گیاه خردل ژاپنی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عکس گیاه خردل ژاپنی
فواید خردل ژاپنی

خردل ژاپنی (نام علمی : Brassica rapa var. nipposinica) که به نام های خردل عنکبوتی یا کونیا هم شناخته می شود یک سبزی برگ سبز بومی شرق آسیاست. این گیاه برگ های سبز تیره و ساقه های نازک داشته و طعم آن کمی تلخ و تند می باشد.

خردل ژاپنی نه تنها آسان و سریع رشد می کند بلکه می تواند در برابر شرایط و درجه حرارت شدید نیز مقاومت کند. جالب اینجاست که خردل ژاپنی یکی از معدود سبزیجاتی است که به عنوان بخشی از آزمایش در ایستگاه فضایی بین المللی در فضا رشد می کند.

در حال حاضر 16 خردل ژاپنی در طبیعت رشد می کند که از نظر رنگ و بافت متفاوت هستند.

خردل ژاپنی به دلیل مقادیر آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم و آهن که دارد برای سلامت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و پیشگیری از سرطان مفید می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید سبزی خردل ژاپنی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی خردل ژاپنی برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

خردل ژاپنی منبع غنی آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و احتمال استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی، آلزایمر، سرطان و روماتیسم را کاهش می دهد.

از جمله آنتی اکسیدان های موجود در خردل ژاپنی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کائمفرول : مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که این ترکیب فلاونوئیدی دارای اثرات ضد التهابی و ضد سرطان قدرتمند است.
  • کوئرستین : مطالعات نشان داده که کوئرستین دارای خواص ضد التهابی قوی است.
  • بتاکاروتن : این گروه از آنتی اکسیدان ها می توانند باعث تقویت سلامت قلب و چشم شده و خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش دهند.

2. منبع ویتامین K

مانند سایر سبزیجات برگ سبز، خردل ژاپنی حاوی مقادیر بالای ویتامین K می باشد. ویتامین K به دلیل داشتن نقش در لخته شدن خون و سلامت استخوان ها مهم است؛

ویتامین k به تولید پروتئین های درگیر در لخته شدن کمک کرده و خطر خونریزی ناشی از بریدگی یا کبودی را محدود می کند.

علاوه بر این ویتامین K با کمک به مدیریت رسوب کلسیم در بدن، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین K ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

3. منبع خوب ویتامین C

خردل ژاپنی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش تشکیل کلاژن و تقویت جذب آهن در بدن می شود.

4. سرطان

خردل ژاپنی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد.

تحقیقات نشان داده که کائمفرول موجود در خردل ژاپنی ممکن است به درمان سرطان کمک کند.

5. سلامت چشم

خردل ژاپنی دارای لوتئین و زاکسانتین، دو آنتی اکسیدان مهم برای سلامتی چشم است؛

تحقیقات نشان داده شده که این ترکیبات از شبکیه چشم در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (ARMD) که عامل اصلی نابینایی در سراسر جهان است را کاهش می دهند.

همچنین لوتئین و زاکسانتین خطر ابتلا به آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی را هم از بین می برند.

عوارض و مضرات خردل ژاپنی

آلرژی و حساسیت

زیاده روی در مصرف خردل ژاپنی در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود.

سنگ کلیه

خردل ژاپنی حاوی اگزالات است که در صورت مصرف مقدار زیاد ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه در برخی افراد شود.

تداخل دارویی

به دلیل دارا بودن ویتامین K زیاد، خردل ژاپنی ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف خردل ژاپنی

خردل ژاپنی تازه را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد، ساندویچ، خوراک سبزیجات، ماکارونی، پیتزا و سوپ استفاده می کنند.

خردل ژاپنی را در ژاپن برای تهیه ترشی هم به کار می برند.

ارزش غذایی خردل ژاپنی (85 گرم خام)

  • کالری :21
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • فیبر : 1 گرم

در ادامه بخوانید : فواید شنبلیله برای پوست و مو

منابع : healthlinedraxe