بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان بی خوابی شبانه

دمنوش آرام بخش برای خواب زیاد
دمنوش های گیاهی برای خوابیدن در شب

خواب خوب برای سلامتی بدن بسیار مهم است، متأسفانه حدود 30٪ مردم جهان از بی خوابی رنج می برند. امروزه دمنوش های گیاهی به محبوب ترین نوشیدنی ها برای درمان بی خوابی شبانه تبدیل شده اند و قرن هاست که از آن ها در سراسر جهان به عنوان داروهای طبیعی درمان بی خوابی استفاده می شود.

بسیاری از چای های گیاهی از جمله بابونه، سنبل الطیب و اسطوخودوس به عنوان بهترین دمنوش ها برای درمان بی خوابی مفید می باشند که باعث افزایش یا اصلاح انتقال دهنده های عصبی خاص که در شروع خواب نقش دارند، می شوند.

برخی از دمنوش ها ممکن است به شما کمک کنند سریع تر بخوابید، بیشتر بخوابید و کیفیت کلی خواب شما را بهبود ببخشند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین و قوی ترین دمنوش های آرام بخش و خواب آور بیشتر آشنا شوید؛

دمنوش های گیاهی قوی برای رفع بی خوابی شبانه

1. بابونه

سال هاست که از چای بابونه به عنوان داروی طبیعی برای کاهش التهاب بدن، درمان استرس و اضطراب و درمان بی خوابی استفاده می شود.

در حقیقت بابونه به عنوان یک آرام بخش طبیعی و القا کننده خواب شناخته می شود؛ اثرات آرامش بخش این دمنوش ممکن است به دلیل وجود یک آنتی اکسیدان به نام اپیژنین باشد، اپیژنین به گیرنده های خاصی در مغز متصل شده و با کاهش اضطراب به درمان بی خوابی کمک می کند.

در یک مطالعه بر روی 60 نفر از ساکنان خانه سالمندان مشخص شد افرادی که روزانه 400 میلی گرم عصاره بابونه دریافت کرده اند، از کیفیت خواب قابل توجهی برخوردار بودند.

مطالعه دیگری بر روی زنان پس از زایمان نشان داد افرادی که برای مدت 2 هفته چای بابونه می نوشند در کل کیفیت خواب بهتری نسبت به افراد دیگر دارند.

با این حال یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بی خوابی مزمن نشان داده افرادی که 270 میلی گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت 28 روز دریافت کردند، اثر قابل توجهی را مشاهده نکرده اند.

2. سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که قرن ها برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، بیماری های عصبی و سردرد استفاده می شود.

امروزه سنبل الطیب یکی از محبوب ترین دارو های خواب آور در اروپا و ایالات متحده آمریکا است. گفته می شود که سنبل الطیب سطح انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می دهد هنگامی که گابا در مقادیر فراوانی وجود دارد، می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد.

برخی مطالعات کوچک از ریشه سنبل الطیب به عنوان یک داروی گیاهی موثر برای خواب بهتر پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 27 فرد مبتلا به مشکلات خواب نشان داد که 89٪ از شرکت کنندگان در هنگام مصرف عصاره سنبل الطیب خواب بهتری را تجربه می کنند.

3. اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد برای درمان بی خوابی شبانه استفاده می شود. بسیاری از افراد برای آرامش اعصاب و بهبود خواب از دمنوش اسطوخودوس استفاده می کنند.

اگرچه شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد اسطوخودوس کیفیت خواب را بهبود می بخشد اما عطر آرامش بخش آن می تواند به شما کمک کند خواب راحت تری داشته باشید.

4. فرنجمشک

فرنجمشک یکی از بهترین گیاهان دارویی است که بیشتر در آروماتراپی استفاده می شود و با کاهش استرس به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

شواهد نشان می دهد که فرنجمشک باعث افزایش سطح گابا (GABA) در موش ها شده و همچنین به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل می کند.

5. گل ساعتی

چای ساعتی از برگ ها، گل ها و ساقه های خشک شده گیاه گل ساعتی تهیه می شود و در طب سنتی از آن برای درمان اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می شود.

یک مطالعه بر روی 40 بزرگسال سالم نشان داده افرادی که روزانه به مدت یک هفته دمنوش گل ساعتی می نوشند کیفیت خواب به مراتب بهتری دارند.

6. مگنولیا آفیسینالیس

دمنوش مگنولیا آفیسینالیس بیشتر از پوست، جوانه ها و ساقه های این گیاه دارویی تهیه شده و در طب سنتی چینی برای کاهش علائم بیماری های مختلف از جمله ناراحتی شکم، احتقان بینی و استرس استفاده می شود.

دمنوش مگنولیا آفیسینالیس امروزه به دلیل اثرات ضد اضطراب و آرام بخش طبیعی آن در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

اثر آرام بخش آن احتمالا به دلیل وجود ترکیب هونوکیول مربوط می شود که در ساقه ها، گل ها و پوست گیاه مگنولیا آفیسینالیس به وفور یافت می شود. گفته می شود که هونوکیول با اصلاح کردن گیرنده های GABA در مغز ممکن است خواب آلودگی را افزایش دهد.

در چندین مطالعه بر روی موش ها، مگنولیا آفیسینالیس یا هونوکیول استخراج شده از این گیاه مدت زمان به خواب رفتن را کاهش داده و طول خواب را افزایش می دهند.

منبع : healthline

فال روزانه کوکا