خواص شگفت انگیز آب تره یا شاهی آبی برای سلامتی

خواص آب تره چیست؟
خواص سبزی آب تره چیست؟

خانواده بزرگ چلیپایی ها که سبزیجاتی همچون کلم کیل، جوانه بروکسل، کلم پیچ و بروکلی را در خود گنجانده اند جزو پر طرفدارترین و مشهورترین سبزیجات در سراسر دنیا هستند و کمتر کسی باور می کند آب تره یا شاهی آبی که اغلب به آن توجهی نمی شود از خوراکی های فوق العاده مغذی متعلق به این خانواده محبوب باشد.

آب تره با برگ های کوچک و گرد و طعم تند و فلفلی ملایم که تا اوایل دهه 1800 میلادی به عنوان علف هرز بی خاصیت در نظر گرفته می شد امروزه به عنوان یک سبزی فوق العاده مفید با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی شناخته شده که به حفظ سلامت قلب، استخوان ها، چشم و کاهش وزن کمک می کند.

اگر کنجکاو هستید درباره خواص بی نظیر آب تره و نحوه استفاده از آن بیشتر بدانید در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

خواص و فواید آب تره

1. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی

شاهی آبی سرشار از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و بیش از 40 فلاونوئید منحصر به فرد است که از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

2. پیشگیری از سرطان

ترکیبات شیمیایی گیاهی موجود در آب تره خطر ابتلا به برخی انواع خاص سرطان را کاهش می دهد.

به عنوان مثال آب تره و دیگر سبزیجات چلیپایی حاوی گلوکوزینولات ها هستند که با برش خوردن یا جویدن به ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل می شوند.

ایزوتیوسیانات ها شامل مواد شیمیایی همچون سولفورافان و ایزوتیایوسیانات فنیل اتیلن می باشند که با محافظت از سلول های سالم، غیر فعال کردن مواد شیمیایی سرطان زا و مهار رشد و نمو تومورهای سرطانی با بیماری سرطان مقابله می کنند.

این ترکیبات به خصوص برای پیشگیری از سرطان های روده بزرگ، ریه، پروستات، پوست و سرطان سینه مفید هستند.

3. سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در شاهی آبی از جمله بتاکاروتن، زاکسانتین و لوتئین به درمان بیماری های قلبی و کنترل فشار خون کمک کرده و خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

نیترات موجود در آب تره نیز با کاهش التهاب، سفتی و ضخامت رگ های خونی از سلامت آن ها محافظت کرده و با افزایش اکسید نیتریک در خون به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

به علاوه گفته شده مصرف آب تره برای کاهش کلسترول بد خون که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است مفید می باشد.

4. پیشگیری از پوکی استخوان

شاهی آبی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مختلف و مفید برای حفظ سلامت و تقویت استخوان ها می باشد که از آن جمله می توان به کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر اشاره کرد.

جالب است بدانید مصرف 1 فنجان آب تره بیش از 100 درصد نیاز بدن به ویتامین K را برطرف می کند. این ویتامین از اجزای استئوکلسین می باشد، نوعی پروتئین تشکیل دهنده بافت استخوانی سالم که به تنظیم تبدیل استخوانی کمک می کند.

به نظر می رسد افرادی که ویتامین K بیشتری مصرف می کنند کمتر دچار شکستگی لگن می شوند.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

آب تره منبع خوب ویتامین C است که به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شهرت پیدا کرده و کمبود آن می تواند باعث کاهش عملکرد ایمنی و افزایش التهاب در بدن شود.

این ویتامین با افزایش تولید گلبول های سفید خون با عفونت ها مقابله کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

به علاوه با این که هنوز ثابت نشده این ویتامین تاثیری در کاهش ابتلا به سرماخوردگی داشته باشد اما بدون شک می تواند مدت زمان بهبودی را کاهش دهد.

6. کاهش وزن

آب تره از سبزیجات کم کالری و بسیار مغذی است که مصرف آن به خصوص برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود.

7. ورزشکاران

همان طور که قبلا اشاره کردیم سبزیجات چلیپایی همچون شاهی آبی حاوی مقادیر زیادی نیترات هستند که رگ های خونی را آرام کرده و باعث افزایش اکسید نیتریک در خون می شود که تاثیر خوبی در عملکرد ورزشی خواهد داشت.

نیترات همچنین فشار خون در حالت استراحت و میزان اکسیژن مورد نیاز در طول فعالیت های ورزشی را کاهش می دهد که برای افزایش تحمل ورزشی در ورزشکاران مفید است.

هشدار: برخی دانشمندان احتمال می دهند مصرف آب تره باعث افزایش تولید دی اکسید کربن در حین ورزش شود که می تواند اثر منفی روی عملکرد ورزشی بگذارد، با توجه به اطلاعات ضد و نقیض در این زمینه توصیه می شود از زیاده روی در مصرف این سبزی اجتناب کنید.

8. سلامت چشم

آب تره حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زاکسانتین است که برای حفظ سلامت چشم ها ضروری بوده، خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن را کاهش می دهند و از چشم در برابر آسیب ناشی از نور آبی محافظت می کنند.

ویتامین C موجود در آب تره نیز به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند.

نحوه مصرف آب تره

آب تره سبزی خوش خوراکی است که می توان از آن چه به صورت خام یا پخته در غذاهای مختلف استفاده کرد اما اگر می خواهید از حداکثر خواص و ترکیبات آنتی اکسیدانی فعال موجود در این سبزی بهره مند شوید توصیه می شود آن را به صورت خام یا اندکی بخار پز شده مصرف کنید.

برای افزودن آب تره به رژیم غذایی خود می توانید آن را به سالاد افزوده، در دقایق پایانی پخت به سوپ اضافه کنید یا از آن به عنوان جایگزین کاهو و اسفناج در ساندویچ و کنار غذاهای خود بهره ببرید.

ارزش غذایی آب تره

آب تره به عنوان سبزی کم کالری با ویتامین K فراوان شناخته شده و برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در یک فنجان (34 گرم) آب تره به صورت زیر می باشد:

کالری: 4
کربوهیدرات: 0.4 گرم
پروتئین: 0.8 گرم
چربی: 0
فیبر: 0.2 گرم

در ادامه بخوانید : خواص گشنیز

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا