خواص خرمالو برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص خرمالو تازه و خشک
خواص خرمالو و موارد استفاده آن

خواص خرمالو چیست؟ | ویتامین های خرمالو | سلامت قلب | سرماخوردگی | سلامت کبد | لاغری و کاهش وزن | بدنسازی | پوست صورت | تقویت مو | نحوه مصرف | عوارض و مضرات | طبع خرمالو

خرمالو یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است که به دلیل طعم شیرین و عسلی و ظاهر دوست داشتنی نارنجی رنگش شناخته شده است. این میوه اصالتا چینی است و محبوب ترین انواع آن شامل خرمالوی هاچیا و خرمالوی فویو یا ژاپنی می باشد.

خرمالو ترکیبات مغذی فراوانی در خود گنجانده و برای سلامتی بسیار مفید است، از جمله خواص این میوه می توان به سلامت قلب، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و فشار خون و بهبود بینایی اشاره کرد.

خواص خرمالو چیست؟

برای آشنایی با فواید خرمالو برای سلامتی در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

1. سرشار از مواد مغذی

خرمالو بر خلاف جثه کوچکی که دارد مقدار قابل توجهی مواد مغذی مختلف در خود گنجانده است.

این میوه خوشمزه منبع خوب ویتامین های A ، C ، E و همچنین تیامین، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم و فسفر است و به عنوان میوه کم کالری و سرشار از فیبر در لیست خوراکی های دوستدار لاغری قرار گرفته است.

تنها یک عدد خرمالو بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند که از ویتامین های محلول در چربی است و برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

این میوه علاوه بر مواد معدنی و ویتامین ها، حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که برای سلامتی ضروری می باشند.

برگ های میوه خرمالو نیز ویتامین C، تانن و فیبر زیادی در خود جای داده و در دمنوش های دارویی از آن استفاده می شود.

2. منبع عالی آنتی اکسیدان ها

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفید با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو – فرایندی که توسط مولکول های نا پایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود – از آسیب سلول ها جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر ارتباط دارد. خوشبختانه، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی که در پوست و گوشت خرمالو به مقدار فراوان یافت می شوند اثر خوبی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های روحی مرتبط با سن و سرطان ریه دارند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کارتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، این رنگ دانه در بسیاری از میوه ها و سبزیجات رنگ روشن یافت می شود و به کاهش خطر بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری های متابولیک کمک می کند.

3. سلامت قلب

ترکیبات قدرتمند موجود در خرمالو، این میوه خوشمزه را به انتخاب عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل کرده اند، به عنوان مثال خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند.

لازم به ذکر است رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد خون و کاهش التهاب کمک می کنند و تانن ها، اسید تانیک و اسید گالیک در کاهش فشار خون تاثیر دارند.

4. کاهش التهاب

بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همگی با التهاب مزمن در ارتباط هستند و انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها کمک کند.

همان طور که قبلا اشاره کردیم خرمالو منبع بسیار خوب آنتی اکسیدان قوی ویتامین C می باشد و یک عدد از این میوه 20 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند. ویتامین C از ویتامین های محافظت کننده سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می باشد و با التهاب مقابله می کند.

این ویتامین با اهدای یک الکترون به این مولکول های نا پایدار، آن ها را خنثی کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

علاوه بر این مصرف منظم ویتامین C به کاهش پروتئین واکنش پذیر C و اینتر لوکین 6 – موادی که در واکنش به التهاب توسط بدن تولید می شوند – کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های التهابی همچون بیماری های قلبی، سرطان پوست و دیابت را کاهش می دهد.

خرمالو حاوی کارتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E نیز می باشد که همگی به عنوان آنتی اکسیدان های قوی با التهاب در بدن مقابله می کنند.

5. سرشار از فیبر

سطح بالای کلسترول به خصوص کلسترول بد خون می تواند به بیماری های قلبی، سکته و حمله قلبی منجر شود در حالی که مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر محلول از جمله میوه ها و سبزیجات به بدن در دفع مقادیر اضافی کلسترول کمک کرده و سطح آن ها را کاهش می دهد.

خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده می تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

ناگفته نماند فیبر برای حرکات روده نیز اهمیت زیادی دارد و می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. مواد غذایی غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند کرده که مانع افزایش قند خون می شود.

فیبر به تقویت باکتری های خوب روده ای نیز کمک می کند که برای سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی بدن مفید است.

6. تقویت بینایی

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم در خود گنجانده که همگی برای سلامت چشم مفید هستند، گفته شده یک عدد خرمالو 55 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه چشم پشتیبانی کرده و عنصری ضروری برای رودوپسین -پروتئینی که برای بینایی طبیعی حیاتی است – محسوب می شود.

لوتئین و زاگزانتین موجود در خرمالو نیز که از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی می باشند به حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می کنند و مقادیر زیادی از آن ها در شبکیه چشم – لایه حساس به نور در پشت چشم – جمع شده اند.

به نظر می رسد رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زاگزانتین خطر ابتلا به برخی بیماری های چشم از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را کاهش می دهند، این بیماری روی شبکیه چشم اثر منفی گذاشته و ممکن است به کاهش بینایی منجر شود.

7. سرماخوردگی و آنفلونزا

خرمالو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین بیماری های عفونی را کاهش دهد.

8. کبد چرب

خرمالو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که نقش کلیدی در سم زدایی و سلامت کبد دارد و می تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.

9. بدنسازی

خرمالو دارای مقادیر بالای پتاسیم و قندهای طبیعی است که باعث افزایش انرژی می شوند و برای رفع خستگی در بدنسازان و ورزشکاران موثر می باشد.

علاوه بر این خرمالو برای جلوگیری از، از دست دادن مواد مغذی در ورزشکاران مفید می باشد.

10. لاغری و کاهش وزن

خرمالو حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است که می تواند به کاهش اشتها کمک کند و برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد.

خرمالو آب زیادی دارد و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. استفاده از خرمالو تازه که میوه ای کم کالری است در وعده ی صبحانه برای لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب می باشد.

خواص خرمالو برای پوست صورت

خواص خرمالو برای پوست و مو
خواص خرمالو برای پوست و مو
توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

11. شاداب کننده پوست

استفاده از خرمالوی تازه یا آب آن می تواند باعث طراوت و شادابی پوست صورت شود و رنگ پوست را روشن تر کند.

ماسک خرمالو برای پوست

پوره خرمالو را روی صورت بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

12. درمان جوش صورت

آب خرمالو می تواند به عنوان تمیز کننده صورت برای از بین بردن چربی و آلودگی های پوست و درمان جوش صورت و آکنه استفاده شود.

ماسک خرمالو برای پوست چرب

آب گوجه فرنگی و پوره خرمالو را ترکیب کنید و آن را به صورت خود بمالید، این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا جوش صورت درمان شود.

ماسک خرمالو برای جوش صورت

پوره خرمالو را با آب خیار مخلوط کنید و آن را در هر روز بر روی پوست صورت بمالید تا چربی پوست را کنترل کرده و به درمان جوش کمک کند.

13. درمان لکه های پوستی

ویتامین C موجود در خرمالو به عنوان ضد عفونی کننده و ضد التهاب برای پوست صورت عمل می کند و به درمان لکه های پوستی کمک می کند.

خواص خرمالو برای مو

14. درمان شوره سر

آب خرمالو به عنوان ضد عفونی کننده پوست سر برای درمان شوره سر مفید است.

15. تقویت موهای سر

خرمالو حاوی ویتامین های A، B و C است که برای تقویت و رشد سریع مو مفید می باشند، همچنین خرمالو برای داشتن موهای سالم و پرپشت مفید می باشد.

نحوه مصرف خرمالو

خرمالو از میوه های خوشمزه ای است که هم به صورت تازه و خام و هم به صورت ماده اولیه یا افزودنی در دستورالعمل های غذایی کاربرد زیادی دارد.

برخی ایده های افزودن خرمالو به رژیم غذایی عبارتند از:

  • خرمالو را به سالاد اضافه کرده و آن را طعم دار کنید.
  • مقداری خرمالوی پخته یا تازه روی صبحانه خود از جمله ماست یا جو دوسر بریزید تا شیرینی آن دو چندان شود.
  • خرمالو را در فر برشته کرده و به همراه عسل به عنوان یک دسر سالم میل کنید.
  • خرمالوی خشک یا تازه را به کلوچه، نان یا کیک اضافه کنید.
  • برای تهیه یک سالاد میوه ای خوشمزه، خرمالو را با توت ها و مرکبات مخلوط کنید.
  • خرمالوی منجمد را به اسموتی مورد علاقه تان بیفزایید.
  • خرمالو را به صورت ورقه برش داده و داخل فر خشک کنید.
  • از خرمالو داخل ژله، نوشیدنی ها، پای و پودینگ استفاده کنید.

عوارض و مضرات خرمالو

  • خرمالو را ناشتا نخورید چون می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود
  • پوست خرمالو حاوی تانن می باشد که می تواند باعث یبوست شود
  • خرمالو حاوی قند فراونی می باشد که می تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود
  • خرمالو دارای قند و پکتین بالایی است که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پس بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشویید
  • افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون در افراد شود
  • خرمالو کال در بعضی از افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود
  • خرمالو گس ممکن است باعث یبوست در بعضی افراد شود

طبع خرمالو چیست؟

طبیعت خرمالو گرم و تر می باشد. خرمالو حاوی مقادیر بالای ویتامین A، بتا کاروتن، لیکوپن، لووتیان، زاکسنتین و کریپتوکسانتین، اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، مس و فسفر است.

در ادامه بخوانید : میزان کالری و قند خرمالو

منابع : stylecrazehealthline