تفاوت ها و شباهت های نارنگی و یافا چیست؟

فرق نارنگی و یافا چیست؟
فرق نارنگی و یافا چیست؟

مرکبات گروه بزرگی از میوه های خوش رنگ و لعاب و خوشمزه ای همچون پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و غیره را شامل می شود که اکثر آن ها طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

بسیاری از میوه های خانواده مرکبات از نظر ظاهر و طعم بسیار شبیه بوده و از آن جا که بسیاری از این میوه ها در واقع پیوند دو میوه دیگر هستند گاهی در تشخیص آن ها از هم دچار اشتباه می شویم و حتی ممکن است هنگام خرید آن ها را با هم اشتباه بگیریم.

در این مطلب قصد داریم به بررسی دو میوه بسیار شبیه هم یعنی نارنگی و یافا بپردازیم و درباره تفاوت ها و شباهت های این دو از نظر ارزش غذایی، رنگ و ظاهر صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

مقایسه نارنگی و یافا

1. خانواده نارنگی و یافا

نارنگی و یافا هر دو میوه های پیوندی حاصل از ماندارین های کوچک هستند که بعد از خانواده پرتقال شیرین که شامل گونه های با سایز بزرگ تر همچون پرتقال ناول و پرتقال خونی می باشد دومین خانواده بزرگ مرکبات محسوب می شوند.

به همین دلیل نارنگی و یافا از بسیاری جهات شبیه ماندارین ها هستند، آن ها مانند سایر ماندارین ها:

  • از نظر اندازه کوچک تر از پرتقال ناول می باشند
  • بدون هسته هستند یا هسته کمی دارند
  • طعم شیرین و پوست نازک و نرمی دارند که به راحتی از گوشت میوه جدا می شود

به دلیل شباهت های ظاهری نارنگی و یافا بسیاری از افراد این دو میوه را با هم اشتباه می گیرند.

خصوصیات نارنگی

به نظر می رسد نارنگی بومی آسیای جنوب شرقی است و نام لاتین آن (Tangerine) از صادرات این میوه از طریق بندر طنجه در مراکش نشات گرفته است.

در ایالات متحده اغلب نارنگی را با نام ماندارین می شناسند، اگرچه همه نارنگی ها نوعی ماندارین هستند اما همه ماندارین ها نارنگی نیستند.

این میوه در آب و هوای گرم سراسر دنیا رشد می کند اما نسبت به انواع بزرگ تر پرتقال های شیرین در برابر هوای سردتر کمی مقاوم تر است.

نارنگی از پرتقال ناول شیرین تر با اندکی ته مزه ترش است، پوست آن نرم و رنگ آن نارنجی مایل به قرمز تیره است که به راحتی جدا می شود.

خصوصیات یافا

یافا نیز مانند نارنگی نوعی ماندارین است که طعم شیرینی داشته و پوست آن به راحتی جدا می شود. برخی تفاوت های ظاهری یافا و نارنگی عبارتند از:

  • یافا کمی کوچک تر از نارنگی است
  • رنگ یافا روشن تر از نارنگی و پوست آن نیز لطیف تر و درخشان تر می باشد
  • پوست یافا نسبت به نارنگی راحت تر جدا می شود و نازک تر است
  • یافا نسبت به نارنگی کمی بیضی شکل است و یک لکه مسطح در بالا و پایین آن وجود دارد
  • این میوه نیز مانند نارنگی در برابر هوای سرد مقاومت بیشتری دارد

2. مقایسه ارزش تغذیه ای نارنگی و یافا

از آن جا که نارنگی و یافا از نظر خانوادگی بسیار به هم نزدیک هستند جای تعجب نیست که ارزش غذایی آن ها هم بسیار شبیه باشد.

در ادامه مهم ترین مواد مغذی موجود در 75 گرم از هر دو میوه را قرار داده ایم:

نارنگی (75 گرم)مقدار
کالری40
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات10 گرم
فیبر1 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
ویتامین C20 میلی گرم (34 درصد نیاز روزانه)

 

یافا (75 گرم)مقدار
کالری40
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات9 گرم
فیبر1 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
ویتامین C36 میلی گرم (60 درصد نیاز روزانه)

توجه داشته باشید:

  • مانند سایر مرکبات، هر دو میوه از سطح کربوهیدرات خوبی برخوردار هستند اما مقدار پروتئین و چربی آن ها بسیار ناچیز است
  • اگرچه هر دو میوه کوچک هستند اما سرشار از ویتامین C می باشند که با تحریک عملکرد گلبول های سفید خون به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای کلاژن پوست، مفاصل، استخوان ها و متابولیسم آهن ضروری می باشد
  • طبق جداول بالا یافا از نظر محتوای ویتامین C در جایگاه بالاتری قرار گرفته و مصرف دو عدد از این میوه می تواند  ویتامین C بیش از نیاز روزانه به بدن بدهد
  • هر دو میوه دارای ترکیبات کاروتنوئیدی – رنگدانه های نارنجی و زرد در گیاهان – هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و سلول ها و DNA را از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند
  • برای بهره مند شدن از سطح بیشتر کارتنوئیدها بهتر است به جای آب میوه کل میوه را مصرف کنید
  • هر دو میوه حاوی ترکیبات خاص کاروتن به نام بتا کریپتوکسانتین هستند که نسبت به سایر ترکیبات کاروتن از جمله بتاکاروتن راحت تر جذب بدن شده و با افزایش بیشتر سطح ویتامین A بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن، بینایی و رشد و نمو سلول ها کمک می کند
  • هر دو میوه سرشار از ترکیبات گیاهی مفید فلاونوئیدها هستند که به کاهش التهاب در بدن، بهبود جریان خون در سرخرگ ها، افزایش تراکم استخوانی و کاهش خطر ابتلا به آسم کمک می کنند
  • 65 تا 70 درصد فیبر موجود در این دو میوه به صورت فیبر محلول است که برای دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون مفید است

3. نحوه مصرف نارنگی و یافا

ساده ترین راه مصرف نارنگی و یافا این است که پوست آن ها را گرفته و به عنوان یک میان وعده میوه ای خوشمزه میل کنید.

هر دو میوه را می توان به راحتی با خود حمل کرد و از آن جا که پوست آن ها به راحتی جدا می شود هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان انتخاب مناسبی هستند.

از نارنگی و یافا می توان داخل سالادها استفاده کرد یا به صورت آب میوه آن ها را میل نمود.

بسیاری از افراد معمولا پوست بیرونی و پوست سفید رنگ و اسفنجی داخل این دو میوه را قبل از خوردن جدا کرده و برخی آن ها را نیز همراه گوشت میوه میل می کنند، حتما قبل از خوردن پوست خارجی میوه ها را خوب بشویید.

پوست مرکبات حاوی روغن های ضروری، فلاونوئیدها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و می توانید از آن ها به صورت ژست در پخت و پز استفاده کنید.

همچنین می توانید پوست این دو میوه را خشک کرده و برای خوش عطر و خوش طعم کردن چای به آن اضافه کنید.

پوست داخلی سفید رنگ نارنگی و یافا حاوی پکتین فراوان است و معمولا از آن برای تهیه ژله یا مربا استفاده می کنند.

طرز تهیه مارمالاد نارنگی یا یافا

ابتدا پوست 3 عدد نارنگی یا یافای کامل را گرفته و آن ها را به صورت قطعه های نازک برش زده و خرد کنید.

سپس آن را داخل قابلمه ای بریزید و 3 قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر) آب و نصف فنجان (32 گرم) شکر به میوه ها اضافه کنید.

مخلوط را به مدت 30 تا 40 دقیقه یا تا زمانی که میوه ها نرم و ترکیب کمی تیره شود بجوشانید.

وقتی مارمالاد غلیظ شد آن را داخل ظرف مناسب بریزید و داخل یخچال قرار دهید. همزمان با خنک شدن مارمالاد، پکتین طبیعی به ضخیم تر شدن میوه های پخته و فرم گیری آن کمک می کند.

4. نگهداری نارنگی و یافا

بعد از خرید نارنگی و یافا حتما در اسرع وقت آن ها را میل کنید زیرا این میوه ها به دلیل پوستی نازک و نرمی که دارند نسبت به پرتقال های بزرگ زودتر خراب می شوند.

ماندارین ها معمولا در عرض 3 هفته بعد از برداشت شروع به از دست دادن طعم خود می کنند و بعد از 6 هفته این مسئله شدت بیشتری پیدا می کند بنابراین بهتر است در مدتی کوتاه پس از خرید آن ها را مصرف کنید اگرچه با نگهداری در یخچال می توانید این مدت زمان را بین 1 تا 2 هفته بیشتر کنید.

منبع: healthline