انواع خورشت ایرانی (معرفی بیش از 10 خورشت خوشمزه ایرانی)

انواع خورشت ایرانی

انواع خورشت ایرانی

انواع خورشت های ایرانی جزء غذاهایی آبدار  شامل گوشت تکه شده، حبوبات آبپز و سبزیجات هستند. با این وجود از گذشته تا کنون با وجود تغییرات زیادی که صورت گرفته اما غذاهای ایرانی همچنان پا بر جا هستند. در ایران هر شهر و استانی خورشت های شناخته شده و مخصوص آن شهر را دارد. خورشت هایی هم هستند که بسیار شناخته شده اند و جزء غذای ملی ایرانیان به حساب می آیند.

  • قلیه کدو یزدی
  • خورشت قیمه مشهدی
  • خورشت ریواس
  • خالو آبه گیلان
  • خورشت پامادور گیلان
  • خورشت آلو مسما گیلان
  • خورشت باقلا قاتق
  • خورشت ترش سماق مازندران
  • خورشت باقلا وابیج مازندران
  • خورشت قلیه ماهی
  • خورشت قلیه میگو
  • خورشت قورمه سبزی
  • خورشت تره فرنگی
  • خورشت مرغ
  • خورشت لوبیا سبز
  • خورشت بامیه
  • خورشت به
  • خورشت قیمه بادمجان
  • خورشت فسنجان

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر

گوشت سردست ۵۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد بزرگ

لیمو عمانی ۴ عدد

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی ½ پیمانه

سبزی خورشتی ۱ کیلوگرم

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی تهرانی

مرحله اول

برای تهیه خورش قورمه سبزی تهرانی ابتدا باید لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی را از شب قبل درون یک کاسه آب خیسانده شود. در صورت امکان دو تا سه مرتبه آب درون کاسه را تعویض نمایید و آب تازه بریزید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. سپس پیاز را به قابلمه بیافزایید و کاملاً تفت بدهید تا پیاز سبک شود.

مرحله سوم

سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز بیافزایید و مقداری تفت دهید تا کاملاً عطر ادویه ها خارج شود. پس از خارج شدن  عطر ادویه ها،باید گوشت را شسته و سپس به صورت قورمه ای خرد نمایید و به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم

سپس گوشت را مقداری تفت داده تا رنگ آن تغییر نماید، حالا لوبیا را آبکشی نمایید و به قابلمه بیافزایید. لوبیا را نیز دو دقیقه دهید، سپس ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه نمایید و درب آنرا بگذارید.

مرحله پنجم

سپس گوشت و لوبیا را به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزید تا به صورت نیمپز در بیاید. در هیمن حین سبزی خورشتی شامل جعفری، تره، شنبلیله، گشنیز و نعناع را شسته و به شکل ریز خرد نمایید.

مرحله ششم

حالا در ادامه باید یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن بیافزایید، سپس سبزی را به تابه اضافه نموده و به خوبی تفت دهید تا اینکه آب اضافی آن کاملاً کشیده شود و به اصطلاح سبزی به روغن بیفتد.

مرحله هفتم

حالا پس از نیمپز شدن گوشت ، با سبزی مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه نمایید و زمان دهید تا خورش به مدت یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند تا اینکه کاملاً جا بیفتد.

مرحله هشتم

در همین حین با چنگال لیمو عمانی ها را سوراخ نمایید و در یک لیوان آب قرار داده تا تلخی شان گرفته شود. سپس بعد از اینکه خورش پخته شد ، لیمو عمانی را به آن بیافزایید و اجازه دهید تا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دیگر خورش بر روی حرارت باقی بماند.

ادامه  طرز تهیه خورش قورمه سبزی  در سایت رضیم.

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

طرز تهیه خورشت قیمه

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر

گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم

سیب زمینی ۱ عدد

لپه ۱۵۰ گرم

پیاز ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

چوب دارچین ۱ تکه

زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۳ عدد

گل محمدی خشک ۲ عدد

پودر هل ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

مرحله اول

مرحله اول در تهیه خورش قیمه مجلسی این است که ابتدا لپه را باید چندین ساعت قبل تر درون  کاسه آب بریزید و اجازه دهید تا کاملاً به خوبی خیس بخورد و نفخ آن نیز گرفته بشود. در ادامه باید پیاز را به شکل نگینی ریز خرد یا رنده نمایید.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به همراه مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک شود. سپس با اضافه نمودن مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه و پیاز نیز به مدت دو دقیقه تفت بدهید.

مرحله سوم

سپس گوشت خورشتی را به شکل قیمه ای خرد و بعد از شستشو به قابلمه اضافه نمایید. گوشت را هم حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود، سپس ۴ لیوان آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درب قابلمه را گذاشته و زمان دهید تا گوشت به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه کاملاً نیمپز بشود. سپس در همین حین داخل یک تابه مناسب لپه را به همراه کمی روغن چند دقیقه تفت دهید. با این کار لپه ها در خورش دیگر له نمی شوند.

مرحله پنجم

پس از کمی سرخ شدن ، باید رب گوجه فرنگی را به لپه اضافه نمایید و چند دقیقه تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه فرنگی کاملاً گرفته شود. پس از نیمپز شدن گوشت، لپه و رب گوجه فرنگی را به قابلمه خورش اضافه نمایید.

مرحله ششم

در ادامه برای گرفتن تلخی لیمو عمانی ها،باید آنها را درون یک قابلمه کوچک بریزید و بعد ۱ لیوان آب به آن اضافه نمایید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس ۱۵ دقیقه صبر نمایید تا لیمو عمانی ها در داخل آب جوش کاملاً بجوشند.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید لیموعمانی ها درون قابلمه باقی بمانند تا تلخی شان کاملاً گرفته بشود. سپس چوب دارچین، پودر هل و گل محمدی خشک شده اضافه به قابلمه اضافه نمایید.

مرحله هشتم

سپس نمک خورش را اندازه نمایید و زمان دهید تا خورش کاملاً جا بیفتد. سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش باید لیمو عمانی را همراه با زعفران دم کرده اضافه نمایید و به مدت ۱۵ دقیقه با دیگر مواد اجازه دهید تا بجوشند.

مرحله نهم

حالا باید در همین حین سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت خلالی یا رشته ای خرد نمایید، سپس با آب سرد به خوبی بشویید تا اینکه نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها کاملاً شسته شود، در آخر سیب زمینی ها را با دستمال خشک نمایید.

مرحله دهم

در این مرحله  تابه مناسبی را بر روی حرارت قرار بدهید و مقداری روغن به آن اضافه نمایید. پس از داغ شدن روغن، سیب زمینی ها را به تابه اضافه نمایید تا کاملاً به خوبی سرخ شوند. در آخر خورش را با سیب زمینی تزیین و به همراه برنج سرو نمایید.

برای مشاهده کامل طرز تهیه خورش قیمه به سایت مراجعه کنید.

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

مواد لازم برای ۴ نفر

سینه و ران مرغ ۴ تکه

گردوی آسیاب شده ۲۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد

رب انار ۳ قاشق غذاخوری

شکر ۱ قاشق غذاخوری

آب سرد ۸ لیوان

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

چوب دارچین ۱ تکه

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرحله اول

برای تهیه خورشت فسنجون با مرغ در ابتدا ۲ قاشق غذاخوری روغن را به یک ظرف کاسه ای کوچک اضافه نماید، سپس ۱ قاشق چایخوری زردچوبه، ۱ قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه به کاسه بیافزایید.

مرحله دوم

سپس ادویه ها را با روغن ترکیب نمایید و تکه های مرغ را درون یک سینی بچینید و ترکیب درست شده از ادویه و روغن را روی گوشت مرغ ماساژ دهید. سپس سینی را کنار بگذاریدو اجازه دهید تا ادویه ها کاملاً به خورد گوشت مرغ بروند.

مرحله سوم

سپس پیازها را به شکل نگینی ریز خرد نمایید و یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن بیافزایید. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه بیافزایید و تفت دهید تا کاملاً سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه نمایید و تفت دهید تا پیاز و زردچوبه به خوبی یکدست بشود. حالا باید مغز گردوی آسیاب شده را به قابلمه اضافه نمایید و ۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم به خوبی تفت دهید.

مرحله پنجم

هر چقدر که گردو را بیشتر تفت دهید، رنگ فسنجان نیز تیره تر می شود. باید توجه داشت که در هنگام تفت دادن گردو خیلی زود می سوزد و باید مراقب این موضوع باشید. سپس ۲ لیوان آب سرد و در صورت تمایل میتوانید چند قالب کوچک یخ به قابلمه خود اضافه نمایید.

مرحله ششم

اضافه نمودن آب سرد و یخ باعث ایجاد شوک در مغز گردو می شوند و باعث می شود که خورش در پایان پخت، روغن بیشتری بیاندازد. در همین حین  مقداری روغن مایع به یک تابه مناسب بر روی حرارت اضافه نمایید.

مرحله هفتم

سپس بعد از داغ شدن روغن، تکه های مرغ را به تابه اضافه نمایید و  اجازه دهید تا تمام قسمت هایش را کاملاً یکنواخت سرخ شوند. به این نکته توجه کنید که اگر تکه های مرغ به خوبی سرخ نشوند، در هنگام پخت خورش از هم باز خواهد شد.

مرحله هشتم

بعد از سرخ شدن گوشت مرغ، آن را همراه رب انار، چوب  دارچین، شکر و یک لیوان آب سرد به قابلمه اضافه نمایید.سپس هر ۳۰ دقیقه یک بار مقداری آب سرد به قابلمه اضافه نمایید.

ادامه طرز تهیه خورش فسنجان در سایت rezim.ir

طرز تهیه خورش بامیه

مواد لازم برای ۴ نفر

بامیه ۳۰۰ گرم

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

سیر ۲ حبه

گوجه فرنگی ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم

زردچوبه و روغن به اندازه لازم

آبلیمو یا آبغوره به اندازه دلخواه

طرز تهیه خورش بامیه

مرحله اول

برای تهیه خورش بامیه جنوبی در مرحله اول باید ابتدا سیره و پیازها را بهشکل نگینی ریز خرد نماید و بعد با مقداری روغن مایع درون یک  قابلمه مناسب که برای پخت خورشت بامیه در نظر گرفته اید مقداری تفت دهید تا شیشه ای و شفاف بشوند.

مرحله دوم

سپس مقدار کمی زردچوبه را به مخلوط سیر و پیاز اضافه نمایید و به تفت دادن آن ادامه بدهید تا زردچوبه با سیر و پیاز کاملاً یکنواخت شود. سپس در ادامه گوشت خورشتی را شسته و به شکل قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد نمایید.

مرحله سوم

بهتر است به این نکته توجه کنید که گوشت را بهتر این است که به صورت متوسط خرد نمایید به دلیل اینکه کوچک یا بزرگ بودن قطعات گوشت می تواند بر روی ظاهر خورش تاثیر بگذارد، ضمناً بزرگ بودن قطعات گوشت باعث دیرتر مغز پخت شدن گوشت می شود.

مرحله چهارم

بعد از اینکه گوشت خورشتی را خرد نمودید حالا آنرا به قابلمه خورش اضافه نمایید و با پیاز و سیر کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از اینکه  گوشت تغییر رنگ داد، تفت دادن کافی می باشد چونکه اگر گوشت بیش از حد تفت داده شود باعث سفت و دیرپز شدن آن می شود.

مرحله پنجم

حالا در این مرحله پوست گوجه فرنگی ها را باید جدا نموده  و آنها را رنده شوند. سپس گوجه فرنگی های رنده شده با رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه نمایید و مقداری تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز گرفته بشود.

مرحله ششم

تفت دادن رب گوجه فرنگی بر روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد و موجب خوشرنگ تر شدن خورش در آخر کار می شود. در این مرحله ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه نمایید و حرارت زیر آنرا زیاد نمایید تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله هفتم

پس از به جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت به آرامی مغز پخت بشود. این خورش بامیه نیز مثل سایر خورش های ایرانی اگر به آرامی و با زمان بیشتری پخته بشود هم لعاب دار می شود و هم طعم بهتری نیز پیدا می کند.

مرحله هشتم

در حین پختن گوشت، بامیه ها را نیز پاک نمایید و به این نکته هم دقت کنید که به بافت بامیه آسیبی وارد نکنید. به همین منظور فقط کافیست سر و دم بامیه را جدا نمایید. در صورت باز شدن بدنه بامیه ها، این اتفاق روی ظاهر خورش تاثیر منفی می تواند بگذارد.

مرحله نهم

سپس بامیه ها را شستشو دهید و خشک نمایید و در مرحله بعد با مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب مقداری تفت داده تا رنگشان کمی تغییر نماید. دلیل مهم تفت دادن بامیه این است که ظاهرشان در زمان پختن خورش تغییر نکند و له نشوند.

مرحله دهم

بعد از گذشت تقریبا دو ساعت که گوشت کاملاً پخته شد، بامیه ها را به قابلمه خورش اضافه نمایید. در این مرحله برای طعم دادن به خورش می توانید مقداری آب لیمو ترش یا آبغوره با مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه نمایید.

مرحله یازدهم

حالا حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر زمان دهید تا خورش روی حرارت باقی بماند تا اینکه بامیه ها کاملاً پخته شوند و خورش غلیظ تر شده و کاملاً جا بیفتد. خورش بامیه جزء آن دسته از خورش هایی است که باید با آب کم سرو شود.

مرحله دوازدهم

نکته مهمی که در مورد این خورش باید بدانید این می باشد که اگر پس از اضافه کردن بامیه ها به قابلمه ، خورش مدت زیادی بر روی حرارت باقی بماند این کار باعث له شدن بامیه ها می شود و ظاهر خورش را خراب مینماید. در آخر بعد از اینکه خورش بامیه جا افتاد آنرا به همراه پلو سرو نمایید.

برای مشاهده کامل طرز تهیه خورش بامیه به سایت رضیم مراجعه کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

بادمجان قلمی ۸ عدد

پیاز متوسط ۱ عدد

گوجه فرنگی ۴ عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۲ عدد اختیاری

زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش بادمجان

مرحله اول

در  تهیه خورش بادمجان  باید در ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه ای در ظرفی مناسب قرار دهید ، در مرحله بعد کمی نمک روی آنها ریخته و کنار بگذارید تا در ادامه از آنها اسفاده نمایید.

مرحله دوم

سپس پیاز را پوست بگیرید و رنده نمایید و با روغن در قابلمه کاملاً تفت دهید. هنگامیکه پیاز شیشه ای شد به آن مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه نمایید. سپس یک دقیقه تفت بدهید و گوشت ها را به قابلمه اضافه نمایید و تا زمانیکه رنگ گوشت تغییر نماید آن را تفت دهید.

مرحله سوم

در مرحله بعد از اینکه گوشت ها تغییر رنگ دادند، ۵ لیوان آب را به قابلمه اضافه نمایید و اجازه دهید تا بجوشد ، سپس کف های روی آب را با قاشق گرفته و دور بریزید. بعد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ نمایید و درون یک لیوان آبجوش بریزید تا تلخی آنها گرفته بشود.

مرحله چهارم

سپس بادمجان ها را آبکش نمایید و خوب خشک کنید.سپس روی اجاق یک تابه مناسب قرار بدهید و روغن بریزید و بادمجان ها را کاملاً سرخ کنید.بعد از اینکه بادمجان ها به صورت یکدست سرخ شد آن ها را در ظرفی جداگانه کنار بگذارید.

مرحله پنجم

در این مرحله باید گوجه فرنگی ها را نصف نمایید و در روغن ظرف بادمجان سرخ نمایید و کنار بگذارید، علاوه بر این باید رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید و آنقدر سرخ نمایید تا زمانیکه طعم و بوی خاص رب از بین برود.

مرحله ششم

در این مرحله باید بعد از نیم ساعت از پخته شدن گوشت رب را به خورش اضافه نمایید و پس از نیم ساعت دیگر لیمو عمانی را با مقداری نمک و ادویه اضافه نمایید. بعد از اینکه خورش کاملاً جا افتاد در ۱۵ دقیقه آخر بادمجان را نیز اضافه نمایید. در آخر در صورت تمایل می توانید با سیب زمینی سرخ کرده خلالی این خورش را تزیین نمایید.

طرز تهیه خورش کرفس

مواد لازم برای ۲ نفر

کرفس ۴۰۰ گرم

جعفری ۲۰۰ گرم

نعناع ۲۰۰ گرم

سبزی خورش کرفس ۱۰۰ گرم

گوشت گوساله یا گوسفند بریده شده ۲۰۰ گرم

آبغوره ۱ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

زرد چوبه به مقدار لازم

پیاز ۱ عدد

برگ کرفس ۱۰۰ گرم

طرز تهیه خورش کرفس غلیظ

مرحله اول

در این مرحله برای تهیه خورش کرفس مجلسی و خوشمزه باید در ابتدا کرفس ها را میبشویید و برگ های آن را جدا و خورد نمایید. سپس ساقه های کرفس را به صورت تکه های یک تا دو سانتی متری خرد نموده و کنار بگذارید.

مرحله دوم

در این مرحله نعناع و جعفری را نیز بشویید، در ادامه به صورت ساطوری ریز خرد نمایید. سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد نمایید. حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع اضافه نمایید.

مرحله سوم

در ادامه پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه نمایید و کاملاً تفت دهید تا پیاز کاملا سبک و شیشه ای شود. در ادامه مقداری فلفل سیاه و زرد چوبه به پیاز اضافه نمایید و به مدت یک دقیقه تفت دهید تا پیاز و ادویه ها با هم یکدست شوند.

مرحله چهارم

سپس گوشت را خرد و به آن اضافه نمایید و گوشت را تفت دهید. جعفری و نعناع و برگ کرفس را درون غذا ساز بریزید تا به خوبی خرد شود. سپس یک تابه برداشته و با مقدار کمی روغن روی شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود.

مرحله پنجم

در ادامه باید در این مرحله مخلوط سبزی های خرد شده را به آن اضافه نمایید و به خوبی تفت دهید تا سبزی مقدار کمی سرخ شود. آب را به گوشت اضافه نمایید و زمان دهید تا بجوشد. در ادامه این مرحله زردچوبه هم اضافه و مخلوط نمایید.

مرحله ششم

سپس سبزی های نیم سرخ شده و ساقه خرد شده کرفس را به درون قابلمه اضافه نمایید و درب آن را ببندید و اجازه دهید تا با گوشت پخته شود. گوشت در زودپز حدود ۱ تا یک و نیم ساعت و در قابلمه تقریباً حدود دو ساعت زمان برای پخته شدن نیاز دارد.

مرحله هفتم

در این مرحله، درب زودپز یا قابلمه را بردارید و به مقدار دلخواه آبغوره و نمک به آن اضافه نمایید. در ادامه زمان دهید تا خورش در حرارت ملایم پخته شود  و به خوبی روغن بیندازد. در آخر می توانید در ظرف مناسب در کنار برنج  یا کته سرو منمایید.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا