بهترین گیاهان دارویی و ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان

گیاهان دارویی و ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان
گیاهان دارویی و ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان

کاربرد گسترده و جایگاه ویژه گیاهان دارویی و ادویه جات در طب سنتی بر کسی پوشیده نیست.

این گیاهان از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی استفاده می شده اند و پیشرفت علم و فناوری پزشکی بسیاری از خواص آن ها از خاصیت آنتی اکسیدانی گرفته تا خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده را تایید کرده است.

به همین بهانه و در ادامه مطلب به سراغ گیاهان دارویی و ادویه جات سرشار از آنتی اکسیدان رفته و قصد داریم 15 گیاه دارویی آنتی اکسیدانی را به شما معرفی کنیم. با کوکا همراه باشید.

بهترین گیاهان دارویی سرشار از آنتی اکسیدان

1. میخک

میخک از گیاهان دارویی با بالاترین سطح آنتی اکسیدانی است که از سلامت بدن محافظت کرده و مصرف عصاره آن مانع رشد سلول های سرطانی بخصوص سرطان سینه می شود.

جالب است بدانید آنتی اکسیدان موجود در تنها نصف قاشق چایخوری گل میخک از نصف فنجان بلوبری بیشتر است.

در طب سنتی از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله برونشیت، آسم، سل، تهوع و اسهال استفاده می شود.

2. پونه کوهی

پونه کوهی گیاهی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد که با خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد به درمان بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری قلبی کمک می کند.

این گیاه دارویی خاصیت ضد التهابی دارد و طبق گفته برخی منابع برای کاهش وزن مفید بوده و رشد باکتری ای.کولی و برخی عفونت های استاف را متوقف می کند.

3. زنجبیل

زنجبیل ادویه ای مشهور و از گیاهان دارویی فوق العاده مفید است که جز بهترین مواد غذایی آنتی اکسیدانی محسوب می شود.

زنجبیل از بیماری آلزایمر پیشگیری کرده، به کاهش التهاب و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

4. دارچین

دارچین از ادویه جات پرطرفدار و معروف دیگری است که علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به تثبیت سطح قند خون و کنترل بیماری دیابت کمک کرده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

مصرف دارچین برای افزایش حساسیت به انسولین، کاهش کلسترول و التهاب نیز مفید می باشد.

5. زردچوبه

زردچوبه از ادویه جات آنتی اکسیدانی پرمصرف است که معمولا در اکثر غذاها از آن استفاده می شود و از دیرباز به خاطر خواص خارق العاده اش شناخته شده است.

زردچوبه از سلامت کبد در برابر سموم مختلف از جمله الکل محافظت کرده و آنتی اکسیدان های موجود در آن به مهار بیماری آلزایمر و کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

6. ریحان

ریحان سبزی فوق العاده مفید و گیاه دارویی غنی از آنتی اکسیدان است که با خنثی سازی فعالیت رادیکال های آزاد خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و ریه را کاهش می دهد.

7. خردل

دانه آنتی اکسیدانی خردل برای بسیاری از بیماری ها از آلرژی گرفته تا آرتریت و درد مفاصل مفید می باشد.

خردل به عنوان گیاهی ضد درد، ضد باکتریایی، اکسپکتورانت و دیورتیک نیز شناخته شده که هضم را بهبود می بخشد، مخاط را کاهش می دهد و از بدن در برابر رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی محافظت می کند.

8. ادویه کاری

ادویه کاری از ادویه جات پرکاربرد بخصوص در غذاهای هندی و کشورهای جنوب آسیا محسوب می شود که از چندین ادویه و گیاه پرخاصیت از جمله سیر، گشنیز، زیره و شنبلیله درست شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند.

9. جعفری خشک

جعفری یکی دیگر از گیاهان مفید و غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می باشد که خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

جالب است بدانید خاصیت آنتی اکسیدانی جعفری خشک 17 برابر بیشتر از جعفری تازه است.

10. رزماری

رزماری گیاه سرشار از آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، جریان خون را بهبود می بخشد و به خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد کمک می کند.

11. زعفران

زعفران حاوی انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

از جمله آنتی اکسیدان های قابل توجه موجود در زعفران می توان به کروسین، کرکتین، سافرانال و کامپفرول اشاره کرد. زعفران خاصیت ضد افسردگی داشته و به کاهش التهاب، اشتها و وزن کمک می کند.

12. مریم گلی

مریم گلی حاوی بیش از 160 ترکیب پلی فنلی آنتی اکسیدانی مختلف است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می کند. مریم گلی برای کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب نیز مفید است.

13. نعناع

نعناع از گیاهان دارویی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است که به درمان آلرژی های فصلی، سرماخوردگی و گلودرد کمک کرده و برای هضم و گوارش بسیار مفید می باشد.

14. بادرنجبویه

این گیاه دارویی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کرده و برای درمان اختلالات نورولوژیک ناشی از مصرف بیش از حد منگنز مفید است.

بادرنجبویه دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد که به تسکین درد کمک می کند.

15. پاپریکا

پودر فلفل خشک یا پاپریکا از دیگر ادویه جات آنتی اکسیدانی است که به سلامت قلب و عروق کمک کرده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

فلاونوئیدهای موجود در پاپریکا با رادیکال های آزاد مقابله و برای سم زدایی بدن و کاهش دردهای مزمن و التهاب در بیماری های همچون آرتریت مفید می باشند.

در ادامه بخوانید :  لیست میوه های حاوی آنتی اکسیدان

منابع: healthfully eatingwell

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا