خواص نارنگی یافا (کلمنتین) برای سلامتی چیست؟

فواید نارنگی یافا چیست؟
فواید نارنگی یافا چیست؟

فواید نارنگی یافا | عوارض و مضرات | نحوه مصرف | طبع و کالری میوه یافا | نارنگی یافا محصول کدام کشور است؟ | نارنگی یافا پیوند چیست؟

کلمنتین که به نام نارنگی یافا هم شناخته می شود در واقع یکی از انواع مرکبات بوده که از ترکیب پرتقال ماندارین و پرتقال شیرین به وجود آمده است.

این میوه های کوچک به اندازه یک توپ گلف و به رنگ نارنجی روشن هستند و شیرین تر از سایر مرکبات و معمولا بدون هسته می باشند.

آن ها منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند. با این حال، مانند گریپ فروت حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است با برخی دارو های خاصی تداخل داشته باشند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دارویی و درمانی میوه کلمنتین برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی کلمنتین برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

کلمنتین ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به کاهش التهاب کمک کرده و از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. به همین ترتیب، آنتی اکسیدان ها می توانند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بسیاری شرایط دیگر نقش داشته باشند.

در کنار ویتامین C، این میوه ها حاوی تعدادی آنتی اکسیدان های دیگر از جمله هسپریدین، ​​ناریروتین و بتاکاروتن هستند.

بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است که معمولا در غذاهای گیاهی نارنجی و قرمز وجود دارد. این آنتی اکسیدان قدرتمند رشد سلول های سالم و متابولیسم قند را در بدن تقویت می کند.

مطابق برخی از مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات، آنتی اکسیدان هسپریدین خاصیت ضد التهابی دارد اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

سرانجام، برخی از مطالعات لوله آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده اند که ناریروتین می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند و به طور بالقوه ممکن است برای درمان بیماری آلزایمر مفید باشد. با این وجود، تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

2. منبع فیبر غذایی

اگرچه یک کلمنتین فقط 1 گرم فیبر دارد اما چند عدد آن در طول روز روشی آسان و خوشمزه برای تقویت مصرف فیبر بدن است.

فیبر میوه به عنوان ماده غذایی برای تقویت باکتری های خوب روده است. همچنین باعث نرم شدن مدفوع شده و یبوست را کاهش می دهد علاوه بر این به طور بالقوه مانع از شرایطی مانند بیماری دیورتیکولی می شود.

فیبر میوه همچنین ممکن است با اتصال به کلسترول در رژیم غذایی و جلوگیری از جذب آن به جریان خون شما به کاهش میزان کلسترول خون بالا کمک کند.

علاوه بر این فیبر حاصل از میوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است در حالی که دریافت فیبر زیاد با وزن بدن سالم تری همراه است.

3. مناسب برای کودکان

کلمنتین ها کوچک هستند، به راحتی پوست کنده می شوند، شیرین و معمولا بدون هسته هستند و به عنوان یک میان وعده مناسب برای کودکان در نظر گرفته می شوند.

در حقیقت کلمنتین به عنوان راهی برای تقویت مصرف میوه در کودکان شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که عدم خوردن میوه و سبزیجات کافی در دوران کودکی می تواند منجر به عادت غذایی ضعیف و سلامت ضعیف در بزرگسالی شود.

از آنجا که کلمنتین برای کودکان جذاب است و معمولا برای والدین آن ها ارزان، مصرف شان می تواند در سنین خردسالی به تقویت مصرف میوه و عادات غذایی سالم کمک کند.

4. سلامت استخوان ها و عضلات

خوردن کلمنتین های آبدار به دلیل مقادیر بالای کلسیم و فسفری که دارد ممکن است در تقویت و سالم نگه داشتن استخوان ها نقش داشته باشد. این مواد معدنی برای همه گروه های سنی مهم هستند و همچنین نقش مهمی در انقباض عضلات دارند.

خواص کلمنتین برای پوست

5. بهبود سلامت پوست

کلمنتین ها سرشار از ویتامین C هستند که می توانند به چندین روش سلامت پوست را بهبود بخشند.

پوست شما به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است زیرا این ویتامین به سنتز کلاژن کمک می کند پروتئینی که به پوست شما استحکام می بخشد.

این بدان معناست که دریافت مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی می تواند با ایجاد کلاژن برای پوست به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین C همچنین می تواند التهاب را کاهش داده و با کاهش آسیب رادیکال های آزاد به بهبود آکنه، قرمزی و تغییر رنگ پوست کمک کند.

عوارض و مضرات کلمنتین

تداخل دارویی

برخی تحقیقات نشان داده اند که کلمنتین حاوی فورانوکومارین است، ترکیبی که در گریپ فروت نیز یافت می شود و می تواند با دارو های قلبی خاصی تداخل ایجاد کند.

به عنوان مثال، فورانوکومارین می تواند استاتین های کاهش دهنده کلسترول خون را تقویت کرده و عوارض شدیدی ایجاد کند. به همین دلیل، اگر استاتین مصرف می کنید باید میزان مصرف کلمنتین را محدود کنید.

علاوه بر این، فورانوکومارین ها می توانند با دارو های دیگر هم تداخل داشته باشند.

تاریخچه نارنگی یافا

گفته می شود که کلمنتین در اصل توسط یک راهب در الجزایر به طور تصادفی توسعه یافته بود که با استفاده از دو گونه از مرکبات یک ترکیب ایجاد کرد اما برخی از متخصصان می گویند این فقط یک افسانه است.

آن ها می گویند که کلمنتین هزاران سال پیش در چین به عنوان نوع تغییر یافته پرتقال ماندارین حاصل شده است. شواهدی مبنی بر وجود گونه ای مشابه در هزاران سال پیش در چین وجود دارد اما منشا گونه های اصلی کلمنتین مبهم هستند.

آنچه که مطمئنا مشخص است این است که کلمنتین ها برای اولین بار در ایالات متحده در اوایل قرن بیستم در کالیفرنیا پرورش یافته اند.


کلمنتین که به نام نارنگی یافا هم شناخته می شود در واقع یکی از انواع مرکبات بوده که از پیوند پرتقال ماندارین و پرتقال شیرین به وجود آمده است.

طریقه مصرف کلمنتین

کلمنتین ها به راحتی پوست کنده می شوند. به سادگی یک کلمنتین را در دست خود بگیرید و پوست آن را به راحتی جدا کنید. پس از پوست گرفتن، میوه را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و استفاده کنید.

اگر می خواهید کلمنتین را به کودک خود بدهید توجه داشته باشید که دو عدد کلمنتین به عنوان یک واحد میوه برای میان وعده کودک در نظر گرفته می شوند. کلمنتین هسته ندارد اما اگر هسته داشت اول هسته ها را جدا کنید و بعد به کودک خود بدهید.

کلمنتین را می توان برای تهیه انواع سالاد میوه و سبزیجات، دسر، غلات صبحانه و انواع میان وعده استفاده کرد.

ارزش غذایی کلمنتین (یک عدد متوسط معادل 74 گرم)

  • کالری : 35
  • کربوهیدرات : 9 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • ویتامین C : حدود 40%
  • فولات : 5%
  • تیامین : 5%

بیشتر کالری موجود در کلمنتین علاوه بر مقدار کمی پروتئین از قند های طبیعی موجود در آن حاصل می شود.

کلمنتین همچنین یک منبع ویتامین C است، ویتامین C یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که می تواند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

علاوه بر این یک کلمنتین مقداری فولات و تیامین دارد این ویتامین ها عملکرد های زیادی را برای حفظ عملکرد بهینه بدن انجام می دهند که از جمله آن ها می توان به جلوگیری از کم خونی و ترویج متابولیسم سالم اشاره کرد.

در ادامه بخوانید : خواص میوه یوزو

منابع : healthlineorganicfacts

فال حافظ کوکا