بهترین روغن های مخصوص ماساژ بدن و نحوه استفاده از آن ها

روغن ماساژ بدن چی خوبه؟
روغن ماساژ بدن چی خوبه؟

روغن ماساژ چیست؟

بعد از یک روز کاری خسته کننده هیچ چیز مانند ماساژ نمی تواند ذهن و بدن شما را آرام و ریلکس کند، ماساژ با یک روغن ماساژ با کیفیت باعث آرام سازی بدن و بهبود عملکرد غدد، بافت ها و عضلات می شود.

همه ی روغن گیاهی نمی توانند اثر آرام بخشی بر روی بدن داشته باشند و به عنوان روغن ماساژ استفاده شوند. روغن ماساژ، یک روغن حامل یا از انواع روغن های ضروری است که سریع جذب بدن شده و باعث ریلکسیشن می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با برخی از بهترین روغن های گیاهی برای ماساژ بدن و رفع خستگی بیشتر آشنا شوید؛

توجه داشته باشید که هیچ کدام از این روغن ها مضر نیستند مگر اینکه به آن ها آلرژی و حساسیت داشته باشید.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

1. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ بدن به ویژه ماساژ سوئدی محسوب می شود. این روغن سنگین است و به میزان بسیار کم در پوست جذب می شود به همین دلیل است که به طور گسترده ای برای انواع ماساژ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای روغن زیتون برای ماساژ بدن

1. روغن زیتون دارای خواص مرطوب کنندگی قوی است و به درمان خشکی پوست به ویژه در فصل زمستان کمک می کند.

2. روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای درمان درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی عضلات است. در طب آیورودا از ماساژ روغن زیتون برای درمان رگ به رگ شدن، تورم و درد عضلات استفاده می شود.

3. روغن زیتون به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند و همین باعث افزایش انرژی و بهبود اکسیژن رسانی به اندام ها می شود.

2. روغن نارگیل

برخلاف تصور روغن نارگیل زیاد چرب نیست، به سرعت جذب پوست می شود و از این رو برای ماساژ بدن مناسب است.

روغن نارگیل عمدتا برای ماساژ های قبل از زایمان و رفلکسولوژی استفاده می شود.

مزایای روغن نارگیل برای ماساژ بدن

1. روغن نارگیل به سرعت جذب پوست می شود اما پوست را چرب نمی کند، علاوه بر این اثرات آن مدت زمان طولانی باقی می مانند.

2. دارای خواص مرطوب کنندگی قوی است که به آبرسانی بدن کمک کرده و احتمال خشکی پوست را کاهش می دهد.

3. روغن نارگیل غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان هاست که پوست را سالم نگه می دارند و احتمال پیری پوست و چین و چروک را کاهش می دهند.

4. روغن نارگیل یکی از بهترین روغن های حامل برای انواع روغن های ضروری محسوب می شود.

3. روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین، یک روغن به رنگ زرد کم رنگ با رایحه ای ملایم و شیرین است که به طور گسترده ای توسط ماساژور ها استفاده می شود. روغن بادام شیرین کمی چرب است، به سرعت جذب پوست می شود و یکی از بهترین روغن های ماساژ برای انواع پوست محسوب می شود.

همچنین روغن بادام شیرین مانند یک اسکراب طبیعی عمل کرده و به پاک سازی پوست بدن کمک می کند.

مزایای روغن بادام شیرین برای ماساژ بدن

1. روغن بادام شیرین، روغنی ملایم است و شما می توانید به مقدار کم برای ماساژ بدن نوزاد هم از آن استفاده کنید.

2. روغن بادام شیرین دارای خواص ضد التهابی است و خارش و بثورات ناشی از درماتیت، اگزما و پسوریازیس را بهبود می بخشد.

3. به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

4. دارای خواص ضد درد طبیعی است و باعث آرامش عضلات و کاهش درد آن ها می شود.

5. ترکیب روغن بادام شیرین و اسطوخدوس یا گل رز و ماساژ بدن با آن به درمان سریع تر درد کمک می کند.

4. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور در مقایسه با انواع روغن های ماساژ چرب تر است و پوست را صاف و براق می کند، همچنین یکی از بهترین روغن های ماساژ برای آرامش بدن محسوب می شود.

مزایای روغن هسته انگور برای ماساژ بدن

1. روغن دانه انگور دارای خواص ضد میکروبی قوی است و مانع از رشد باکتری های بیماری زا بر روی پوست بدن می شود.

2. مقادیر بالای ویتامین E، لینولئیک اسید و ترکیبات فنلی موجود در روغن هسته انگور به سلامت پوست کمک کرده و احتمال التهاب را کاهش می دهد.

3. روغن هسته انگور به عنوان یکی از بهترین روغن های حامل برای انواع روغن های ضروری شناخته می شود.

5. روغن آفتابگردان (البته اصلی و خالص!)

روغن آفتابگردان یک روغن سبک و یکی از بهترین انواع روغن ها برای ماساژ بدن محسوب می شود.

مزایای روغن آفتابگردان برای ماساژ بدن

1. روغن آفتابگردان حاوی لینولئیک اسید است که به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع از خشکی پوست بدن می شود.

2. ماساژ بدن با روغن آفتابگردان مانع از پیری زودرس و چین و چروک پوست می شود.

3. روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به بازسازی سلول ها کمک کرده و باعث جوان سازی پوست می شود.

4. ماساژ منظم با این روغن، پوست را درخشان تر و روشن تر می کند.

6. روغن آرگان

روغن آرگان خالص برای ماساژ بدن در حمام استفاده می شود، معمولا پس از حمام آب گرم پوست را با روغن آرگان ماساژ می دهند تا نرم تر شود.

مزایای روغن آرگان برای ماساژ بدن

1. ماساژ پوست با روغن آرگان باعث افزایش خاصیت کشسانی آن شده و به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست بدن کمک می کند.

2. این روغن پوست را مرطوب نگه می دارد و با افزایش آبرسانی مانع از خشکی پوست بدن می شود.

3. ماساژ بدن با روغن آرگان در کاهش درد و تورم عضلات مفید می باشد.

7. روغن کنجد

روغن کنجد به عنوان یک روغن ماساژ در طب آیورودا بسیار مورد توجه قرار می گیرد. ماساژ بدن با روغن کنجد، ساختار های بدن از جمله رباط ها، ماهیچه ها و تاندون ها را تقویت می کند.

مزایای روغن کنجد برای ماساژ بدن

1. روغن کنجد یکی از بهترین روغن های مخصوص ماساژ برای کاهش درد و التهاب مفاصل است.

2. ماساژ بدن با روغن کنجد، پوست را از آسیب اشعه UV نور خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

8. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا چرب نیست به همین دلیل سریع جذب پوست شده و به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد باعث پیشگیری و درمان آکنه و جوش های بدن می شود.

مزایای روغن جوجوبا برای ماساژ بدن

1. روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن های ماساژ است که خواص درمانی داشته و اگزما، درماتیت سبوروئیک، آکنه و درماتیت حاد را بهبود می بخشد.

2. روغن جوجوبا یک انتخاب عالی برای ماساژ آروماتراپی است چون به راحتی با گیاهان و روغن های ضروری دیگر ترکیب می شود و پوست را تحریک نمی کند.

3. ترکیب روغن جوجوبا با روغن هسته انار مانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده، پوست را در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می کند و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

9. روغن هسته زردآلو تلخ

روغن هسته زردآلو تلخ مشابه با روغن بادام غنی از ویتامین E است، طول عمر آن بیشتر از انواع روغن های ماساژ است، به راحتی به پوست جذب می شود و بیشتر برای ماساژ آروماتراپی و ماساژ سوئدی استفاده می شود.

مزایای روغن هسته زردآلو تلخ برای ماساژ بدن

1. در طب سنتی از ماساژ بدن با روغن هسته زردآلو تلخ برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می شود.

2. روغن هسته زردآلو تلخ پوست بدن را هیدراته کرده و مانع از خشکی آن می شود.

10. روغن هسته انار

روغن هسته انار بوی خوبی دارد و برای ماساژ های آرام استفاده می شود. این روغن بسیار سبک است، به راحتی جذب شده و پوست را زیاد چرب نمی کند.

مزایای روغن هسته انار برای ماساژ بدن

1. روغن هسته انار حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که دارای خواص ضد التهابی هستند و به جوان سازی پوست بدن کمک می کنند.

قبل و بعد از ماساژ بدن با روغن چه کنیم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا باید قبل و بعد از ماساژ بدن با روغن دوش گرفت یا نه؟ ما در اینجا به سوال شما جواب می دهیم؛

دوش قبل از ماساژ بدن با روغن

متخصصان ماساژ با تجربه معتقدند که دوش گرفتن قبل از ماساژ بدن به پاک سازی پوست از آلودگی ها کمک کرده و باعث آرامش بیشتر و کاهش بهتر درد و گرفتگی عضلات می شود.

دوش پس از ماساژ بدن با روغن

برخی افراد فکر می کنند که اگر بعد از ماساژ هم روغن بر روی بدن باقی بماند، می توانند از خواص آرام بخشی آن بیشتر بهره ببرند اما باید بگوییم که اگر دوست ندارید بدن تان چرب باشد می توانید یک دوش آب گرم بگیرید تا هم بدن تان تمیز شود و هم بیشتر ریلکس شوید.

فقط توجه داشته باشید که آبی که با آن پس از ماساژ با روغن دوش می گیرید نباید خیلی داغ باشد چون باعث سردرد خواهد شد.

منابع : stylecraze