تواند اثر خوبی در کاهش علائم بیماری های عصبی همچون آلزایمر داشته باشد.

2. دیابت

از آن جا که استرس اکسیداتیو با دیابت و عوارض آن رابطه مستقیم دارد و پوست ماگنولیا تاثیر خوبی در کاهش استرس اکسیداتیو داشته است به نظر می رسد مصرف آن برای بهبود سطح قند خون و عوارض دیابت مفید باشد.

3. ضد سرطان

هونوکیول موجود در پوست ماگنولیا با کمک به تنظیم مسیرهای سیگنالینگ سلولی با سرطان مقابله کرده و برای پیشگیری و درمان این بیماری مفید است.

طی مطالعات انجام شده به نظر می رسد این ماده پتانسیل جلوگیری از رشد تورموها در مغز، سینه، روده بزرگ، کبد و پوست را داشته و اثر بخشی سایر داروهای ضد سرطانی و پرتو درمانی را افزایش دهد.

مگنولول موجود در پوست ماگنولیا نیز خاصیت ضد سرطانی دارد و به کنترل و سرکوب رشد تومورها در اندام های مختف از جمله ریه کمک می کند.

4. کاهش اضطراب و استرس

به نظر می رسد عصاره پوست ماگنولیا از بدن در برابر بسیاری از شرایط عصبی محافظت می کند، این شرایط تنها به بیماری های مغزی همچون آلزایمر خلاصه نمی شود بلکه شامل استرس، اضطراب، اختلالات خلقی و افسردگی نیز می باشد.

مصرف عصاره پوست ماگنولیا باعث کاهش سطح کورتیزول – هورمون اصلی استرس در بدن – شده و ترکیب هونوکیول و مگنولول به بهبود سطح سروتونین در مغز و کاهش سطح کورتیکوسترون خون کمک می کند، این دو ماده در تنظیم اضطراب، خلق و خو و افسردگی نقش مهمی دارند.

5. بهبود خواب

اثر مثبت پوست ماگنولیا در بهبود کیفیت خواب نیز به ترکیبات پلی فنلی موجود در آن یعنی هونوکیول و مگنولول برمی گردد.

مصرف پوست ماگنولیا به درمان بی خوابی کمک می کند و باعث می شود مدت زمان بیدار ماندن طی از خواب پریدن های شبانه کاهش یابد، به نظر می رسد این مسئله با تاثیر این ماده روی فعالیت گیرنده های GABA در سیستم عصبی مرکزی ارتباط نزدیکی داشته باشد.

6. بهبود علائم یائسگی

خانم ها در دوران یائسگی علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند و اغلب به دنبال درمان های موثر برای کاهش آن ها هستند.

برخی مزایای پوست ماگنولیا از جمله بهبود خواب و خلق و خو می تواند برای دوران یائسگی خانم ها مفید باشد و به کاهش اضطراب و تحریک پذیری این دوران کمک کند.

اگرچه ماده مورد نظر در مطالعات علاوه بر عصاره پوست ماگنولیا حاوی ترکیبات دیگری نیز بوده و نمی توان با اطمینان گفت این اثرات مثبت از پوست ماگنولیا نشات گرفته است.

نحوه مصرف پوست ماگنولیا

در طب سنتی چینی برای تهیه مکمل پوست ماگنولیا ابتدا پوست را از درخت جدا کرده، سپس آن ها را خشک می کنند و می جوشانند و در مرحله آخر به یک تنتور اضافه می کنند تا به صورت خوراکی مصرف شود.

امروز عصاره پوست ماگنولیا به صورت قرص های مکمل در دسترس است اما توصیه ای درباره دوز مصرف این مکمل ها وجود ندارد.

هنگام مصرف حتما به دستورالعمل درج شده روی برچسب آن توجه داشته باشید. قبل از مصرف نیز حتما با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر مکمل یا داروی خاصی مصرف می کنید.

عوارض جانبی و مضرات پوست ماگنولیا

بررسی مقالات متعدد درباره عوارض احتمالی و سمی بودن هونوکیول و مگنولول نشان داده این ترکیبات معمولا برای انسان بی خطر هستند.

نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است مصرف عصاره پوست ماگنولیا تا یک سال هیچ گونه عوارض جانبی نداشته است.

همچنین به نظر می رسد خطر جهش ژنتیکی ناشی از این عصاره کم است، بنابراین تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی نشود احتمالا خطر خاصی نخواهد داشت.

با این حال این مکمل ممکن است با برخی داروها و مکمل ها تداخل داشته باشد، به عنوان مثال از آن جا که مکمل پوست ماگنولیا ممکن است خواب آور باشد بهتر است همزمان با قرص های آرام بخش یا خواب آور مصرف نشود، بنابراین حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه بخوانید : خواص درمانی برگ کاری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا