خواص جوانه یونجه؛ 20 خاصیت باور نکردنی جوانه یونجه و طریقه مصرف آن

عکس و خواص جوانه یونجه
خواص جوانه یونجه (آلفا آلفا)

جوانه یونجه یکی از بهترین انواع جوانه های سرشار از انواع مواد مغذی است که از بذر گیاه یونجه تهیه می شود و به دلیل مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن، از 5000 سال پیش توسط پزشکان طب سنتی چینی برای درمان بیماری اسکوربوت استفاده می شده است.

جالب است که بدانید، جوانه یونجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک کرده و برای درمان پوکی استخوان مفید می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی خواص درمانی جوانه یونجه برای سلامتی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

خواص جوانه یونجه برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

جوانه یونجه یک آبرسان طبیعی پوست است که با افزایش رطوبت پوست به رفع چین و چروک صورت کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در جوانه یونجه به افزایش سنتز کلاژن در پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

2. درمان خشکی پوست

خشکی پوست امروزه به یک معضل جدی تبدیل شده که باعث چین و چروک پوست صورت می شود؛ جوانه یونجه به دلیل مقادیر بالای رطوبت که دارد به آبرسانی پوست صورت کمک کرده و خشکی آن را درمان می کند.

3. پاک سازی پوست صورت

مقادیر بالای کلروفیل موجود در جوانه یونجه به سم زدایی و پاک سازی پوست صورت کمک کرده و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

4. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B موجود در جوانه یونجه به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

5. درمان ریزش مو

سیلیس موجود در جوانه یونجه باعث تقویت مو شده و با افزایش سنتز کلاژن در مو به درمان ریزش مو کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی جوانه یونجه برای بدن انسان

6. لاغری و کاهش وزن

جوانه یونجه برای درمان چاقی مفید می باشد، جوانه یونجه بسیار کم کالری و کم چربی است. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه یونجه به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

7. کم خونی

جوانه یونجه به دلیل مقادیر قابل توجه آهن، مس، کلروفیل و ویتامین K که دارد به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

8. سرطان

جوانه یونجه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

جوانه یونجه سرشار از ایزوفلاون ها و فیتواستروژن هاست که مانند استروژن انسانی عمل می کنند. این ترکیبات به درمان سرطان پستان کمک کرده و مرگ و میر ناشی از این سرطان خطرناک را کاهش می دهند.

9. دوران قاعدگی

ویتامین K موجود در جوانه یونجه به کاهش نونریزی شدید در دوران قاعدگی کمک می کند.

فیتواستروژن های موجود در جوانه یونجه باعث تنظیم ترشح هورمون استروژن در شده و علائم سندروم پیش از قاعدگی را در زنان کاهش می دهد.

10. دوران یائسگی

مقادیر بالای فیتواستروژن های موجود در جوانه یونجه با تنظیم سطح هورمون استروژن در بدن به کاهش علائم یائسگی کمک می کند.

11. پوکی استخوان

مقادیر بالای ویتامین K و منگنز موجود در جوانه یونجه به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

12. قند خون و دیابت

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم دارویی پاکستان نشان داده که جوانه یونجه به دلیل توانایی آنها در کاهش سطح قند خون، به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان دیابت نوع 2 عمل می کند.

13. کلسترول خون

جوانه یونجه یک ماده ی غذایی مفید برای کاهش چربی و کلسترول خون بالاست؛ جوانه یونجه خاوی مقادیر بالای فیبر است که کلسترول بالای خون را کاهش می دهد.

14. قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در جوانه یونجه به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

فیبر موجود در جوانه یونجه به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

15. تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه یونجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری عفونی را کاهش می دهد.

16. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و آنزیم های موجود در جوانه یونجه به بهبود هضم غذا کمک کرده، ناراحتی معده را درمان می کند و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

جوانه یونجه یکی از مواد غذایی قلیایی است که می تواند به تنظیم pH سطح معده کمک کرده و سوزش سر دل و رفلاکس اسیدی معده را درمان کند.

17. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه یونجه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش مدفوع به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

18. درمان عفونت ادراری

جوانه یونجه یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار و دفع سموم از طریق آن به درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش می دهد.

19. سم زدایی بدن

جوانه یونجه به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

20. آرتروز و روماتیسم

جوانه یونجه دارای خواص دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به دفع سموم بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز و روماتیسم را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات جوانه یونجه

نوزادان و کودکان

جوانه ها و از جمله جوانه یونجه به دلیل اینکه در محیط مرطوب رشد می کند، ممکن است حاوی باکتری های بیماری زا مانند E.coli باشد به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان از مصرف جوانه ها خودداری کنند.

دوران بارداری و شیردهی

همه ی انواع جوانه ها از جمله جوانه یونجه در محیط مرطوب رشد می کنند و همین خطر رشد باکتری های بیماری زا مانند سالمونلا را افزایش می دهد، به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف جوانه ها اجتناب کنند.

بیماری های خود ایمنی

جوانه یونجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. متخصصان هشدار می دهند که افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی از جمله لوپوس از مصرف آن اجتناب کنند چون ممکن است علائم بیماری را تشدید کند.

تداخل دارویی

جوانه یونجه به دلیل مقادیر بالای ویتامین K که دارد ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.

طبع جوانه یونجه

طبیعت جوانه یونجه گرم و تر می باشد. جوانه یونجه سرشار از ویتامین A، ویتامین تیامین، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین C، ویتامین K، منیزیم، منگنر، آهن، مس، روی، پروتئین و فیبر می باشد.

طریقه مصرف جوانه یونجه

طریقه مصرف جوانه یونجه
طریقه مصرف جوانه یونجه

جوانه یونجه را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد سبزیجات با جوانه یونجه و ساندویچ استفاده می کنند.

جوانه یونجه به صورت پخته شده برای تهیه انواع سوپ و برگر گیاهی بدون گوشت به کار می رود.

ارزش غذایی جوانه یونجه (100 گرم)

  • کالری : 23
  • چربی : 0.7 گرم
  • کربوهیدرات : 2.1 گرم
  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 1.9 گرم
  • قند : 0.2 گرم

در ادامه بخوانید : طرز تهیه جوانه یونجه در منزل

منابع : draxe – naturalfoodseries

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی