طرز پخت مارچوبه و نحوه مصرف آن در انواع غذاها (خام و پخته)

طرز پخت مارچوبه و نحوه مصرف آن
طرز پخت مارچوبه و نحوه مصرف آن

طرز پخت مارچوبه | نحوه مصرف مارچوبه | خشک کردن مارچوبه | طرز تهیه آب مارچوبه

مارچوبه از سبزیجات فوق العاده پر خاصیت و خوشمزه است که در رنگ های مختلف سفید، بنفش و سبز یافت می شود و حدود 300 گونه مختلف از آن در سراسر دنیا وجود دارد.

مارچوبه را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و برای پختن آن روش های مختلفی وجود دارد که علاوه بر پخت آسان و سریع هر یک طعم منحصر به فردی به این سبزی می بخشند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین روش های پختن مارچوبه و استفاده از آن در انواع غذاها بیشتر آشنا شوید؛

چگونه مارچوبه را بپزیم؟

قبل از پخت مارچوبه به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • قبل از پخت مارچوبه لازم است قسمت انتهایی آن را که بسیار سفت است جدا کنید. برای این کار با یک دست انتهای مارچوبه و با دست دیگر وسط آن را بگیرید و مارچوبه را به قدری خم کنید تا بشکند، این نقطه دقیقا قسمتی است که باید از آن جا به پایین را دور بریزید.
  • مارچوبه های نازک تر نیازی به پوست گرفتن ندارند اما می توانید از پوست کن سبزیجات برای تراشیدن پوست ضخیم بیرونی مارچوبه های بزرگ تر استفاده کنید.
  • قبل از پخت حتما مارچوبه را خوب بشویید و با حوله آشپزخانه خشک کنید. برای شستن مارچوبه آن ها را داخل ظرف بزرگ یا سینک ظرف شویی بریزید و با آب سرد پر کنید. مارچوبه ها را داخل آب خوب تکان داده و تمیز کنید.
  • مارچوبه را می توان روی اجاق گاز، داخل فر یا حتی روی زغال بپزید. استفاده از زغال برای کباب کردن مارچوبه باعث می شود طعم دودی به مارچوبه می بخشد در حالی که بخارپز کردن رنگ سبز روشن و طراوت مارچوبه را حفظ می کند.
  • مارچوبه خام طعم شیرین و بافت محکمی دارد در حالی که با پختن می توان طعم های جدید و متنوعی در آن ایجاد کرد. برای طعم دادن به مارچوبه تنها به روغن زیتون، نمک و فلفل نیاز است اگرچه استفاده از سس یا آب لیمو نیز می تواند به خوشمزه شدن آن کمک کند.

برخی روش های پختن مارچوبه عبارتند از:

1. آب پز کردن مارچوبه

طرز پخت مارچوبه آب پز
طرز پخت مارچوبه به روش آب پز کردن

مواد لازم:

مارچوبه پاک کرده: 454 گرم
آب: 8 فنجان
نمک: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

برای پاک کردن مارچوبه به روشی که قبلا توضیح دادیم قسمت سفت انتهای مارچوبه را – حدود 2.5 تا 5 سانتی متر – جدا کنید.

قابلمه بزرگی را پر از آب و نمک کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس مارچوبه ها را به آب در حال جوش اضافه کرده و به مدت 1 تا 3 دقیقه منتظر بمانید تا رنگ آن سبز روشن و گوشت آن نرم شود.

در صورتی که نمی خواهید مارچوبه را بلافاصله میل کنید آن را داخل آب سرد بریزید تا فرایند پختن متوقف شود و زمانی که می خواهید از مارچوبه آب پز در غذا استفاده کنید آن را دوباره گرم کرده و ادویه بزنید.

2. بخارپز کردن مارچوبه

بهترین روش پخت مارچوبه بخارپز
بهترین روش پخت مارچوبه بخارپز

مواد لازم:

مارچوبه پاک شده: 454 گرم
آب: به اندازه ای که ته قابلمه را بگیرد

طرز تهیه:

برای پاک کردن مارچوبه به روشی که قبلا توضیح دادیم قسمت سفت انتهای مارچوبه را – حدود 2.5 تا 5 سانتی متر – جدا کنید.

در قابلمه مقداری آب بریزید، تا حدی که بعد از گذاشتن آبکش با ته آن تماس نداشته باشد.

سپس آبکش را روی قابلمه گذاشته، مارچوبه ها را داخل آن بریزید و درب آن را بگذارید.

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. حدود 2 تا 4 دقیقه منتظر بمانید تا رنگ مارچوبه ها به سبز روشن تغییر کرده و بافت آن ها نرم شود.

در صورتی که نمی خواهید مارچوبه را بلافاصله میل کنید آن را داخل آب سرد بریزید تا فرایند پختن متوقف شود و قبل از استفاده آن دوباره گرم کرده و ادویه بزنید.

3. برشته و سوخاری کردن مارچوبه در فر

نحوه تهیه مارچوبه سوخاری برشته
نحوه تهیه مارچوبه سوخاری و برشته خانگی

مواد لازم:

مارچوبه پاک شده: 454 گرم
روغن زیتون: 15 میلی لیتر
نمک: به اندازه لازم برای چاشنی
فلفل سیاه: به اندازه لازم برای چاشنی

طرز تهیه:

فر را با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کرده و مارچوبه ها را به روشی که قبلا گفته شد پاک کنید.

مارچوبه ها را روی سینی فر چیده، با روغن زیتون بپوشانید و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید.

سینی را داخل فر قرار دهید تا حدود 5 دقیقه برشته شوند، سپس مارچوبه ها را چند بار تکان دهید تا همه قسمت های آن ها بپزد.

3 تا 5 دقیقه دیگر نیز مارچوبه ها را بپزید تا لبه آن ها قهوه ای و نرم شود.

4. سرخ کردن مارچوبه

چگونه مارچوبه را سرخ کنیم؟
چگونه مارچوبه را سرخ کنیم؟

مواد لازم:

مارچوبه: 454 گرم
روغن زیتون یا کره: 1 قاشق غذاخوری
نمک: 1/4 قاشق چای خوری
فلفل سیاه: 1/8 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

مارچوبه ها را پاک کرده و به قطعات 5 سانتی متری برش بزنید.

ماهی تابه بزرگی را روی حرارت متوسط گرم کنید و روغن زیتون یا کره را به آن اضافه کنید.

سپس مارچوبه ها را اضافه کرده و به مدت 3 تا 5 دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن ها به قهوه ای روشن تغییر کرده و نرم شوند.

در مرحله آخر نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

5. کبابی کردن مارچوبه (برویل کردن)

طریقه کبابی کردن مارچوبه
روش کباب کردن مارچوبه

مواد لازم:

مارچوبه پاک شده: 454 گرم
روغن زیتون: 15 میلی لیتر
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم برای چاشنی

طرز تهیه:

سینی فر را در قسمت بالایی فر و با فاصله 15 سانتی متر از المنت حرارتی بالایی قرار دهید.

مارچوبه ها را به روشی که قبلا گفته شد پاک کرده و تنظیمات فر را روی broil – یا Grill – قرار دهید تا تنها المنت های بالایی آن فعال شود.

مارچوبه ها را روی سینی چیده و با روغن زیتون بپوشانید و نمک و فلفل سیاه را به آن ها اضافه کنید.

به مدت 8 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا لبه مارچوبه ها به رنگ قهوه ای روشن تغییر کرده و نرم شوند.

6. سرخ کردن مارچوبه در ماهی تابه

سرخ کردن مارچوبه در ماهی تابه
سرخ کردن مارچوبه در ماهی تابه

مواد لازم:

مارچوبه: 454 گرم
روغن زیتون: 1 قاشق چای خوری
کره بدون نمک: 1 قاشق غذاخوری
نمک: 1/4 قاشق چای خوری
فلفل سیاه: 1/8 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

ماهی تابه بزرگی را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود، سپس روغن زیتون و کره را به آن اضافه کنید.

بعد از آب شدن کرده مارچوبه های پاک شده را به ماهی تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با روغن آغشته شوند.

به مدت 3 دقیقه درب ماهی تابه را بگذارید تا مارچوبه ها به رنگ سبز روشن تغییر کرده و بافت آن ترد شود. سپس درب آن را برداشته و حرارت را زیاد کنید.

نمک و فلفل را به مارچوبه اضافه کرده و به مدت 3 تا 5 دقیقه هم بزنید تا رنگ آن قهوه ای شود.

نکته: برای پخت مارچوبه به جای ماهی تابه آلومینیومی از ماهی تابه استیل استفاده کنید.

همچنین بخوانید : طرز تهیه سوپ مارچوبه

نحوه مصرف مارچوبه خام

اگرچه مارچوبه خام قابل خوردن می باشد و برای سلامتی بدن بی خطر است اما بهتر است آن را به صورت پخته مصرف کنید زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی آن افزایش پیدا کرده و طعم آن لذیذتر خواهد شد.

اگر قصد خام خواری دارید مارچوبه های نازک تر را انتخاب کنید که خوردن آن ها راحت تر بوده و طعم بهتری نیز دارند. همچنین توصیه می شود آن ها را بلافاصله بعد از خرید مصرف کرده و یا داخل ظرف آب در یخچال قرار دهید.

ابتدا مارچوبه را به دقت شسته و تمیز کنید و سپس آن را به تنهایی و ترجیحا خنک یا به همراه روغن زیتون، نمک و فلفل طعم دار کرده و میل کنید.

همچنین می توانید مارچوبه خام را با پنیر فتا یا پارمسان مخلوط کرده یا به اسموتی سبزیجات اضافه کنید.

از مارچوبه خام می توان داخل سالاد و ترشی نیز استفاده کرد، برای تهیه سالاد کافیست مارچوبه را ریز خرد کرده و به همراه کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی و سایر سبزیجاتی که دوست دارید مخلوط کرده و با سس وینگرت میل کنید.

برخی روش های مصرف مارچوبه

مارچوبه را می توانید با پارمسان و سیر یا پودرهای سوخاری لیمویی برشته کرده یا به همراه سس، بادام و پنیر بز میل کنید.

ترکیب مارچوبه با باقالی، پوست لیمو و بادام برشته نیز روش دیگری برای مصرف این سبزی دوست داشتنی است.

از مارچوبه می توان داخل غذاهای مختلف از جمله سوپ، خورش ها، ماکارونی و غیره استفاده کرد.

روش های خشک کردن مارچوبه

خشک کردن مارچوبه روشی عالی برای زمان هایی است که قصد ندارید مارچوبه را بلافاصله بعد از خرید استفاده کنید. اگرچه این روش باعث از دست رفتن برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین C می شود اما ویتامین A، آهن و بسیاری از مواد مغذی آن را حفظ خواهد کرد.

مارچوبه خشک را می توان به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری و مصرف کرد و در صورتی که مکان نگهداری خنک باشد این مدت زمان طولانی تر خواهد شد.

خشک کردن مارچوبه داخل فر

ابتدا مارچوبه ها را خوب بشویید و به روشی که قبلا گفته شد قسمت سفت انتهای آن را جدا کنید تا تنها بخش نرم آن باقی بماند.

ساقه مارچوبه را به قطعات کوچک تر برش بزنید به طوری که طول هر قطعه حدود 2.5 سانتی متر – و یا هر اندازه دلخواه دیگر – باشد.

تکه های مارچوبه را به مدت حداقل 3 دقیقه داخل آب داغ و سپس بلافاصله داخل آب و یخ بریزید تا از پخته شدن آن ها جلوگیری شود. این کار از تغییرات نامطلوب طعم و بافت مارچوبه جلوگیری کرده و باعث می شود مارچوبه زودتر خشک شود، همچنین باکتری های مضر آن را از بین می برد.

برای خشک کردن مارچوبه داخل فر ابتدا آن ها را به صورت پراکنده روی سینی فر چیده و درجه حرارت را روی 140 -150 درجه فارنهایت تنظیم کنید و درب آن را کمی باز بگذارید تا رطوبت مارچوبه ها از فر خارج شود.

هر 2 ساعت سینی ها را تکان دهید تا خشک شدن به صورت یکنواخت انجام شود.

فرایند خشک کردن باید بین 6 تا 10 ساعت طول بکشد زیرا خشک کردن سریع باعث می شود پوست بیرونی آن ها سفت شده و آب داخل سبزی خارج نشود و خشک کردن بیش از حد آهسته احتمال رشد و نمو باکتری ها را افزایش می دهد.

سفت و ترد شدن مارچوبه ها نشانه خشک شدن آن هاست، مارچوبه ها را از فر خارج کرده و حدود 1 ساعت در دمای اتاق بگذارید و سپس در ظروف دربسته بدون هوا بسته بندی کنید.

خشک کردن مارچوبه در دستگاه خشک کن

برای خشک کردن مارچوبه در دستگاه خشک کن سبزیجات تکه های مارچوبه را با کمی فاصله از هم روی سینی بچینید و بگذارید حداقل 12 در دستگاه بماند تا آب آن خشک شود. در این مدت گاهی سینی را بچرخانید تا همه قسمت ها یکنواخت خشک شوند.

روش مصرف مارچوبه خشک

اگر قصد دارید مارچوبه را به صورت قطعات خشک شده بپزید حتما قبل از استفاده آن ها را حداقل 5 دقیقه در آب بخوابانید تا نوک آن ها نرم شود. تکه های مارچوبه خشک را می توان در خورش ها و سوپ ها استفاده کرد.

برخی افراد از پودر مارچوبه در غذاها استفاده می کنند، برای این کار مارچوبه های خشک را آسیاب کرده و به صورت پودر به خورش و سوپ ها اضافه کنید. پودر مارچوبه به خصوص برای سوپ های خامه ای عالی است.

قبل از استفاده از پودر مارچوبه خانگی حتما آن را از صافی عبور دهید تا ضایعات آن جدا شود.

نحوه گرفتن آب مارچوبه

آب مارچوبه از نوشیدنی های کمتر شناخته شده و غیر معمول است که در شرق دور در سوپرمارکت ها به فروش می رسد.

اگر از طرفداران مارچوبه هستید بی شک درست کردن آب مارچوبه خانگی و امتحان کردن طعم این نوشیدنی پر خاصیت خالی از لطف نخواهد بود.

برای آب گیری می توان مارچوبه را با سبزیجات مختلف ترکیب کرد اما بهترین آن ها آب مارچوبه و سیب و آب مارچوبه و هویج می باشد که در ادامه طرز تهیه آن ها را قرار داده ایم:

آب مارچوبه و سیب

مواد لازم:

مارچوبه: 1 فنجان
سیب: 2 عدد

طرز تهیه:

نیازی به جدا کردن انتهای مارچوبه یا پوست گرفتن سیب ها نیست، اما باید آن ها را خوب بشویید تا آلودگی و سموم از بین برود.

مواد را داخل آب میوه گیری بریزید و آب آن ها را بگیرید. در صورت تمایل می توانید اندکی آب لیمو نیز به این نوشیدنی اضافه کنید.

آب مارچوبه، هویج و گوجه فرنگی

مواد لازم:

مارچوبه: 226 گرم
هویج: 453 گرم
گوجه فرنگی: 1 عدد

طرز تهیه:

برای تهیه این نوشیدنی کافیست همه مواد را داخل آب میوه گیری بریزید.

منابع: jessicagavin healtholinoasparagus