آیا آب به مرور زمان خراب می شود؟

آیا آب آشامیدنی خراب می شود؟
آیا آب آشامیدنی خراب می شود؟

بطری های آب معدنی خنک به خصوص در گرمای تابستان و در محیط خارج از منزل که آب آشامیدنی در دسترس نیست بسیار کاربردی هستند اما از آن جا که معمولا در عرض حداکثر چند ساعت آب یک بطری را می نوشیم احتمالا تا به حال به تاریخ انقضا که روی برخی بطری ها درج شده دقت نکرده ایم.

تاریخ انقضا معمولا برای محصولاتی که بعد از گذشت تاریخ مشخص کیفیت خود را از دست داده و خراب می شوند کاربرد دارد اما آیا آب نیز ممکن است فاسد یا خراب شده و بعد از گذشت مدت زمان معین دیگر قابل مصرف نباشد؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا آب آشامیدنی خراب می شود؟

آب آشامیدنی در صورتی که به شیوه درست نگهداری شود تا حداکثر 6 ماه با حداقل عوارض جانبی قابل مصرف می باشد اگرچه آب آشامیدنی کربنات دار (گاز دار) به مروز زمان که گازهای موجود در آن از مایع خارج می شوند طعمش تغییر کرده و بی مزه می شود.

آب معمولی نیز ممکن است با گذشت زمان طعم کهنگی به خود بگیرد زیرا دی اکسید کربن موجود در هوا با آب ترکیب شده و آن را کمی اسیدی تر می کند.

با وجود این تغییر طعم همان طور که قبلا گفتیم مصرف آب تا 6 ماه بی خطر محسوب می شود.

اگر قصد دارید آب آشامیدنی را به شیوه درست نگهداری کنید لازم است از ظروف درب دار تمیز و کاملا ضد عفونی شده با اصول بهداشتی استفاده کرده و تاریخ ذخیره کردن را روی ظرف بنویسید و علامت بگذارید که بدانید داخل ظرف آب آشامیدنی است.

ظرف آب را تا حداکثر 6 ماه در مکان خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید.

تاریخ انقضای بطری آب معدنی

اگرچه آب به خودی خود تاریخ انقضا ندارد اما بطری های آب معدنی اغلب دارای تاریخ انقضا هستند.

نیوجرسی به عنوان اولین و تنها ایالت آمریکا در سال 1987 قانونی تصویب و اعلام کرد همه محصولات غذایی از جمله بطری آب معدنی باید دارای تاریخ انقضا باشند که 2 سال یا کمتر با تاریخ تولید آن محصول فاصله داشته باشد.

با تصویب این قانون، درج تاریخ انقضا به یک استاندارد صنعتی برای تولید کنندگان آب معدنی در سراسر کشور تبدیل شد اگرچه این قانون بعدها تغییر کرد و در حال حاضر حتی در ایالات متحده نیز تولید کنندگان اجباری به درج تاریخ انقضا روی بطری های آب آشامیدنی ندارند.

با این حال هنوز هم توصیه می شود از آب داخل بطری های پلاستیکی که تاریخ آن ها گذشته مصرف نکنید زیرا پلاستیک می تواند به مرور زمان وارد آب شده و باعث آلوده شدن آن با مواد شیمیایی همچون آنتیموان و بیسفنول ای شود.

مصرف دائمی این مواد شیمیایی باعث تجمع تدریجی آن ها در بدن شده و می تواند به سلامت روده، سیستم ایمنی و عملکرد سیستم تنفسی آسیب برساند.

به علاوه همان طور که  گفتیم آب های گاز دار که به مرور گاز خود را از دست داده اند بی مزه می شوند.

نکات مهم برای نگهداری آب

نگهداری صحیح آب می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و خطر بروز عوارض جانبی همچون تهوع، درد معده، استفراغ و اسهال را کاهش دهد.

از آن جا که دمای بالا می تواند رشد باکتری ها را افزایش داده و میزان انتشار مواد شیمیایی پلاستیکی مضر داخل آب را افزایش دهد توصیه می شود بطری آب را در مکان خنک و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا از این مسئله جلوگیری شده و احتمال بروز عوارض جانبی برای سلامتی را کاهش دهد.

به علاوه از آن جا که بطری های پلاستیکی کمی نفوذ پذیر هستند بهتر است آن ها را به دور از مواد پاک کننده خانگی و مواد شیمیایی نگهداری کنید.

اگر متوجه شدید که آب شما بو و طعم عجیبی و غریبی گرفته حتما قبل از نوشیدن آن را بجوشانید یا کلا دور بریزید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا