خواص دارویی کنگر فرنگی و طریقه مصرف آن

خواص دارویی کنگر فرنگی
خواص دارویی کنگر فرنگی

آرتیشو یا کنگر فرنگی چیست؟

آرتیشو (نام فرانسوی) یا آرتیچوک (نام انگلیسی) که به نام های کنگر فرنگی، انگینار و ارده شاهی هم شناخته می شود، اغلب به عنوان یکی از انواع سبزیجات شناخته شده اما باید بگوییم که این گیاه در واقع نوعی خار محسوب می شود.

آرتیشو یکی گیاه بومی مناطق مدیترانه است و قرن هاست که در طب سنتی برای کاهش سطح قند خون، بهبود هضم غذا، سلامت قلب و سلامت کبد استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید کنگر فرنگی برای سلامتی بدن و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی کنگر فرنگی برای سلامتی

1. کلسترول خون

تحقیقات نشان می دهد که عصاره برگ های آرتیشو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدانی به نام لوتئولین باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خون خون (HDL) شده و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

همچنین عصاره برگ های آرتیشو بدن شما را تقویت می کند تا کلسترول را به صورت موثرتری مصرف کنید و منجر به کاهش کلی سطح کلسترول خون می شود.

یک تحقیق بر روی 700 نفر نشان داده که مصرف روزانه عصاره برگ های آرتیشو در طی 5 تا 13 هفته باعث کاهش کلسترول بد خون خواهد شد.

2. فشار خون

کنگر فرنگی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم که دارد به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک کرده و باعث سلامت قلب می شود؛

3. کبد

عصاره برگ آرتیشو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سم زدایی کبد کمک می کند، کبد را از آسیب محافظت کرده و باعث افزایش رشد بافت های جدید در کبد می شود.

در یک مطالعه مشخص شده که مصرف عصاره آرتیشو باعث کاهش آسیب کبدی، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و بهبود عملکرد کبد می شود.

در مطالعه دیگری در بزرگسالان چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مصرف روزانه آرتیشو به مدت دو ماه باعث کاهش التهاب کبد و کاهش میزان چربی کبد شده است.

4. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در آرتیشو به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ، حالت تهوع و سوزش سر دل را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

اینولین (یک نوع فیبر) موجود در کنگر فرنگی مانند یک پری بیوتیک عمل کرده و با افزایش باکتری های مفید در روده به بهبود عملکرد آن کمک می کند؛ در یک مطالعه بر روی 12 بزرگسال مشخص شد که مصرف آرتیشو به مدت سه هفته باعث افزایش باکتری های مفید روده ای شده است.

علاوه بر این سینارین موجود در آرتیشو می تواند اثر مثبتی را برای تحریک تولید صفرا، تسریع حرکات روده و بهبود هضم برخی از چربی ها داشته باشد.

5. یبوست و اسهال

کنگر فرنگی به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید است.

6. سندرم روده تحریک پذیر

آرتیشو دارای ترکیبات گیاهی خاصی است که دارای خواص ضد اسپاسم طبیعی هستند و علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشند؛

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مشخص شد که مصرف روزانه عصاره برگ آرتیشو به مدت شش هفته باعث کاهش علائم این بیماری می شود.

7. قند خون و دیابت

مصرف کنگر فرنگی باعث افزایش فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز (آنزیمی که نشاسته را به گلوکز تجزیه می کند) شده و به کاهش قند خون بالا کمک می کند.

یک مطالعه بر روی 39 فرد بزرگسال نشان می دهد که مصرف لوبیا قرمز و عصاره آرتیشو به مدت دو ماه باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می شود.

یکی دیگر از مطالعات کوچک نشان داده که مصرف آرتیشو پخته شده به عنوان وعده غذایی اصلی باعث کاهش میزان قند خون و انسولین، 30 دقیقه پس از خوردن غذا می شود. البته این اثر بر روی افرادی است که مبتلا به سندروم متابولیک نباشند.

8. سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در کنگر فرنگی (روتین، کوئرستین، سیلیمارین و گالیک اسید) به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کنند.

9. پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم، آهن، مس، پتاسیم و منیزیم موجود در آرتیشو به حفظ تراکم استخوان کمک می کنند، باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

10. افزایش عملکرد مغز

دانشمندان معتقدند که بیشتر اختلالات مغزی به دلیل کمبود فسفر در بدن ایجاد می شوند، مقادیر بالای فسفر و ویتامین C موجود در کنگر فرنگی باعث بهبود عملکرد مغز شده و خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش می دهند.

11. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها و ویتامین C موجود در کنگر فرنگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونت را کاهش می دهند.

12. منبع طبیعی پروتئین

آرتیشو منبع خوب پروتئین گیاهی برای گیاهخواران و افراد وگن محسوب می شود.

13. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کنگر فرنگی به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

عوارض و مضرات کنگر فرنگی

آلرژی و حساسیت

کنگر فرنگی یا آرتیشو و عصاره آن در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر آرتیشو یا کنگر فرنگی بر روی زنان باردار و شیرده وجود ندارد به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

افراد مبتلا به انسداد مجاری صفراوی یا سنگ های صفراوی

متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به انسداد مجاری صفراوی و سنگ کیسه صفرا از مصرف کنگر فرنگی اجتناب کنند.

طبع کنگر فرنگی چیست؟

طبیعت و مزاج کنگر فرنگی گرم می باشد. آرتیشو سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، روی و فیبر است.

آرتیشو در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی و همچنین زردی استفاده می شود. این گیاه پر خاصیت از قرن بیستم به عنوان یک ماده ی غذایی به رژیم غذایی افراد وارد شده است. آفریقای شمالی و جزایر قناری بزرگترین تولید کنندگان آرتیشو در جهان هستند.

زمان برداشت کنگر فرنگی بسیار مهم است، این گیاه زمانی می تواند خورده شود که غنچه آن شکوفا نشده باشد. هنگامی که گل به طور کامل شکوفا می شود جوانه غیر قابل خوردن می شود.

نحوه استفاده از آرتیشو

برگ ها و غنچه ی آرتیشو را به صورت خام یا پخته شده (بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده) برای تهیه انواع غذا، سوپ، خورش، خوراک، دلمه، پیتزا، سالاد، ترشی و دیپ استفاده می کنند.

(بهترین روش پخت کنگر فرنگی، بخارپز کردن آن به مدت 20 تا 40 دقیقه می باشد، همچنین می توان آن را در دمای 177 درجه سانتیگراد به مدت 40 دقیقه در فر پخته و استفاده کرد.)

برگ های پخته شده آرتیشو را می توان برای تهیه برخی از سس ها مانند سس آئولی و انواع کره های گیاهی استفاده کرد.

امروزه عصاره آرتیشو که شامل غلظت های بالای ترکیبات موجود در این گیاه است، به عنوان مکمل محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

مقدار مصرف آرتیشو

حداکثر میزان مصرف عصاره برگ های آرتیشو 300 تا 600 میلی گرم، سه بار در روز می باشد.

ارزش غذایی کنگر فرنگی (100 گرم خام)

  • کالری : 47
  • چربی : 0.2 گرم
  • کربوهیدرات : 11 گرم
  • پروتئین : 3.3 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • قند : 1 گرم

ارزش غذایی کنگر فرنگی (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 53
  • چربی : 0.3 گرم
  • کربوهیدرات : 12 گرم
  • پروتئین : 2.9 گرم
  • فیبر : 9 گرم
  • قند : 1 گرم

در ادامه بخوانید : خواص کنگر کوهی

منابع : healthlinenaturalfoodseries

فال روزانه کوکا