19 روش بسیار خوشمزه برای خوردن میوه آووکادو

طرز خوردن و نحوه مصرف میوه آووکادو
طرز خوردن و نحوه مصرف میوه آووکادو

آووکادو که به آن گلابی تمساح یا خوجدیس هم گفته می شود نام یک میوه گرمسیری به رنگ سبز و قرمز با هسته ای بزرگ است که حاوی مقادیر بالای چربی های سالم گیاهی، فیبر و پروتئین می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که آووکادو به سلامت قلب کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و احتمال پیری زودرس را از بین می برد.

آووکادو را می توان برای تهیه انواع غذا و خوراک، نان، دسر، هوموس، سالاد، سس، نوشیدنی، اسموتی، معجون و بستنی به کار برد.

آووکادو را چگونه مصرف کنیم؟

1. آووکادو مزه دار شده

ساده ترین راه برای خوردن آووکادو این است که آن را با استفاده از ادویه های مختلف مزده دار کرده و استفاده کنید؛

بر روی آووکادو مقداری نمک و فلفل بریزید و بخورید.

همچنین می توانید از ادویه های دیگری مانند پاپریکا، فلفل کاین، سرکه بالزامیک و آب لیمو ترش تازه هم برای مزه دار کردن آن استفاده کنید.

یک روش سریع برای مزه دار کردن آووکادو این است که آن را به قطعات کوچکی خرد کنید، مقداری روغن زیتون، سرکه بالزامیک، نمک و فلفل سیاه بر روی آن بریزید و بخورید.

2. صبحانه با آووکادو

اگر می خواهید آووکادو را برای وعده ی صبحانه استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم که نیمرو و املت را با چاشنی آووکادو امتحان کنید.

زمانی که هنوز تخم مرغ شما در تابه آماده می شود یک آووکادو را برش زده و بر روی آن بگذارید تا کمی گرم شود، حالا در ظرفی بریزید و بر روی آن مقداری نمک و فلفل بریزید و استفاده کنید.

3. تست آووکادو

می توانید آووکادو را جایگزین انواع کره و مارگارین بر روی نان تست بمالید و بخورید به این ترتیب یک وعده ی غذایی سالم حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی خواهید داشت.

4. غذای گوآکاموله

گوآکاموله یکی از معروف ترین غذا های مکزیکی است که تنها با استفاده از آووکادو له شده و ادویه های مختلف تهیه می شود.

در برخی از دستور العمل های تهیه گوآکاموله از گوجه فرنگی، پیاز، ذرت، سیر، لیمو ترش، آناناس، بروکلی و کینوآ هم برای خوشمزه تر شدن این غذا استفاده می شود.

5. سس آووکادو

می توان از آووکادو برای تهیه انواع سس سالاد خانگی جایگزین سس مایونز استفاده کرد، سس سالاد تهیه شده با آووکادو بسیار نرم، خوشمزه و مغذی است.

طرز تهیه سس سالاد با آووکادو

نصف آووکادو رسیده را با 1/2 فنجان آب، 3/4 فنجان گشنیز خرد شده، آب یک لیمو ترش تازه، 1 حبه سیر، 1/2 قاشق چای خوری نمک و 1/4 قاشق چای خوری فلفل سیاه درون مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا بافت صاف و یکدستی پیدا کند.

6. سالاد آووکادو

می توان آووکادو خرد شده را برای تهیه انواع سالاد سبزیجات و سالاد میوه به کار برد. تحقیقات نشان می دهد که آووکادو به دلیل مقادیر بالای فیبر و چربی های سالمی که دارد باعث کاهش کالری مصرفی روزانه می شود.

7. سوپ

یکی دیگر از راه های عالی برای خوردن آووکادو، استفاده از آن برای تهیه انواع سوپ سبزیجات خوشمزه و رژیمی است.

8. جایگزین خامه ترش

آووکادو می تواند به عنوان جایگزین خامه ترش برای تهیه انواع غذا از جمله پاستا و سیب زمینی استفاده شود.

طرز تهیه خامه ترش با آووکادو

2 عدد آووکادو رسیده را با آب 2 لیمو ترش تازه، 2 قاشق غذا خوری آب، 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون یا روغن آووکادو و کمی نمک و فلفل درون مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

9. ترشی آووکادو

ترشی آوکادو بسیار لذیذ و خوشمزه است و می توان آن را در کنار انواع غذا به ویژه ساندویچ ها و سالاد ها استفاده کرد.

طرز تهیه ترشی آووکادو

برای تهیه ترشی آووکادو یک فنجان سرکه سفید را با یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری نمک در یک کاسه بریزید و بگذارید بجوش آید.

آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود سپس 3 آووکادو خرد شده و چند برگ نعناع تازه را درون آن بریزید و بگذارید چند روز بماند تا مواد خوب به خرد هم بروند.

می توان از سیر، سبزیجات تازه، دانه های خردل و فلفل قرمز تازه هم برای خوشمزه تر شدن ترشی آووکادو استفاده کرد.

10. آووکادو سرخ شده

می توان آووکادو را مانند سیب زمینی در روغن سرخ کرده و در کنار انواع غذا یا به عنوان پیش غذا استفاده کرد. در واقع می توان گفت که آووکادو جایگزین سالم تر و مغذی تر سیب زمینی سرخ شده است.

شما می توانید آووکادو سرخ شده را مانند سیب زمینی سرخ شده با سس های مختلف مانند کچاپ، خردل و سس آیولی تست کنید.

11. چاشنی ساندویچ و پیتزا

برش های آووکادو را می توان برای تهیه انواع ساندویچ ها، پیتزا و برگر گیاهی استفاده کرد. آووکادو همچنین به عنوان چاشنی در کنار تاکو و ناچو به کار برده می شود.

12. اسموتی و معجون آووکادو

آووکادو را می توان با انواع سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج و کلم کیل و میوه هایی مانند انبه، موز، انواع توت ها و آناناس ترکیب کرده و اسموتی های سالم و مقوی تهیه کرد.

همچنین برای تهیه معجون پروتئین می توان آووکادو را با شیر، عسل و پودر پروتئین ترکیب کرده و استفاده نمود.

طرز تهیه اسموتی آووکادو با شیر و موز و اسفناج

1 آووکادو رسیده را با 1/2 موز بزرگ، 1 فنجان شیر، 1/2 فنجان ماست یونانی وانیلی، 1/2 فنجان اسفناج خرد شده و چند تکه یخ درون مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

13. بستنی آووکادو

بستنی آووکادو می تواند یک گزینه سالم تر و مغذی تر برای بستنی های معمولی باشد؛ بستنی آووکادو را می توان از ترکیب آوکادوو رسیده، آب لیمو ترش تازه، شیر گیاهی (شیر بادام ی شیر نارگیل) و عسل تهیه کرد.

14. انواع دسر ها

آووکادو می تواند به عنوان جایگزین کره، تخم مرغ و روغن برای تهیه انواع دسر از جمله کیک شکلاتی، براونی، موس و پودینگ استفاده شود.

15. نان آووکادو

آووکادو یک ماده ی اولیه عالی برای تهیه انواع نان محسوب می شود.

16. هوموس (حمص)

هوموس یا حمص یک خوراک مدیترانه ای – عربی است که با استفاده از نخود پخته شده و ارده تهیه می شود و سرشار از مواد مغذی است.

شما می توانید آووکادو له کرده را هم به هوموس اضافه کنید تا نرم تر و لذیذ تر شده و ارزش غذایی آن بیشتر شود.

17. سس پاستا

برای تهیه یک سس پاستا، ماکارونی و لازانیا خانگی خوشمزه و خامه ای می توان از آووکادو استفاده کرد.

18. پنکیک

اضافه کردن آووکادو به پنکیک باعث افزایش مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی آن می شود. همچنین آووکادو رنگ سبز و بافتی نرم و منسجم به پنکیک می بخشد.

19. نوشیدنی های آووکادو

آووکادو می تواند برای تهیه انواع شربت، کوکتل ها و نوشیدنی های غیر الکلی استفاده شود.

منبع : healthline