خواص دارویی شلغم زرد برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید شلغم زرد چیست؟
فواید شلغم زرد چیست؟

شلغم زرد که به نام شلغم سوئدی هم شناخته می شود یکی از بهترین انواع سبزیجات ریشه ای است که طعم شیرین و کمی تلخ دارد، به رنگ سفید قهوه ای، به شکل گرد و شبیه به شلغم دیده می شود. در حقیقت گفته شده که شلغم زرد پیوند بین شلغم و کلم پیچ می باشد.

شلغم زرد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فولات، ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و سلنیوم که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می شود، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از التهاب بدن و پیری زودرس جلوگیری می کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید شلغم زرد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی شلغم زرد برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

شلغم زرد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را از بین می برد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، جذب آهن را بهبود بخشیده و در سنتز کلاژن نقش اساسی دارد.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که با آسیب سلولی مبارزه کرده و به حفظ غشای سلولی سالم کمک می کند.

همچنین مقادیر زیادی گلوکوزینولات های موجود در شلغم زرد باعث کاهش التهاب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان های روده بزرگ، پروستات و سرطان سینه را کاهش می دهند.

2. سلامت روده

مقادیر بالای فیبر به ویژه فیبر نامحلول موجود در شلغم زرد باکتری های سالم روده ای را تغذیه کرده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در شلغم زرد با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

3. لاغری و کاهش وزن

شلغم زرد بسیار کم کالری است، مقادیر بالای فیبر موجود در شلغم زرد به بهبود هضم غذا کمک می کند و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

از این گذشته، رژیم غذایی پر فیبر با تنوع بیشتر باکتری های روده همراه است، تحقیقات اخیر نشان داده است که این ارتباط برای جلوگیری از افزایش وزن مهم است.

4. سلامت قلب

فشار خون : شلغم زرد حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

5. پوکی استخوان

مقادیر بالای مواد معدنی مهم از جمله روی، کلسیم، منیزیم و فسفر موجود در شلغم زرد در ایجاد و نگهداری بافت استخوانی نقش مهمی داشته و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

خواص شلغم زرد برای پوست

6. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در شلغم زرد به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شوند.

همچنین ویتامین C در سنتز کلاژن نقش مهمی دارد، پروتئین مهمی که پوست شما را قوی نگه می دارد.

عوارض و مضرات شلغم زرد

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای شلغم زرد گزارش نشده است.

طریقه مصرف شلغم زرد

شلغم زرد (به انگلیسی : Rutabaga) را می توان به صورت خام برای تهیه انواع سالاد مصرف کرد یا آن را مانند سیب زمینی به صورت پخته شده، سرخ شده و کبابی استفاده کرد.

برگ های شلغم را می توان برای تهیه سالاد یا سوپ به کار برد.

شلغم زرد را می توان به عنوان جایگزین سیب زمینی، هویج و شلغم برای تهیه انواع غذا به استفاده کرد.

ارزش غذایی شلغم زرد (یک عدد متوسط معادل 386 گرم)

  • کالری : 143
  • چربی : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 33 گرم
  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 9 گرم

در ادامه بخوانید : خواص شلغم

منابع : healthlineorganicfacts