طرز تهیه معروف ترین غذاهای هندی خوشمزه و گیاهی بدون گوشت

غذاهای هندی از جمله غذا های پرطرفدار در ایران و جهان محسوب می شوند که یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها استفاده زیاد از ادویه جات مختلف مانند کاری، گرام ماسالا و فلفل تند می باشد.

جالب است بدانید که آشپزی هندی بیشتر تحت تاثیر گرایش های دینی به ویژه دین هندو قرار گرفته است.

ما در این مقاله از سایت کوکا آموزش درست کردن سمبوسه، پاکوره، بریانی، سالاد هویج و خورش نخود هندی خوشمزه و بدون گوشت را برای شما ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید!

1- سمبوسه هندی

طرز تهیه سمبوسه هندی
طرز تهیه سمبوسه هندی

مواد لازم

  • پیاز متوسط خرد شده – 1 عدد
  • هویج متوسط خرد شده – 1 عدد
  • سیب زمینی متوسط خرد شده – 2 عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز ریز شده و کبابی – 1 عدد
  • زنجبیل تازه رنده شده – 1 بند انگشت (یا 1/4 قاشق چای خوری پودر زنجبیل)
  • پودر سیر – 1 قاشق چای خوری
  • نخود فرنگی پخته شده – 1 فنجان
  • روغن زیتون – 2 قاشق غذا خوری
  • گرام ماسالا – 1 قاشق چای خوری
  • پودر کاری – 1 قاشق چای خوری
  • پودر پاپریکا – 1 قاشق چای خوری
  • زیره سبز – 1 قاشق غذا خوری
  • پودر فلفل تند – 1/2 قاشق چای خوری
  • خمیر یوفکا یا نان لواش – به مقدار مورد نیاز
  • روغن کنجد برای سرخ کردن – به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه هندی با سیب زمینی

در یک تابه همه ی ادویه جات (گرام ماسالا، کاری، پاپریکا، زیره سبز و فلفل قرمز) را به مدت 2 دقیقه بر روی حرات ملایم در روغن زیتون تفت دهید.

حالا سبزیجات را به ادویه ها اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دیگر هم تفت دهید، سپس یک لیوان آب را با پودر سیر و پودر زنجبیل ترکیب کرده و به آن ها اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد تا مواد پخته و نرم شوند. از روی حرارت بردارید و بگذارید بماند تا کمی سرد شود.

خمیر یوفکا یا نان لواش را در اندازه ی 15*15 ببرید و از مواد سمبوسه لای آن ها گذاشته و بپیچید.

اگر می خواهید که سمبوسه ها رژیمی و بدون روغن باشند، آن ها را در سینی فر بچینید و هر طرف شان را به مدت 8 دقیقه در دمای 375 درجه فارنهایت (190 سانتیگراد) سرخ کنید.

همچنین می توانید روغن کنجد را در یک تابه بزرگ بریزید تا داغ شود و سپس سمبوسه ها را در آن سرخ کنید.

سمبوسه های هندی شما آماده هستند، آن ها را در ظرفی بچینید و با سس گوجه فرنگی تند و سس مایونز گیاهی سرو کنید.

2- پاکوره (پکوره) هندی

طرز تهیه پاکوره (پکوره) هندی
طرز تهیه پاکوره (پکوره) هندی

مواد لازم

  • نخود خام – 2 فنجان
  • گشنیز تازه خرد شده – 1/2 فنجان
  • زیره سبز – 2 قاشق سوپ خوری
  • تخم گشنیز تا خردل – 2 قاشق چای خوری
  • دانه رازیانه – 1 قاشق چای خوری
  • پودر کاری – 2 قاشق چای خوری
  • آب – 2 فنجان
  • نمک و فلفل سیاه – به مقدار دلخواه
  • سبزیجات خرد شده (هویج، بروکلی، نخود سبز و کد تنبل) – 3 فنجان
  • روغن کنجد برای سرخ کردن – به مقدار لازم

نوه تهیه پاکوره سبزیجات هندی

نخود خیس خورده را به همراه سبزیجات خرد شده، ادویه جات و آب درون یک غذا ساز بریزید و خوب با هم ترکیب کنید تا خمیری به دست آید.

روغن کنجد را در یک تابه بریزید و داغ کنید، مقداری از این خمیر را بردارید به صورت توپ یا هر شکل دلخواه در آورده و در روغن سرخ کنید. (حداقل باید 3 سانتمیتر روغن بر روی پاکوره قرار بگیرد و هر طرف آن ها را حدود 2 تا 3 دقیقه باید سرخ کنید.)

پاکوره های هندی آماده هستند، آن ها را در ظرفی بچینید و با سس مخصوص پکوره هندی (ماست گیاهی و خیار و نعناع) سرو کنید.

3- بریانی هندی

طرز تهیه بریانی هندی
طرز تهیه بریانی هندی

مواد لازم

  • پیاز بزرگ خرد شده – 1 عدد
  • سیر تازه – 2 حبه
  • دال عدس – 100 گرم
  • روغن کنجد – 2 قاشق غذا خوری
  • آب سبزیجات – 2 فنجان
  • سبزیجات تازه خرد شده (گل کلم، فلفل دلمه ای سبز، نخود فرنگی، هویج و سیب زمینی) – 3 فنجان
  • زنجبیل تازه – 2.5 سانتی متر
  • پودر کاری – 2 قاشق چای خوری
  • کشمش پلویی – 75 گرم
  • برنج باسماتی – 175 گرم
  • گشنیز خرد شده – 1 فنجان
  • نمک و فلفل سیاه – به مقدار دلخواه

دستور پخت بریانی هندی خوشمزه بدون گوشت

روغن کنجد را در یک تابه بزرگ بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود، حالا پودر کاری، نمک و فلفل سیاه، زنجبیل رنده شده، سیر و سبزیجات خرد شده را به پیاز اضافه کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه دیگر تفت دهید.

برنج، دال عدس، کشمش و آب سبزیجات را به مواد اضافه کنید و بگذارید بجوشد تا آب آن تبخیر شده و برنج و سبزیجات پخته و نرم شوند.

پس از 15 تا 20 دقیقه بریانی هندی آماده می شود، آن را در ظرفی بریزید، با گشنیز خرد شده تزیین کرده و سرو کنید.

4- سالاد هویج هندی

طرز تهیه سالاد هویج هندی
طرز تهیه سالاد هویج هندی

مواد لازم

  • کشمش پلویی – 30 گرم
  • هویج بزرگ رنده شده – 4 عدد
  • زیره سبز – 2 قاشق چای خوری
  • کنجد خام – 1 قاشق چای خوری
  • روغن زیتون یا روغن فندق – 3 قاشق چای خوری
  • سرکه خانگی – 1 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش تازه – 1 قاشق غذا خوری
  • مغز بادام بو داده خرد شده – 50 گرم
  • گشنیز خرد شده – 1/2 فنجان

دستور تهیه سالاد هویج به سبک هندی

کشمش ها را در آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا نرم شوند.

در یک تابه کوچک زیره سبز و کنجد را بدون روغن برای 1 تا 2 دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

حالا در یک کاسه بزرگ هویج های رنده شده را با کشمش، زیره سبز، کنجد، بادام خرد شده، گشنیز، روغن زیتون، سرکه و آبلیمو ترکیب کنید و بگذارید 30 دقیقه در دمای اتاق بماند تا مواد خوب به خورد هم بروند.

سالاد هویج هندی آماده است، آن را در ظرفی بریزید و سرو کنید.

5- خورش نخود هندی یا چانا ماسالا

طرز تهیه خورش نخود هندی
طرز تهیه خورش نخود هندی

مواد لازم

  • روغن زیتون – 3 قاشق غذا خوری
  • دانه خردل – 1/2 قاشق چای خوری
  • پودر کاری – 2 قاشق چای خوری
  • فلفل سبز تند خرد شده – 1 عدد
  • پیاز بزرگ خرد شده – 1 عدد
  • گوجه فرنگی خرد شده – 1 عدد
  • زردچوبه – 1/2 قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل – 1/2 قاق چای خوری
  • پودر سیر – 1/2 قاشق چای خوری
  • آب سبزیجات – 1 فنجان
  • گشنیز تازه خرد شده – 2 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه – به مقدار دلخواه
  • نخود پخته شده – 1 فنجان
  • آب – 3 فنجان
  • نارگیل تازه رنده شده – 1 فنجان
  • چوب دارچین – 1 عدد
  • رازیانه – 1/2 قاشق چای خوری
  • زیره سبز – 1/2 قاشق چای خوری
  • تخم گشنیز – 1 قاشق غذا خوری
  • گل میخک – 3 عدد

دستور تهیه چانا ماسالا

ادویه ها (دانه خردل، پودر کاری، زردچوبه، رازیانه، زیره سبز، پودر سیر، زنجبیل، تخم گشنیز و گل میخک) را در یک تابه کمی تفت دهید.

در یک تابه دیگر روغن زیتون بریزید و پیاز ها را در آن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، حالا ادویه ها، گوجه فرنگی، فلفل سبز، نخود پخته شده، آب سبزیجات، آب، نارگیل رنده شده را به همراه نمک و فلفل و چوب دارچین را به آن اضافه کنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه پخته شده و جا بیفتد.

خورش نخود هندی شما آماده است، آن را در ظرفی بریزید و با گشنیز خرد شده تزیین کرده و سرو کنید.

منبع : allrecipes