صمغ خون اژدها چیست و چه فوایدی دارد؟

عکس صمغ درخت خون اژدها
فواید دارویی خون اژدها

خون اژدها چیست؟

خون اژدها که به نام زینجیفرح هم شناخته می شود یک رزین طبیعی به رنگ قرمز تیره است که از بسیاری از گونه های مختلف درختان گرمسیری از جمله درخت اژدها (دراسنا یا خون سیاوشان)، کروتون و درخت بادبزنی استخراج می شود.

رزین (به انگلیسی: Resin) شیره درختان است که اغلب در فصل بهار از شاخه‌ها و تنه درختان خارج می‌شود.

خون اژدها سرشار از فلاونوئید ها، فنل ها، استروئید ها و ترپنوئید ها بوده و سال هاست که در میان یونانیان، رومیان باستان و در هند، چین و خاورمیانه برای مقاصد مختلف دارویی و به عنوان ماده ی رنگرزی استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دارویی و درمانی گیاه خون اژدها برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی گیاه خون اژدها برای بدن

1. درمان زخم ها

به نظر می رسد خون اژدها به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی مانند پرو آنتوسیانیدین ها و کاتچین هایی که دارد برای درمان زخم ها مفید باشد؛ یک مطالعه در سال 2015 نشان داده که خون اژدها به درمان زخم بستر کمک می کند.

همچنین یک مطالعه در سال 2011 نشان داده که پماد گیاهی حاوی خون اژدها به درمان زخم های دیابتی کمک کرده است.

خون اژدها ممکن است به درمان زخم های موضعی کمک کند اما تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نیست.

2. ضد میکروب طبیعی

خون اژدها ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد بدن را در برابر عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها محافظت کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2011 نشان داده که خون اژدها به دلیل دارای خواص ضد میکروبی قابل توجهی که دارد، می تواند به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده شود.

یک مطالعه دیگر در سال 2013 اثرات ضد میکروبی خون اژدها را نشان داده است. با این وجود خون اژدها را نمی توان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها دانست.

3. سلامت دستگاه گوارش

یکی از رایج ترین استفاده های خون اژدها در طب سنتی برای سلامت دستگاه گوارش بوده است؛ برخی تحقیقات نشان داده که این رزین گیاهی به دلیل خواص ضد میکروبی طبیعی که دارد برای درمان اسهال یا دیسانتری مفید می باشد.

یک مطالعه در چین نشان داده که گیاه خون اژدها در غلظت های بالا به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد باعث نابودی هلیکوباکتر پیلوری شده و به درمان زخم معده کمک می کند.

4. ضد التهاب طبیعی

برخی مطالعات نشان داده که گیاه خون اژدها به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهاب طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

5. قند خون و دیابت

اگرچه تحقیقات کامل نیست اما برخی مطالعات نشان داده که خون اژدها می تواند به درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت کمک کند.

یک مطالعه در سال 2016 بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده که گیاه خون اژدها خواص ضد دیابتی دارد.

6. سرطان

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که احتمالا گیاه خون اژدها خواص ضد تومور دارد. این رزین گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین اثرات ضد سرطانی گیاه خون اژدها را نشان داده اند.

خواص گیاه خون اژدها برای پوست

7. جوان سازی پوست صورت

گیاه خون اژدها به دلیل مقادیر بالای ترکیبات گیاهی و خواص ضد التهابی که دارد باعث لایه برداری پوست شده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات گیاه خون اژدها

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر گیاه خون اژدها بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر گیاه خون اژدها بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می شود که از مصرف آن برای نوزادان و کودکان جدا اجتناب کنید.

تداخل دارویی

یک مطالعه در سال 2011 روی حیوانات نشان داده که انواع خاصی از گیاه خون اژدها ممکن است دارای اثرات رقیق کنندگی خون باشد.

به همین دلیل گفته می شود که ممکن است این گیاه با دارو های رقیق کننده خون تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف گیاه خون اژدها

امروزه گیاه خون اژدها به صورت کپسول، پودر مکمل، عصاره های الکلی و تنتور، پماد و کرم عرضه می شود.

همچنین از گیاه خون اژدها نوعی روغن ضروری تهیه می کنند.

منبع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا