جدول ارزش غذایی خرمالو تازه و خشک (کالری و قند)

ارزش غذایی خرمالو تازه و خشک
میزان کالری و قند خرمالو

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | فیبر | پروتئین | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | جدول ارزش غذایی

خرمالو یکی از میوه های پاییزی نارنجی رنگ و دوست داشتنی بومی آسیا به خصوص ژاپن و چین است که انواع مختلفی دارد. طعم گس برخی گونه ها به دلیل ترکیبات تانن فراوان موجود در آن ها می باشد که به خصوص به خرمالوهای نارس، طعم خشک و تلخ می بخشند.

خرمالو سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف است و به دلیل طبع گرم و خواص فراوانی که برای سلامتی دارد شناخته شده است.

در ادامه قصد داریم درباره ارزش غذایی خرمالو تازه و خشک صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی خرمالو

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد خرمالوی متوسط ژاپنی (168 گرم) به صورت زیر می باشد:

یک عدد خرمالو تازه (168 گرم)مقدار
کالری118
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات31 گرم
قند21 گرم
فیبر6 گرم
چربی0.3 گرم

کالری خرمالو چقدر است؟

خرمالو از میوه های کم کالری محسوب می شود. یک عدد خرمالوی متوسط دارای 118 کالری است که 95 درصد آن از کربوهیدرات های موجود در این میوه نشات گرفته است.

مقدار کالری خرمالو خشک (168 گرم) نیز حدود 460 می باشد.

کربوهیدرات خرمالو چقدر است؟

یک عدد خرمالوی معمولی دارای 31 گرم کربوهیدرات است که 6 گرم آن از نوع فیبر و 21 گرم آن قند طبیعی می باشد.

چربی خرمالو چقدر است؟

خرمالو از میوه هایی است که به طور طبیعی چربی بسیار کمی دارد به طوری که در یک عدد خرمالو متوسط کمتر از نیم گرم چربی گنجانده شده است.

پروتئین خرمالو چقدر است؟

خرمالو حاوی پروتئین بسیار کمی می باشد و در هر 168 گرم آن 1 گرم پروتئین وجود دارد.

فیبر خرمالو چقدر است؟

خرمالو از میوه های پر فیبر محسوب می شود، یک عدد خرمالوی متوسط حاوی 6 گرم فیبر می باشد.

شاخص گلیسمی خرمالو چقدر است؟

شاخص گلیسمی خرمالو عدد 50 است و این میوه جزو خوراکی های با شاخص گلیسمی پایین به شمار می رود.

ویتامین ها و مواد معدنی خرمالو

برخی مواد معدنی و ویتامین های موجود در خرمالو عبارتند از:

  • پتاسیم؛ این ماده معدنی به خصوص برای کنترل فشار خون مهم است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. 168 گرم خرمالو حاوی 270.5 میلی گرم پتاسیم می باشد.
  • ویتامین C؛ این آنتی اکسیدان به کاهش دوره درمان سرماخوردگی کمک کرده و سلامت پوست را بهبود می بخشد. 168 گرم خرمالو 21 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • فولات؛ از ویتامین های گروه B است که به نام اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز شناخته شده است. مصرف این ماده به خصوص در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. 168 گرم خرمالو حدود 4 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.
  • منگنز؛ این ماده معدنی برای سوخت و ساز بدن و رشد و نمو ضروری است، 168 گرم خرمالو حدود 30 درصد نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف می کند.
  • مس؛ کمبود این ماده معدنی در اکثر رژیم های غذایی غربی احساس می شود که می تواند اثر بدی روی سلامت قلب داشته باشد. مصرف 168 گرم خرمالو حدود 10 درصد نیاز بدن به این ماده را تامین می کند.
  • ویتامین A؛ خرمالو سرشار از بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین ضروری می باشد. تنها 168 گرم از این میوه می تواند 16 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند.

سایر ترکیبات گیاهی خرمالو

خرمالو حاوی برخی ترکیبات گیاهی مفید از جمله بتاکاروتن، تانن ها و فلاونوئیدها می باشد که نقش مهمی در سلامتی بدن دارند.

ارزش غذایی خرمالو خشک

برخی مواد مغذی موجود در خرمالو خشک (168 گرم) به صورت زیر می باشد:

خرمالو خشک (168 گرم)مقدار
کالری460.3
پروتئین2.3 گرم
کربوهیدرات123.4 گرم
فیبر24.4 گرم
چربی1 گرم

در ادامه بخوانید : میزان کالری و قند پرتقال

منابع: verywellfiteatthismuch