خواص و فواید جادویی انبه برای پوست و مو، دیابت، لاغری و فشار خون

247

فواید و مزایای فراوان انبه برای سلامتی بدن

پیش از آنکه خواص انبه و فواید شگفت انگیزش را برای سلامتی بدن بررسی کنیم بهتر است نگاهی به اطلاعات زیر بیندازیم :

• نسبت به همه میوه‌ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه (به انگلیسی : mango) از سایر میوه‌ها بیشتر است.
• این میوه متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.
• این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌ هندی هم‌خانواده است.
• این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به “سافدا” (safeda) معروف است.
• انبه ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد.

ارزش غذایی

یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) انبه حاوی موارد زیر است.

• ۱۰۵ کالری
• ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
• ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
• ۱۱ درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به تولید هورمون در مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
• ۹ دصد فیبر سالم پروبیوتیک
• ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم به اضافه تولید گلوبول‌های قرمز خون می‌باشد)
• ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• ۴ درصد منیزیم

خواص و فواید انبه
خواص و فواید انبه

خواص برگ انبه برای دیابت و قند خون

مصرف برگ های انبه با بیماری دیابت مقابله می کند. قبل از خواب 10 تا 15 برگ درخت انبه را در آب دم کنید و روز بعد ناشتا یک لیوان از آن را بنوشید. این کار به طور منظم، صبح به صبح تکرار شود.

فواید انبه برای کنترل و کاهش فشار خون بالا

انبه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می آید . به طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود.

جالب است بدانید که هر انبه کامل که 640 گرم وزن دارد تامین‌ کننده 33 درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه 2300 تا 3100 میلی گرم از این ماده مغذی در یک روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان 25 درصد کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند.

خاصیت انبه برای پوست صورت و مو

مصرف انبه برای پوست ما فواید زیادی دارد . انبه سبب باز شدن منافذ پوست می شود و به جوانی پوست کمک میکند . میکس کردن انبه و مالیدن آن روی صورت بسیار ساده و سریع است. انبه حاوی بتا-کاروتین است که توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین و محتوی ویتامین C آن برای ترمیم پوست عالی است.

برای درمان آفتاب سوختگی از ماسک انبه و عسل استفاده کنید. این ماسک بی‌رنگی پوست و لکه‌ های آفتاب سوختگی را درمان میکند. برای تهیه این ماسک کافیست دو قاشق غذا خوری عسل را با نصف یک انبه ترکیب کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست تان بگذارد. سپس صورت تان را شست شو دهید .

توجه : پیش از استفاده از ماسک انبه، مقداری از آن را روی بازوی خود بمالید و چنانچه تا ۲۴ ساعت واکنش التهابی مشاهده نکردید و بدن تان حساسیتی نسبت به ماسک نشان نداد، از آن استفاده کنید.

سعی کنید در هر هفته دو انبه میل کنید تا ویتامین C مورد نیاز بدنتان تامین شود. ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و مانع بروز لکه های پوستی می شود . همچنین به ساخت کلاژن و الاستین (پروتئین‌های اصلی بافت پوست) کمک میکند و مانع افتادگی پوست ناشی از افزایش سن خواهد شد .

همچنین طبق بررسی های بدست امده ، مصرف ویتامین C به همراه مواد غذایی حاوی آهن، جذب آهن را چندین برابر می کند. بنابراین، با مصرف آهن و ویتامین C کم خونی و فقر آهن و همچنین عوارض پوستی چون خشکی پوست، رنگ‌پریدگی، کاهش استحکام ناخن‌ها، شکنندگی و ریزش موها را درمان کنید .

انبه و لاغری

در هر 100 گرم انبه 55تا 70کیلو کالری وجود دارد اما جزو میوه‌های دارای کالری منفی به حساب می‌آید. یعنی فرایند هضم و جذب آن بیشتر از میزان کالری دریافتی شما انرژی می‌طلبد. به همین دلیل، اگر نگران چاق‌کنندگی میوه‌های تابستانی هستید لازم نیست انبه را در لیست سیاه خود قرار دهید.

پیشگیری از آسم

خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار فراوانی از مواد مغذی ویژه‌ای مصرف می‌کنند بسیار پایین است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو حلوایی و هویج یافت می‌شود.

فواید انبه برای گوارش و یبوست

از آنجایی که انبه حاوی مقادیر فراوانی فیبر و آب می‌باشد، به پیشگیری از یبوست کمک شایانی کرده، موجب دفع منظم شده و دستگاه گوارشی سالم را برای تان به ارمغان می‌آورد

انبه و بیماری‌های قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه مدافعی در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. افزایش جذب پتاسیم به علاوه کاهش جذب سدیم از مهمترین تغییرات در برنامه غذایی ست که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.

14 خاصیت جالب انبه

1. انبه به دلیل آنتی اکسیدان هایش بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.

2. میزان بالای ویتامین سی موجود در انبه به ثابت نگه داشتن سطح کلسترول کمک می کند.

3. خوردن یا قرار دادن انبه روی پوست باعث صاف شدن آن می شود.

4. اسید های موجود در انبه به قلیایی کردن بدن کمک می کنند.

5. مواد مغذی انبه باعث احساس سیری می شود و با بهبود فرایند هضم غذا به سوختن کالری و کاهش وزن کمک می کند.

6. انبه به دلیل ویتامین آ زیاد برای چشم بسیار مفید است.

7. مصرف انبه با جوشانده برگ آن به تنظیم قند خون و سطح انسولین کمک می کند.

8. انبه می تواند در هوای گرم بدن شما را خنک کند.

9. آنزیم های موجود در انبه به هضم غذا به خصوص پروتئین کمک می کنند.

10. مصرف انبه به دلیل ویتامین آ و سی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

11. مخلوط انبه با شیر و عسل یک ماسک بسیار عالی برای پوست است.

12. مصرف انبه به دلیل دارا بودن آهن برای افراد دارای کم خونی مفید است.

13. انبه به تمرکز و حافظه کمک می کند و در مقابل اسنک های مضر، یک میان وعده عالی است.

14. مصرف انبه و جوشانده برگ آن برای معده بسیار مفید است و بر اساس طب سنتی انبه از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کنند.

خطرات احتمالی ناشی از مصرف انبه

افرادی که به شیره گیاهان آلرژی دارند ممکن است واکنش‌های مشابهی به مصرف انبه نشان دهند.

مصرف بیش از حد پتاسیم برای افرادی که کلیه‌ های شان عملکرد درستی ندارد، می‌تواند مضر باشد. در صورتی که کلیه‌های شما قادر به دفع پتاسیم مازاد در خون نباشد، این امر می‌تواند کشنده باشد.

آنچه برای پیشگیری از بیماری‌ها و دستیابی به سلامت کامل بسیار حائز اهمیت می‌باشد پیروی از یک برنامه غذایی کامل و داشتن الگوی مصرف همه جانبه است. پیروی از یک برنامه غذایی که حاوی مواد متنوعی باشد، سودمندتر از تمرکز افراطی بر یک نوع غذای خاص به عنوان کلید سلامت است.

منابع : مجله سلامت – دکتر سلام – همشهری آنلاین و سلامت نیوز