خواص میوه یوزو برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید میوه یوزو
فواید میوه یوزو

یوزو (نام علمی : Citrus junos) یکی از انواع مرکبات ناشناخته بومی چین است که یا از ترکیب پرتقال ماندارین و پاپدا و یا از ترکیب گریپ فروت، لیمو ترش و پرتقال ماندارین ایجاد شده و امروزه در کشور های ژاپن و کره تولید می شود.

این میوه کوچک پوست زرد یا سبز نسبتا ضخیم داشته و نسبت به سایر مرکبات معطر تر و ترش تر است.

میوه یوزو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، منیزیم، آهن، مس، روی، کلسیم، کاروتنوئید ها، فلاونوئید ها و لیمونوئید هایی که دارد به کاهش التهاب بدن و بهبود سلامت قلب کمک می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه یوزو برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی میوه یوزو برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

میوه یوزو حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله ویتامین C، کاروتنوئید ها و فلاونوئید هاست که با کاهش رادیکال های آزاد بدن احتمال استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به بیماری های مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش می دهد.

ویتامین C نه تنها یک آنتی اکسیدان قوی است بلکه به بازسازی سایر آنتی اکسیدان ها در بدن مانند ویتامین E نیز کمک می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داده که لیمونن (ترکیب طعم دهنده در پوست یوزو) به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش التهاب بدن و درمان آسم کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره یوزو ممکن است با چاقی و بیماری التهابی روده (IBD) مبارزه کنند.

2. بهبود جریان خون در بدن

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره یوزو به دلیل مقادیر قابل توجه فلاونوئید هایی مانند هسپریدین و نارینگین که دارد، می تواند اثرات ضد لخته شدن خون داشته باشد و باعث بهبود جریان خون در بدن شود.

بهبود جریان خون در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3. سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که لیمونوئید های موجود در یوزو خطر ابتلا به سرطان های پستان، روده بزرگ و پروستات را کاهش می دهند.

همچنین پوست یوزو حاوی فلاونوئید های است که باعث سرکوب رشد تومور در حیوانات می شوند.

4. سلامت مغز

مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می دهد که یوزو به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد می تواند از مغز در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر محافظت کند.

یک مطالعه بر روی موش های صحرایی با اختلال عملکرد مغزی نشان داده که مصرف طولانی مدت عصاره یوزو باعث بهبود عملکرد مغز و کنترل قند خون می شود.

دو مطالعه بر روی موش ها نشان داده که تارینگین موجود در یوزو باعث بهبود حافظه و کاهش استرس اکسیداتیو پروتئین های مغزی می شود.

5. استرس و اضطراب

ترکیباتی مانند لیمونن موجود در میوه یوزو عامل عطر و طعم متمایز روغن آن هستند. چندین مطالعه نشان داده که روغن یوزو دارای اثرات تسکین دهنده ای است و به طور بالقوه به کاهش تنش و اضطراب کمک می کند.

در یک مطالعه بر روی 20 زن مشخص شده که بوییدن یوزو به مدت 10 دقیقه، پس از 30 دقیقه باعث کاهش استرس، تنش، افسردگی، عصبانیت و سردرگمی می شود.

دو مطالعه دیگر بر روی گروه های کوچک زنان جوان نشان داده که استنشاق 10 دقیقه ای روغن یوزو به طور مشابه باعث کاهش ضربان قلب و بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود.

6. قند خون و دیابت

در یک مطالعه بر روی موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده اند، مشخص شد که عصاره پوست یوزو به تنظیم قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

7. کلسترول خون

یک مطالعه بر روی موش های دارای تغذیه با کلسترول بالا نشان داده که عصاره پوست یوزو باعث کاهش وزن بدن و کلسترول بد خون یا LDL می شود.

8. سلامت قلبی

مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره یوزو ممکن است برخی از آسیب های عضله قلب ناشی از حمله قلبی را کاهش داده و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را از بین ببرد.

9. سلامت استخوان ها

یک مطالعه حیوانی نشان داده که عصاره پوست یوزو به حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند.

10. ضد میکروب قوی

عصاره هسته یوزو دارای خواص ضد میکروبی طبیعی در برابر انواع ارگانیسم های عفونی از جمله ویروس های عامل آنفلوانزا، اشرشیا کلی و سالمونلا می باشد.

خواص میوه یوزو برای پوست

جوان سازی پوست صورت

میوه یوزو مانند انواع دیگر مرکبات به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به بهبود سنتز کلاژن کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات میوه یوزو

آلرژی و حساسیت

مویه یوزو در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند سوزن سوزن شدن و خارش لب، زبان و گلو و همچنین قرمزی و تورم صورت مشخص می شود.

همچنین ممکن است برخی افراد نسبت به پوست آن حساسیت نشان دهند. تماس با پوست میوه می تواند منجر به علائم درماتیت تماسی مانند سوزش، خارش یا خشکی پوست شود.

تداخل دارویی

از آنجایی که یوزو می تواند اثر ضد انعقادی خون داشته باشد ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین و کومادین تداخل داشته باشد.

طریقه مصرف میوه یوزو

به دلیل ترش بودن یوزو معمولا به تنهایی خورده نمی شود اما به طور سنتی برای تهیه سرکه، انواع سس، چاشنی ها، دسر ها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

میوه یوزو در غذا های ژاپنی اغلب به پودر ها، مارمالاد ها، ژله ها، شیرینی ها و چای اضافه می شود.

از پوست میوه یوزو برای تهیه روغن ضروری آن استفاده می شود.

از یوزو به دلیل عطر خوبی که دارد برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

ارزش غذایی میوه یوزو (100 گرم)

  • کالری : 53
  • چربی : 0.3 گرم
  • کربوهیدرات : 13.3 گرم
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • فیبر : 1.8 گرم

در ادامه بخوانید : خواص میوه دارابی

منابع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی