پرتقال ماندارین چیست و چه خواص دارد؟

عکس پرتقال ماندارین
فواید پرتقال ماندارین

ماندارین چیست؟ | خواص پرتقال ماندارین | ارزش غذایی | نحوه نگهداری

خانواده مرکبات محبوب ترین میوه های ترش و شیرین و خوشمزه از جمله پرتقال، نارنج و گریپ فروت را در خود گنجانده و در کنار آن ها نام هایی همچون ماندارین، نارنگی و یافا نیز به چشم می خورد که طعم خوشمزه، رنگ با طراوت و خواص بی نظیر آن ها انکار ناپذیر است.

در این مطلب کوکا قصد داریم درباره ماندارین صحبت کنیم و با خواص، ارزش غذایی و نحوه نگهداری این میوه آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ماندارین چیست؟

ماندارین که به نام پرتقال ماندارین نیز شناخته شده از میوه های پرطرفدار در میان مرکبات است که برخلاف باور بسیاری از مردم زیر گونه پرتقال نمی باشد و به خانواده دیگری تعلق دارد.

گفته شده این میوه از چین باستان سرچشمه گرفته و علت نام گذاری آن نیز همین مسئله است زیرا زبان ماندارین از زبان های معروف چینی می باشد.

درخت ماندارین درخت گل دار با اندازه کوچک تا متوسط است که میوه های آن در طول پروسه رسیدن از سبز به نارنجی تغییر می کنند.

پوست میوه ماندارین محکم است که به خوبی از گوشت آب دار و شیرین داخل آن محافظت می کند و در مقایسه با پرتقال راحت تر از گوشت آن جدا می شود.

این میوه بر خلاف پرتقال ظاهر گردی ندارد و بیشتر شبیه کره ای است که در دو انتهایش صاف شده باشد.

انواع ماندارین

ماندارین انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها محبوب تر هستند، از جمله:

  • ماندارین ساتسوما؛ بیشتر در ژاپن یافت می شود اگرچه در نواحی همچون خلیج Gulf Coast و سایر مناطق آمریکای جنوبی نیز به سرعت رشد می کند
  • ماندارین معمولی؛ یا بلانکو یا پونکان گونه محبوب دیگری است که در مناطق گرم تا آب و هوای گرمسیری از جمله بخش هایی از چین، برزیل، اسپانیا و فیلیپین رشد می کند
  • نارنگی؛ نوع دیگر ماندارین است که پوست نارنجی مایل به قرمز دارد و بومی طنجه مراکش می باشد

علاوه بر موارد ذکر شده گونه های پیوندی زیادی نیز وجود دارد که حاصل پیوند میان ماندارین و دیگر میوه های خانواده مرکبات بوده و تعداد آن ها حدود 162 تا 200 گونه می باشد.

کلمانتین یا نارنگی یافا با رنگ نارنجی پر رنگ تر و پوست براق کوچک ترین گونه پیوندی ماندارین است که حاصل پیوند ماندارین و پرتقال شیرین بوده و معمولا هسته ندارد.

خواص و فواید ماندارین

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها

ماندارین سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی از جمله فلاونوئیدها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و با مقابله با اکسیداسیون از پیری زودرس، سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کنند.

فلاونوئیدها به عنوان سرکوب کننده ژن های حمایت کننده رشد سرطان و غیر فعال کننده ترکیبات تحریک کننده سرطان عمل می کنند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

با توجه ویتامین C فراوان موجود در ماندارین مصرف این میوه تاثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که با استرس اکسیداتیو مقابله کرده، میکروب های مضر بدن را می کشد و به حفظ سلامت و یکپارچگی پوست و بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این مصرف مقادیر زیاد این ویتامین می تواند روند بهبود زخم ها را بهبود بخشد.

3. سلامت روده

مرکبات از جمله ماندارین به خصوص از نظر محتوای فیبر محلول جایگاه خوبی دارند. فیبر محلول باعث ایجاد ماده ژل مانند در دستگاه گوارش شده که مدفوع را نرم و حرکات روده را تسهیل می کند.

ماندارین حاوی فیبر نا محلول نیز می باشد که مقدار آن بیشتر از بسیاری از میوه های دیگر است و بدون تجزیه شدن از روده عبور می کند.

هر دو نوع فیبر محلول و نا محلول خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می کنند.

4. پیشگیری از سنگ کلیه

رژیم های غذایی سرشار از مرکبات از جمله ماندارین خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند زیرا علت ایجاد نوع خاصی از سنگ کلیه در واقع پایین بودن میزان سیترات موجود در ادرار است که خوشبختانه مصرف مرتب مرکبات با افزایش این ماده، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

ارزش غذایی ماندارین

ماندارین از مرکبات فوق العاده مغذی است و یک ماندارین متوسط (88 گرم) مواد مغذی زیر را در خود گنجانده است:

کالری: 47
کربوهیدرات: 12 گرم
پروتئین: 0.7 گرم
چربی: 0.3 گرم
فیبر: 2 گرم

نحوه نگهداری ماندارین

برای نگهداری ماندارین کامل و پوست نگرفته می توانید آن را به مدت 1 هفته در دمای اتاق یا 6 هفته در یخچال نگهداری کنید، به خصوص این که برخی افراد ترجیح می دهند ماندارین را به صورت خنک میل کنند.

این میوه به محض پوست گرفتن باید داخل یخچال قرار داده شود.

از آن جا که پوست ماندارین نازک است و 85 درصد این میوه را آب تشکیل داده نباید آن را در دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

برای راحتی می توانید میوه را پوست گرفته و قطعه های آن را داخل ظروف در بسته یا نایلون فریزر در یخچال قرار دهید.

در ادامه بخوانید : خواص آب پرتقال

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا