15 اشتباه رایج در خرید لوازم کوهنوردی و راهکارها

ورزش کوهنوردی یکی از جذاب ترین و در عین حال پرطرفدارترین ورزش ها در کشور ما می باشد که دلیل آن هم در دسترس بودن کوهستان هایی مانند قلل مرتفع زاگرس و البرز در اقصی نقاط ایران می باشد. با این حال همه کوهنوردان به خوبی می دانند که انجام ورزش کوه نوردی به شکل ایمن و لذت بخش آن نیاز به تجهیزات مناسب و اصولی دارد. با این وجود بعضا و به خصوص کوهنوردان تازه کار در انتخاب تجهیزات مناسب دچار اشتباه می شوند و این اشتباه می تواند به قیمت از دست دادن منابع مالی یا حتی به خطر افتادن ایمنی آنها تمام شود. به همین دلیل ما در این مقاله سعی بر آن داریم که رایج ترین اشتباهات و خطاها در خرید و انتخاب لوازم کوهنوردی را معرفی کنیم و به مهمترین راهکارها در این زمینه نیز اشاره خواهیم داشت.

مهمترین اشتباهات و خطاهای رایج در خرید و انتخاب لوازم و تجهیزات کوهنوردی

قبل از خرید لوازم و تجهیزات کوهنوردی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. عدم توجه به نوع فعالیت:

حتما قبل از اقدام برای خرید لوازم کوهنوردی هدف خود از فعالیت را مشخص نمایید. لوازم کوهنوردی برای طبیعت گردی ساده یا کوهپیمایی معمول با تجهیزات مناسب برای یک کوهنوردی حرفه ای زمستانی از بسیاری جهات اعم از وزن و قیمت تفاوت دارد که باید به آنها توجه لازم کرد. یک کفش زمستانی سنگین به هیچ وجه مناسب کوهپیمای تابستانی نیست!

  • مثال: یک مبتدی ممکن است برای یک پیاده ‌روی ساده در جنگل، اقدام به خرید لوازم سنگین و حرفه ای کوهنوردی کند که این امر نه تنها باعث خستگی و اذیت او می شود، بلکه ضرورتی هم ندارد.

خرید لوازم کوهنوردی

2. خرید بدون تحقیق:

تحقیق قبل از هر کاری اهمیت دارد و قبل از خرید لوازم کوهنوردی هم باید تحقیقات کافی انجام دهید. برای این کار بهتر است چند نمونه مختلف از یک محصول را در نظر بگیرید و سپس آنها را با یکدیگر از نظر ویژگی ها مقایسه کنید. از فروشگاه هایی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند فروشگاه موج کوه می باشد که امکان مقایسه محصولات با همدیگر را دارد.

  • راه حل: قبل از خرید، در مورد برندهای مختلف، نظرات کاربران و قیمت ها تحقیق کنید. همچنین می توانید از تجارب کوهنوردان باتجربه و مربیان کوهنوردی استفاده کنید.

3. انتخاب اجناس گران:

بله، لزوما انتخاب گرانترین موارد مناسب نیست بلکه لازم است لوازم را بر اساس نیاز خود خریداری نمایید. لوازم گرانتر همیشه مناسب ترین موارد نیستند.

  • مثال: خرید یک کوله پشتی کوهنوردی بزرگ و گران قیمت برای یک برنامه یک روزه مناسب نیست و بهتر است به دنبال کوله پشتی کوچک و یکروزه باشید.

4. خرید لوازم غیرضروری:

خرید لوازم غیرضروری از چند جهت بد است. اول اینکه باید هزینه بیشتری کنید و دوم اینکه کوله پشتی شما هم بی جهت سنگین می شود. برای این کار باید ابتدا یک لیست از لوازم ضروری تهیه کنید تا بدانید که چه چیزهایی نیاز دارید و چه مواردی اضافی هستند. 

  • مثال: وزن تجهیزات یک برنامه دو روزه در تابستان نباید بیشتر از 10-12 کیلوگرم شود. در غیر این صورت لازم است درباره کوله چینی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

5. عدم توجه به تناسب سایز:

سایز در مورد همه طور تجهیزات از جمله کاپشن کوهنوردی و کفش دیگر موارد اهمیت دارد. به طور کلی اگر بین دو سایز شک کردید احتمالا سایز بزرگتر مناسب تر خواهد بود. همچنین در زمان خرید اینترنتی حتما به وجود گزینه تعویض دقت داشته باشید. باز هم یکی از سایت های معتبر در این زمینه فروشگاه موج کوه می باشد که دارای امکان تعویض محصول تا 7 روز پس از تحویل می باشد.

  • مثال: کفش کوهنوردی تنگ یا گشاد می تواند باعث تاول و درد پا شود.

6. خرید لوازم بی کیفیت:

خرید لوازم بی کیفیت باعث می شود در زمانی که نباید با مشکلات مواجه شوید. به یاد داشته باشید که شرایط کوهستان از شرایط زندگی شهری سخت تر است و خراب شدن یک قطعه از تجهیزات کوهنوردی می تواند به راحتی مشکل ساز شود. 

  • راه حل: به کیفیت تجهیزات توجه کنید و از فروشگاه های معتبر خرید نمایید.

7. عدم توجه به شرایط آب و هوایی:

آب و هوای کوهستان می تواند به سرعت تغییر کند و برای این تغییر باید همیشه آماده باشید. همیشه یک لایه اضافی مانند یک جفت دستکش و یک کاپشن سبک اضافی با خود ببرید تا در شرایط اضطراری غافلگیر نشوید.

  • مثال: اگر قصد صعود به قله در زمستان را دارید، باید از لباس های گرم و ضد آب استفاده کنید. همچنین در زمان صعود در هوای گرم از کلاه و سایر تجهیزات مانند پوشش گردن و کیسه آب استفاده کنید.

9. خرید از فروشگاه های نامعتبر:

فروشگاه های معتبر در سامانه های اینترنتی مانند اینماد و سیستم مالیاتی کشور ثبت شده اند که توجه به آنها مفید خواهد بود.

  • راه حل: از فروشگاه های معتبر و شناخته شده لوازم کوهنوردی را تهیه کنید تا از اصالت و کیفیت لوازم اطمینان حاصل کنید.

10. عدم توجه به ضمانت و گارانتی:

یکی از مهمترین موارد برای خرید لوازم کوهنوردی امکان عودت و تعویض است که باعث می شود بتوانید در صورت مناسب نبودن محصول آنرا به راحتی باز گردانید.

  • نکته: قبل از خرید، از ضمانت و گارانتی لوازم کوهنوردی مطمئن شوید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات پس از فروش استفاده کنید.

خرید تجهیزات کوهنوردی

11. عدم توجه به جنس و کیفیت مواد:

پوشاک کوهنوردی باید دارای خاصیت خشک شدن سریع و تنفس باشد. تنفس داشتن پوشاک به این معناست که رطوبت بدن ناشی از عرق کردن را به بیرون بفرستد اما مانع ورود رطوبت بارش برف و باران به داخل لباس شود. در زمان خرید لوازم کوهنوردی لازم است به مواردی از این دست توجه کنید.

  • مثال: جنس کوله پشتی باید ضد آب و مقاوم باشد تا در برابر پارگی و سایش مقاوم باشد.

12. خرید تعداد اقلام زیاد در زمان واحد

این اشتباه باعث چند مشکل می شود. ابتدا اینکه بار مالی زیادی برایتان به همراه خواهد داشت و دوم اینکه ممکن است تجهیزاتی تهیه کنید که برایتان مناسب نباشند.

  • راه حل: بر اساس اولویتی که دارید اقلام مورد نظر را فهرست بندی کنید و به تدریج اقدام به خرید لوازم ضروری خود نمایید.

13. اهمیت ندادن به راحتی:

کوهنوردی ورزش سختی است و به همین دلیل باید به راحتی و آسایش تجهیزات کوهنوردی اهمیت داد پس لوازمی را انتخاب کنید که در عین دوام داشتن از نظر راحتی استفاده نیز مناسب باشند.

  • مثال: استفاده از باتوم کوهنوردی و تجهیزات سبک از نظر وزنی را مدنظر بگیرید.

14. یک وسیله برای همه جا:

این هم یکی دیگر از اشتباهات رایج خرید لوازم کوهنوردی است. به طور مثال نمی شود با یک کوله سنگین هم در برنامه های سبک و هم برنامه های چند روزه و طولانی شرکت کرد. درست این است که یک کوله سبک و یک کوله پشتی بزرگتر داشته باشید. در مورد بسیاری دیگر از لیست تجهیزات کوهنوردی نیز این مورد صدق می کند.

15. لباس های تیره:

استفاده از رنگ ها باعث ایجاد شادی و نشاط می شود اما اهمیت این موضوع در کوهنوردی بیشتر از اینهاست. در کوهنوردی حتما از قسمت های رنگی در پوشاک یا کوله پشتی خود استفاده کنید تا در شرایط دید کم مانند مه و طوفان قابل تشخیص باشید. لازم نیست همه قسمت های تجهیزات شما رنگارنگ باشند اما حتما به داشتن رنگ توجه ویژه داشته باشید.

علاوه بر موارد فوق، به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • بودجه خود را مشخص کنید: قبل از شروع خرید، بودجه خود را مشخص کنید تا از خرید لوازم غیرضروری وبیش از توان مالی خود جلوگیری کنید.
  • به نیازهای خود توجه کنید: فقط لوازمی را بخرید که واقعاً به آنها نیاز دارید.
  • از یک متخصص کمک بگیرید: اگر در انتخاب لوازم مناسب کوهنوردی تردید دارید، می توانید از یک متخصص کوهنوردی یا مربی کمک بگیرید.

با رعایت این نکات می توانید لوازم کوهنوردی مناسب و با کیفیتی را انتخاب کنید و از کوهنوردی خود لذت ببرید.

قیمت لوازم کوهنوردی

چند نکته تکمیلی برای شروع کوهنوردی 

در بالا به مهمترین اشتباهات در زمان انتخاب و خرید لوازم و تجهیزات کوهنوردی اشاره کردیم و در ادامه به چند نکته برای شروع کوهنوردی نیز اشاره میکنیم:

  • عضو باشگاه های کوهنوردی معتبر شوید.
  • به صورت تدریجی و از قلل و مسیرهای آسان شروع کنید.
  • در دوره های آموزشی کوهنوردی شرکت کنید.
  • قبل از رفتن به کوه شرایط آب و هوا را چن کنید.
  • حتما برای افزایش آمادگی جسمانی خود برنامه ریزی کنید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا