خواص خرما؛ 25 خاصیت بی نظیر خرما خشک و تازه برای سلامتی

خواص خرما
خواص خرما

خرما یا رطب میوه ای شیرین و خوشمزه است که به آن میوه ی نیروی طبیعی گفته می شود و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را از بین می برد.

خرما اجوا، انبارا، صفوی، برهی، ساغای، بدری، خرما پیارم و خرما زاهدی انواع مختلف خرما در ایران و جهان هستند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه خرما برای سلامتی و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص خرما برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می کنند.

2. تقویت و افزایش رشد مو

خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین مصرف خرما از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید دارویی و درمانی خرما برای سلامتی بدن

فواید خرما خشک و تازه
فواید خرما خشک و تازه

3. کبد چرب

مصرف خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می شود.

10 عدد خرما را شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید.

4. سرماخوردگی و گلودرد

مصرف خرما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.

مصرف خرما با شیر

5 عدد خرما را له کنید و به یک کاسه شیر اضافه کنید و بجوشانید این شیر را برای درمان سرماخوردگی، تب و سرفه استفاده کنید.

5. دیابت و قند خون

خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

6. جنین و زنان باردار

مصرف روزانه خرما از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند.

سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می شود.

یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می تواند زایمان را آسان تر کند.

بعد از بارداری، خوردن خرما می تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.

7. نوزادان و کودکان

کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

خرما برای درمان انگل های روده در نوزادان و کودکان مفید است.

خرما به سلامت کبد کمک می کند و برای درمان تیفوئید، هپاتیت و زردی و یرقان در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مصرف خرما در نوزادان و کودکان باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود.

مصرف خرما می تواند برای درمان اسهال و یبوست در نوزادان و کودکان نوپا مفید باشد.

8. مردان

مطالعات نشان داده که خرما درمان اختلالات جنسی در مردان مفید می باشد، همچنین مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فلائنوئید ها باعث افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری می شود.

مصرف خرما با شیر و عسل

یک عدد خرما را له کرده و در شیر بز بریزید سپس با کمی عسل ترکیب کنید و بخورید.

9. معده و زخم معده

فیبر موجود در خرما باعث تقویت باکتری های خوب در معده شده و برای درمان معده درد، زخم معده و تقویت دستگاه گوارش مفید می باشد.

10. یبوست و اسهال

خرما حاوی پتاسیم بالایی است که به عنوان یک روش موثر برای درمان اسهال شناخته شده است، همچنین فیبر محلول موجود در خرما باعث بهبود اسهال می شود.

خرما به عنوان یک ملین ملایم باعث افزایش حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد، توصیه می شود که خرما را یک شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید تا یبوست را درمان کند.

11. بواسیر یا هموروئید

مصرف ناکافی فیبر ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید شود مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فیبر به درمان این بیماری دردناک کمک می کند.

12. چربی خون

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در خرما به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون کمک می کنند.

13. فشار خون

خرما حاوی مقادیر بالایی پتاسیم و منیزیم است که باعث ایجاد تعادل بین الکترولیت های بدن شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

14. سلامت قلب

خرما به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به سلامت قلب کمک می کند. همچنین خرما با کاهش چربی و فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

در طب سنتی توصیه می شود که تعدادی خرما را از شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا آن ها را بخورید برای سلامت قلب مفید است.

15. میگرن

مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در خرما برای درمان سردرد میگرنی مفید هستند.

16. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در خرما باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که خرما را به عنوان میان وعده استفاده کنید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید.

17. چاقی و افزایش وزن

خرما حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی، پروتئین و ویتامین های ضروری است که مصرف روزانه آن برای چاقی و افزایش وزن در افراد لاغر مناسب می باشد.

18. بدنسازی

خرما حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که باعث تقویت عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود و قند های طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز موجود در آن، انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدنسازی را فراهم می کند.

19. درمان کم خونی

خرما حاوی مقادیر بالایی آهن است که با افزایش گلبول های قرمز خون به درمان آنمی یا کم خونی کمک می کند. خرما به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته می شود، همچنین مصرف خرما موجب کاهش احساس خستگی و کمبود انرژی در افراد مبتلا به کم خونی می شود.

20. سرطان

تحقیقات نشان داده که مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان های معده، روده و کولون را کاهش می دهد.

21. چشم

گفته شده که مصرف روزانه خرما برای تقویت بینایی و درمان بیماری های چشمی و شب کوری مفید می باشد.

22. آلرژی فصلی

خرما حاوی مقادیر بالایی گوگرد آلی است که برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی مفید هستند.

23. پوکی استخوان

کلسیم و فسفر موجود در خرما به تقویت و بهبود رشد استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش می دهد.

24. آلزایمر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در خرما با کاهش التهاب در بدن به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را از بین می برند.

25. شیرین کننده طبیعی

خرما سرشار از فروکتوز است به همین دلیل طعم شیرینی دارد و یکی از بهترین جایگزین های طبیعی برای شکر محسوب می شود.

خواص شیره خرما

  • شیره خرما حاوی مقادیر بالایی آهن طبیعی بوده که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند
  • شیره خرما یک ضد التهاب قوی بوده و برای درمان روماتیسم مفید است
  • فیبر موجود در شیره خرما برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است
  • مقادیر بالای کلسیم موجود در شیره خرما برای تقویت استخوان ها مفید است
  • شیره خرما به درمان گلودرد، تب و سرما خوردگی کمک می کند

خرمای تازه بهتر است یا خرمای خشک؟

مدت ماندگاری : خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانی تری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از 8 تا 10 ماه است.

خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا 5 سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.

کالری : هر 100 گرم خرمای خشک حاوی 280 کالری است در حالی که هر 100 گرم خرمای تازه حاوی 145 کالری می باشد. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.

ماده مغذی : هر دو نوع خرما تازه و خشک مواد مغذی یکسانی دارند.

انرژی : خرما چه تازه و چه خشک آن، سرشار از کربوهیدرات بوده و برای افزایش انرژی روزانه بدن مفید است.

فیبر : خرما خشک حاوی مقادیر بیشتری فیبر نسبت به خرما تازه می باشد.

نتیجه

خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند.اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است.

طبع خرما

عکس نخل خرما
عکس نخل خرما

طبیعت خرما گرم و تر می باشد. خرما غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.

خرما به (انگلیسی : Date و با نام علمی Phoenix dactylifera) میوه ی درخت نخل است و به عنوان یکی از اولین میوه هایی که توسط انسان کشت شده، شناخته می شود. میوه خرما هسته ای بزرگ و سفت و پوستی نازک دارد و به شکل خوشه ای از شاخه های درخت آویزان می شود.

خرما در کشور های ایران، پاکستان، عراق، عربستان، کشور های شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا کشت می شود.

طریقه مصرف خرما

میوه نرسیده خرما را خرما خارک یا خرک می نامند که در طب سنتی ایران برای افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد.

رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که از آن برای تهیه انواع دسر، کیک، حلوا و رنگینک استفاده می کنند.

خرمای رسیده که به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می شود و آن را برای تهیه انواع غذا مانند خرما پلو، دسر، سرکه، حلوا، شیره خرما، سالاد و سس سالاد، اسموتی و معجون به کار می برند.

عوارض و مضرات خرما

آلرژی و حساسیت

خرما در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند تورم زبان و قرمزی و خارش چشم ها مشخص می شود.

اسهال

افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز نمی توانند خرما مصرف کنند چون ممکن است دچار دل درد و اسهال شوند.، همچنین مصرف بیش از حد خرما به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث اسهال می شود.

ارزش غذایی خرما (100 گرم)

  • کالری : 282
  • قند : 63 گرم
  • چربی : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 75 گرم
  • پروتئین : 2.5 گرم
  • فیبر : 8 گرم

در ادامه بخوانید : خواص دارویی عناب برای سلامتی

منابع : organicfactsstylecrazehealthline