دستگاه تصفیه آب خانگی

خواص انبه؛ 25 خاصیت جادویی انبه برای سلامتی، پوست و مو و بارداری

انبه میوه ای گرمسیری است و به رنگ های انبه قرمز، سبز و زرد در طبیعت یافت می شود. این میوه شگفت انگیز 4 هزار ساله دارای بیش از 1000 نوع مختلف می باشد.

انبه فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص میوه، آب و هسته انبه را برای لاغری، دوران بارداری، سلامتی کل بدن و همچنین خواص ماسک انبه را برای پوست و مو شرح داده ایم.

خواص انبه
خواص انبه

خواص انبه برای پوست و مو

1. درمان آکنه و جوش صورت

ویتامین C و ویتامین A موجود در انبه آنتی اکسیدان هایی قوی هستند که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

ماسک انبه برای جوش صورت

یک عدد انبه خرد شده را در آب بجوشانید و بگذارید تا سرد شود، این دنوش را بنوشید تا آکنه و جوش صورت را درمان کند، همچنین مقداری از این دمنوش را بر روی پوست صورت بمالید تا جوش صورت را درمان کند.

توجه : پیش از استفاده از ماسک انبه، مقداری از آن را روی بازوی خود بمالید و چنانچه تا 24 ساعت واکنش التهابی مشاهده نکردید و بدن تان حساسیتی نسبت به ماسک نشان نداد، از آن استفاده کنید.

2. سفید کننده و روشن کننده رنگ پوست

ویتامین A و بتا کاروتن موجود در انبه باعث سفید شدن و روشن شدن رنگ پوست می شود.

ماسک انبه برای پوست

یک پیمانه انبه خرد شد هرا با یک قاشق غذا خوری آرد و یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 بماند و سپس به آرامی بشویید.

3. جوان سازی پوست صورت

انبه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند چین و چروک پوست را کاهش دهد و باعث جوان سازی پوست صورت شود.

ماسک جوانسازی پوست انبه

گوشت یک عدد انبه را له کنید و با 2-3 قاشق سوپخوری بلغور جو دوسر، 2 قاشق سوپخوری شیر خام، آب و 3 قاشق چایخوری روغن انبه ترکیب کنید، این مخلوط را روی پوست بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

4. مرطوب کننده طبیعی پوست

انبه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و می تواند برای درمان پوست خشک و آسیب دیده استفاده شود.

ماسک انبه برای پوست خشک

6 قاشق غذاخوری انبه له شده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

5. انبه برای پوست چرب

اگر پوست چرب دارید انبه می تواند چربی پوست را کاهش دهد.

ماسک انبه برای پوست چرب

انبه خرد شده را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست صورت ماساژ دهید و سپس با آب سرد بشویید.

6. تقویت و افزایش رشد مو

انبه حاوی ویتامین E می باشدکه گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

7. درمان ریزش مو و سفید شدن مو

انبه حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای درمان ریزش مو و جلوگیری از سفید شدن مو ضروری هستند.

ماسک انبه برای مو

هسته انبه را در یک شیشه بیندازید و یک فنجان روغن نارگیل یا روغن کنجد به آن اضافه کنید، این شیشه را چند روز در نور خورشید قرار دهید و برای یک هفته آن را به موهای خود بمالید تا ریزش مو و سفیدی موها درمان شوند.

فواید دارویی و درمانی انبه برای سلامتی

8. نوزادان و کودکان

میوه انبه را می توان از 6 ماهگی برای تغذیه نوزاد استفاده کرد. ویتامین A موجود در انبه برای تقویت بینایی و بهبود سلامت چشم ها در نوزادان و کودکان می باشد.

میوه انبه باعث بهبود هضم غذا در نوزادان و کودکان می شود. نوزادان و کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، میوه انبه حاوی مقادیر بالای ویتامین های A و C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

ویتامین B6 و اسید گلوتامین موجود در انبه باعث تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شود.

9. مردان

میوه انبه یک منبع عالی ویتامین E می باشد که باعث بهبود کیفیت و حرکت اسپرم شده و به درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

10. لاغری و کاهش وزن

میوه انبه کالری پایینی دارد و با کاهش اشتها به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در انبه باعث کاهش جذب چربی شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

همچنین پوست انبه از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می کند و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

11. چاقی و افزایش وزن

خوردن میوه انبه یکی از ساده ترین راه های طبیعی برای افزایش وزن و چاقی می باشد، برای اینکه نتایح بهتری به دست آورید هر روز شیر انبه مصرف کنید.

12. معده، زخم معده و دستگاه گوارش

انبه تنها میوه ای است که حاوی آنزیم برای تجزیه پروتئین است، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در انبه به هضم غذا کمک می کند و برای درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

13. دیابت و قند خون

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در انبه باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود، همچنین فیبر موجود در انبه سطح قند خون، انسولین و چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد.

میوه انبه دارای شاخص گلیسمی پایینی است و پس از خوردن قند خون افراد دیابتی را افزایش نمی دهد. برگ انبه برای تنظیم سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد.

افراد مبتلا به دیابت می توانند برگ های انبه را برای یک شب در آب خیس کنند و صبح ناشتا عصاره ی آن را بنوشند تا قند خون را کنترل کنند.

14. سرماخوردگی

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین A و به کاروتنوئید هاست که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

15. یبوست و اسهال

انبه حاوی مقادیر بالای فیبر و آب است که برای جلوگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

16. فشار خون

میوه انبه غنی از منیزیم و پتاسیم می باشد و یکی از بهترین میوه ها برای کاهش فشار خون بالا می باشد.

17. سرطان

میوه انبه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های بتا کاروتن و پلی فنول هاست که برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان های پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، ریه و لوسمی مفید می باشد.

18. چشم

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین A می باشد که بینایی را تقویت کرده و از شب کوری و خشکی چشم پیشگیری می کند.

زآگزانتین موجود در انبه نقش محافظتی دبرای چشم ها دارد و از ابتلا به دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.

19. آسم

مقادیر بالای بتاکاروتن موجود در انبه خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد.

20. قلب

انبه حاوی مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین هاست که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

21. کم خونی

مقادیر بالای آهن در انبه با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کند.

22. پیشگیری از اچ آی وی یا ایدز

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در انبه با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به اچ آی وی و یا ایدز پیشگیری می کند.

23. بدنسازی

ریز مغذی ها و الکترولیت های موجود در انبه برای کمک به درمان گرفتگی عضلات پس از تمرینات شدید بدنسازی و ریکاوری بدن مفید می باشند.

قند های طبیعی موجود در این میوه نیز برای کاهش خستگی بعد از تمرینات بدنسازی مفید هستند.

این میوه گلیکوژن را مصرف می کند و برای بهبود استقامت و قدرت کلی بدن در طول تمرینات ورزشی مفید است.

24. جنین و زنان باردار

انبه حاوی مقادیر بالای آهن است که برای رشد جنین و درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. همچنین انبه حاوی مقادیر بالایی فیبر و آب می باشد که برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری مفید است.

ویتامین C موجود در انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد جنین و تقویت سیتسم ایمنی بدن زنان باردار مفید می باشد. ویتامین B6 موجود در انبه باعث تشکیل سیستم عصبی جنین و افزایش گلبول های قرمز خون در زنان باردار می شود.

پتاسیم و منیزیم موجود در انبه برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مفید هستند. ویتامین B6 موجود در میوه انبه تهوع و استفراغ صبحگاهی دوران بارداری را کاهش می دهد.

انبه مصنوعی نخرید

در خرید انبه باید دقت لازم را داشته باشید اول این که کاملا رسیده باشد و دوم این که هیچ گونه ماده شیمیایی نداشته باشد. مطمئن شوید فصل انبه است و بعد بخرید، این احتمال وجود دارد که آنها به صورت مصنوعی رسیده باشد.

میوه‌هایی که به صورت مصنوعی میرسند کربید کلسیم دارد که براساس استانداردهای ایمنی یک ماده شیمیایی ممنوع به حساب می آید.

میوه‌ ای که به کمک این ماده شیمیایی برسد هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد خطرناک است و مانند آرسنیک عمل میکند.

انبه طبیعی را بشناسید

علائمی وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید انبه به صورت طبیعی رشد کرده یا مصنوعی. انبه‌ ای که مصنوعی رسیده باشد نشانه ‌های زیر را دارد :

• پوششی سفید مایل به خاکستری یا نقاط مشکی دارد.
• بوی سیر می دهد.
• بیرون آن رسیده و داخل آن سفت و نارس است.
• بی مزه است و مزه عجیبی پس از خوردن در دهان حساس می کنید.
• احساس نرمی
• علائم بیش از حد رسیدگی را نشان می دهد.

احتیاط کنید

اگر نسبت به رشد طبیعی یا مصنوعی میوه اطمینان ندارید میتوانید اقداماتی را برای از بین بردن یا کاهش سموم آن انجام دهید :
میوه را بشویید : به محض خرید انبه را کامل بشویید. این کار مواد شیمیایی سطح آن یا آلودگی آن به لیستریا را از بین می برد. یخچال را هم تمیز نگهدارید تا هیچ ماده‌ای روی این میوه نشیند.

با پوست نخورید : پوست انبه را قبل از خوردن حتما بگیرید و فقط گوشت آن را بخورید.

دست های تان را بشویید : دست ها و چاقو و هر وسیله ای که در تماس با انبه بوده را با آب گرم و صابون بشویید.

روش بهتر آن است که انبه را از کنار خیابان و دستفروش ها نخرید و از جایی این میوه را خریداری کنید که از سطح بهداشت آن مطمئن هستید.

25. قلیایی کردن کل بدن

اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.

خواص آب انبه

  • ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب انبه برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد
  • آب انبه حاوی مقادیر بالای پکتین و ویتامین C می باشد که باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود
  • آب انبه حاوی پتاسیم استبا تعادل مایعات در بدن باعث کاهش فشار خون بالا می شود
  • آب انبه حاوی مقادیر بالایی آهن است که به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و آنمی کمک می کند
  • آب انبه مقادیر بالایی ویتامین A دارد و برای درمان بیماریه ای چشمی مانند خشکی چشم و شب کوری مفید است
  • استفاده خوراکی و موضعی از آب انبه به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند؛ مقداری آب انبه را روی پوست خود بمالیدو بگذارید ده دقیقه بماند سپس با آب سرد خوب بشویید
  • آب انبه با بهبود سطح انسولین قند خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد
  • آب انبه در ترکیب با آب گریپ فروت و آب آناناس برای درمان یبوست مفید است
  • ویتامین C، ویتامین A و کاروتنوئیدهای موجود در آب انبه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند

خواص هسته انبه

  • روغن هسته انبه برای درمان شوره سر، ریزش مو و آلوپسی مفید می باشد؛ روغن هسته انبه را با روغن خردل مخلوط کنید و آن را چند روز زیر نور خورشید قرار دهید، به مدت یک هفته از این مخلوط برای درمان آلوپسی، ریزش مو و شوره سر استفاده کنید
  • پودر مغز انبه خشک شده را می توان به عنوان خمیر دندان برای سفید شدن دندان ها استفاده کرد؛ مقداری پودر مغر هسته انبه را بر روی مسواک بریزید و بر روی دندان ها بمالید و سپس بشویید
  • پودر مغز هسته انبه به درمان اسهال کمک می کند
  • روغن هسته انبه برای درمان کلسترول بالای خون مفید است و به کاهش وزن وکاهش چربی شکم کمک می کند
  • روغن هسته انبه یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی پوست محسوب می شود و حاوی یک ماده بسیار ملایم است که مانع از خشک شدن پوست می شود
  • کره انبه می تواند برای نرم شدن لب ها و درمان خشکی لب استفاده شود

خواص دمنوش برگ انبه

  • برگ های انبه حاوی آنتوسیانیدین است که برای درمان دیابت بسیار مفید هستند
  • برگ انبه باعث تقویت رگ ها شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند
  • دمنوش برگ های انبه یک روش طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب می باشد
  • برگ انبه به درمان سنگ های کلیه و سنگ های صفراوی کمک می کند؛ روزانه مقداری پودر برگ انبه را در آب بریزید و بخورید تا سنگ ها دفع شوند
  • دمنوش برگ انبه برای درمان سرماخوردگی، برونشیت و آسم مفید می باشد
  • برگ انبه برای درمان گوش درد مفید می باشد؛ یک قاشق چایخوری عصاره برگ انبه را کمی گرم کنید و در گوش ها بریزید
  • دمنوش برگ انبه برای درمان سکسکه مفید است

نکته مهم

در مواردی که قصد استفاده از پوست و برگ انبه را دارید، حتما از ارگانیک بودن محصول اطمینان حاصل نمایید. به محصولات و میوه هایی ارگانیک گویند که در پرورش آنها از کود و سموم شیمیایی استفاده نشده باشد.

دانستنی هایی درباره انبه

  • نسبت به همه میوه‌ ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه‌ ها بیشتر است
  • این میوه متعلق به 4000 سال پیش بوده است
  • این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌ هندی هم‌ خانواده است
  • این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به “سافدا” (safeda) معروف است
  • انبه 1000 نوع مختلف دارد

عوارض و مضرات انبه

اسید آناکاردیک موجود در انبه نارس و کال ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افراد شود.

زیاده روی در مصرف انبه به دلیل محتوای بالای پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی که قادر به دفع پتاسیم اضافی نیستند مضر باشد.

طبع انبه

طبع انبه گرم و خشک است. بیش از 1000 نوع مختلف انبه در طبیعت یافت می شود، انبه به عنوان میوه ملی هند، پاکستان و فیلیپین شناخته می شود

انبه یک منبع عالی از فیبرهای رژیمی، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین C و غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس و آنتی اکسیدان های کورستین، بتا کاروتن و استراگونین می باشد.

ارزش غذایی انبه

  • کالری : 60
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • کربوهیدرات : 15 گرم
  • فیبر : 1.6 گرم
  • چربی : 0.4 گرم
  • قند : 14 گرم

منابع : care2medicalnewstodayorganicfactsstylecrazehealthbeckon