خواص شگفت انگیز جو برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید جو چیست؟
فواید جو چیست؟

جو بسیار سالم و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، با کاهش اشتها باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان را از بین می برد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دارویی و درمانی جو برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی جو برای بدن

1. منبع مواد مغذی

همه اشکال جو (دانه کامل جو، بلغور جو و حتی آرد جو) سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی هستند.

جو هنگامی که به عنوان یک دانه کامل مصرف می شود، منبع خوبی از ویتامین B1، نیاسین، مولیبدن، مس، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و فیبر است.

علاوه بر این جو حاوی مقادیر قابل توجهی لیگنان است، گروهی از آنتی اکسیدان ها که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

توجه داشته باشید که خیساندن و جوانه زدن جو ممکن است سطح ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در آن را افزایش دهند.

2. لاغری و کاهش وزن

جو به دلیل مقادیر بالای فیبری که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

جو حاوی یک فیبر محلول معروف به نام بتا گلوکان است. بتا گلوکان می تواند ماده ای مشابه ژل را در روده ایجاد کند که باعث کند شدن هضم و جذب مواد مغذی شده و به این ترتیب باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می شود.

با بررسی 44 مطالعه مشخص شده که فیبر های محلول مانند بتا گلوکان مؤثرترین نوع فیبر برای کاهش اشتها و جذب مواد غذایی هستند.

علاوه بر این، فیبر محلول ممکن است چربی های شکم مربوط به بیماری های متابولیک را هدف قرار دهد.

3. سلامت دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر های نامحلول موجود در جو با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

در یک مطالعه چهار هفته ای بر روی زنان بزرگسال مشخص شد که خوردن جو بیشتر باعث بهبود عملکرد روده و افزایش حجم مدفوع در آن ها می شود.

از طرف دیگر، محتوای فیبر محلول موجود در جو مواد غذایی را برای باکتری های سالم روده فراهم می کند که به نوبه خود اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید می کنند. تحقیقات نشان می دهد که SCFA ها به تغذیه سلول های روده، کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می کنند.

4. سنگ کیسه صفرا

محتوای بالای فیبر نامحلول موجود در جو ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ های کیسه صفرا کمک کرده و احتمال جراحی کیسه صفرا را کاهش دهد.

در یک مطالعه 16 ساله مشاهده شده زنانی که بیشترین میزان دریافت فیبر را داشتند 13٪ کمتر احتمال ابتلا به سنگ های صفراوی در آن ها وجود دارد.

5. کلسترول خون

مطالعات نشان داده که بتا گلوکان های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول بد خون را کاهش می دهند.

بدن شما این اسید های صفراوی – که کبد شما از کلسترول تولید می کند – را از طریق مدفوع خارج می کند.

کبد باید از کلسترول بیشتری برای ساختن اسید های صفراوی جدید استفاده کند و به نوبه خود میزان کلسترول موجود در خون را کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک، مردان با کلسترول بالا تحت رژیم غذایی سرشار از گندم کامل، برنج قهوه ای و جو قرار گرفتند.

بعد از پنج هفته مشخص شد افرادی که جو مصرف کرده اند، میزان کاهش کلسترول خون آن ها 7٪ بیشتر از شرکت کنندگان در دو رژیم غذایی دیگر است.

از این گذشته، گروهی که جو مصرف می کنند کلسترول خوب خون آن ها بیشتر شده و میزان تری گلیسیرید آن ها بیشترین کاهش را داشته است.

مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی همچنین نشان می دهد که SCFA ها که باکتری های سالم روده از تغذیه فیبر محلول تولید می کنند، ممکن است به جلوگیری از تولید کلسترول و همچنین کاهش کلسترول خون بالا کمک کند.

6. سلامت قلب

مقادیر بالای فیبر موجود در جو با کاهش فشار خون و کلسترول خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

یک بررسی نشان داده که میانگین مصرف 8.7 گرم فیبر محلول در روز ممکن است به کاهش 0.3 تا 1.6 میلی متر جیوه در فشار خون منجر شود.

7. قند خون و دیابت

جو ممکن است با کاهش سطح قند خون و بهبود ترشح انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

این موضوع تا حدودی به دلیل داشتن منیزیم موجود در جو است، ماده معدنی که نقش مهمی در تولید انسولین و استفاده از قند بدن دارد.

جو همچنین سرشار از فیبر محلول است که با حرکت در دستگاه گوارش به آب و سایر مولکول ها متصل می شود و جذب قند را به جریان خون کند می کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه جو به مدت سه ماه میزان انسولین و قند خون ناشتا را 9 تا 13 درصد کاهش می دهد.

8. سرطان روده بزرگ

مقادیر بالای فیبر نامحلول موجود در جو به کاهش زمان لازم برای پاک کردن روده ها کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

علاوه بر این، فیبر محلول ممکن است به سرطان زا های مضر در روده وصل شود و آن ها را از بدن خارج کند.

سایر ترکیبات موجود در جو از جمله آنتی اکسیدان ها، فیتریک اسید، فنولیک اسید ها و ساپونین ها ممکن است بدن را بیشتر در برابر سرطان محافظت کرده یا رشد آن را کند کنند.

9. سلامت استخوان ها

فسفر، کلسیم، مس، منیزیم و روی موجود در جو همگی در بهبود ساختار و استحکام استخوان نقش مهمی دارند.

به عنوان مثال، روی در کانی سازی استخوان و رشد آن نقش دارد. کلسیم، مس، منیزیم و فسفر در سلامت استخوان ها نقش دارند و برای حفظ یک سیستم اسکلتی قوی بسیار ضروری هستند.

10. ضد التهاب طبیعی

جو حاوی بتائین است که بدن می تواند آن را به کولین تبدیل کند. کولین به بهبود خواب، حرکت ماهیچه ها، تقویت حافظه و بهبود یادگیری کمک می کند.

کولین همچنین به حفظ ساختار غشا های سلولی، انتقال تکانه های عصبی و جذب چربی کمک می کند.

خواص جو برای پوست و مو

در حال حاضر ، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف جو به بهبود سلامت پوست یا مو کمک می کند با این وجود، جو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد می تواند برای سلامت پوست و مو مفید باشد؛

لیزین موجود در جو برای تشکیل کلاژن، فراوان ترین پروتئین در بدن لازم است. کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد.

جو همچنین حاوی سلنیوم است، یک ماده معدنی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل کرده و به محافظت از سلول های پوستی در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

جو همچنین حاوی روی، ویتامین های گروه B و آهن است که همگی برای تقویت سلامت پوست و مو ضروری هستند.

عوارض و مضرات جو

گلوتن دارد

جو حاوی گلوتن است، بنابراین برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند یا افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب نیست.

نفخ شکم

جو مقادیر بالایی فیبر دارد به همین دلیل زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم شود.

طریقه مصرف جو

جو به دلیل داشتن فیبر زیاد، می تواند جایگزینی عالی برای دانه های تصفیه شده تر مانند برنج سفید، پاستا سفید و کوسکوس برای تهیه انواع غذا باشد.

جو را می توان برای تهیه انواع سوپ ها، خورش ها، سالادها، نان ها و همچنین غلات صبحانه به کار برد.

جو را برای تهیه انواع دسر مانند پودینگ جو و بستنی جو استفاده می کنند.

جو را برای تهیه دمنوش جو و مالت جو به کار می برند.

ارزش غذایی جو (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 123
  • چربی : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 28 گرم
  • پروتئین : 2.3 گرم
  • فیبر : 3.8 گرم
  • قند : 0.3 گرم

در ادامه بخوانید : خواص گندم چیست؟

منابع : healthlinemedicalnewstoday

فال حافظ کوکا