خواص جوانه عدس | فواید و مضرات جوانه عدس برای سلامتی چیست؟

خواص جوانه عدس
خواص جوانه عدس

جوانه عدس یکی از بهترین انواع جوانه ها شناخته می شود که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پروتئین بوده که برای سلامتی قلب مفید است، به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، باعث سم زدایی بدن می شود و یبوست را درمان می کند.

خواص جوانه عدس برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در جوانه عدس باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

2. تقویت و افزایش رشد مو

جوانه عدس مقادیر بالای آهن و مس دارد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش رشد موی سر می شود.

فواید دارویی و درمان جوانه عدس برای بدن

3. لاغری و کاهش وزن

فیبر بالای موجود در جوانه عدس به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری، باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه عدس به سم زدایی بدن به ویژه روده ها کمک کرده و باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود.

4. دیابت و قند خون

برخی مطالعات نشان می دهد که جوانه حبوبات به ویژه جوانه عدس می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود؛

گفته می شود که جوانه عدس، مقادیر بالای پروتئین و مقادیر کمی کربوهیدرات دارد که می توانند باعث کاهش قند خون شوند.

تئوری دیگر این است که جوانه ها ممکن است باعث افزایش توانایی فعالیت آنزیم آمیلاز شوند، این آنزیم به هضم بهتر قند ها در بدن کمک می کند.

یک مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که افرادی که به مدت 8 هفته روزانه 60 گرم جوانه عدس را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند، سطح هموگلوبین A1c در آن ها تا 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

5. معده و دستگاه گوارش

مطالعات نشان می دهد که جوانه عدس به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه عدس باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه عدس گلوتن کمتری نسبت به خود عدس دارد به همین دلیل هضم آن برای افرادی مبتلا به سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند، راحت تر می باشد.

6. کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای پروتئین و فیبر موجود در جوانه عدس به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داده افرادی که روزانه 60 گرم جوانه عدس را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند، پس از 8 هفته میزان کلسترول خوب خون (HDL) آن ها افزایش یافته، کلسترول بد خون (LDL) کاهش یافته و سطح تری گلیسیرید خون تا 75-84٪ کمتر شده است.

7. فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در جوانه عدس به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

8. بدنسازی

مقادیر بالای آمینو اسید ها و پروتئین موجود در جوانه عدس به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک کرده و کربوهیدرات های موجود در آن باعث ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی می شود.

9. کم خونی

جوانه ها به ویژه جوانه عدس به دلیل مقادیر بالای آهن و فولات که دارند، باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کنند.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن

جوانه عدس حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا، سرطان، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات جوانه عدس

همه ی جوانه ها و از جمله جوانه ی عدس در شرایط گرم و مرطوب تهیه می شوند و ممکن است که حاوی باکتری های بیماری زا باشند به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند سالمندان، نوزادان و کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طبع جوانه عدس

طبیعت جوانه عدس سرد و خشک می باشد. جوانه عدس سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر و پروتئین می باشد.

موارد، طریقه و نحوه مصرف جوانه عدس

جوانه عدس را چگونه مصرف کنیم؟ جوانه عدس به صورت خام برای تهیه سالاد و جوانه عدس و انواع ساندویچ و به صورت پخته برای تهیه سوپ جوانه عدس و انواع غذا با جوانه عدس استفاده می کنند.

همچنین شما می توانید پودر جوانه عدس را برای تهیه انواع نان، کیک، کوکی و کلوچه و شیرینی استفاده کنید.

ارزش غذایی جوانه عدس (100 گرم)

  • کالری : 82
  • چربی : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 17 گرم
  • پروتئین : 6.9 گرم
  • فیبر : 1.8 گرم

منابع : healthlinelivestrong