همه علت‌های ریزش ابرو و راه درمان آن

ریزش ابرو

اگر به نیت خرید ژل ابرو، صابون ابرو یا هر محصول مشابه دیگری در فروشگاه‌های اینترنتی جستجو می‌کنید، یا به دنبال برآرود هزینه میکروبلیدینگ یا کاشت ابرو هستید، لازم است درباره این عضو مهم در زیبایی صورت خود بیشتر بدانید. اول از هم باید بدانید که موی ابرو از همان جنس و بافت موی سر است، با این تفاوت که عمر کوتاه‌تری دارد. این هم به علت محل قرارگیری و اندازه فولیکول‌ها است. عمر متوسط موی ابرو بین 3 تا 4 ماه است. در حالیکه موی سر بین 5 تا 7 سال عمر می‌کند. چرخه طبیعی رشد ابرو این است که با ریزش هر تار، تار ابروی دیگری رشد کند. اما چه اتفاقی می‌افتد که موی ابرویتان نازک شده، می‌ریزد و بعد از آن دیگر رشد نمی‌کند؟

شما باید چیزهای زیادی درباره علت نازک شدن و ریزش ابرو بدانید، تا بتوانید بهترین درمان را برای آن پیدا کنید.

چرا ابروها می‌ریزند؟

دلایل زیادی برای ریزش موهای ابرو وجود دارد. عفونت‌های موضعی، آلوپسی ابرو، آلوپسی اسکار که به عنوان آلوپسی فیبروز پیشانی نیز شناخته می‌شود، ضربه، خشکی پوست و مو، عدم تغذیه صحیح، بیماری تیروئید، بیماری‌های پوستی مانند؛ پسوریازیس، اگزما و حساسیت تماسی، بارداری و زایمان، شیمی‌درمانی، تلوژن افلوویوم، پیری و استرس از جمله رایج‌ترین علل ریزش ابرو است.

خوشبختانه بسیاری از این دلایل قابل‌تغییر است و می‌توان آن را به راحتی برطرف کرد. با این حال پیشگیری همیشه بهتر است چون پس از ریزش ابرو، درمان با‌ چالش‌ همراه است. از میان علت‌هایی که نام بردیم، مهم‌ترین دلایل ریزش ابرو عبارتند از:

عفونت موضعی:

عفونت‌های باکتریایی ممکن است علائمی مانند پوسته پوسته شدن و ریزش مو را به همراه داشته‌باشند. اگر به جز ریزش ابرو نشانه دیگری از عفونت در بدنتان دارید، باید با متخصص مشورت کنید. عفونت همیشه خطرات خود را به دنبال دارد.

آلوپسی ابروها:

این شرایط گاهی به عنوان آلوپسی‌آره‌آتا شناخته می‌شود، که البته نادرست است. آلوپسی ابروها به صورت ریزش موی موضعی روی ابروها ظاهر می‌شود. در این بیماری اغلب پوست هیچ علامتی نشان نمی‌دهد. ممکن است ابتدا نوک موی ابرو نازک و ریشه آن ضخیم شود. موی ابرو در این بیماری خیلی ناگهانی می‌ریزد. آلوپسی ابروها در اثر حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های ابرو ایجاد می‌شود. در این شرایط فولیکول‌های ابرو مسدود می‌شوند. به‌علاوه هنگامی که موها دوباره رشد می‌کنند، اغلب سفید هستند.

افزایش سن:

ریزش ابرو

بخشی از فرآیند طبیعی پیری، ریزش مو و البته ریزش ابرو است. همه ما با افزایش سن تا حدودی دچار ریزش مو خواهیم شد. کاهش سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان می‌تواند باعث نازک شدن موی ابرو و درنهایت ریزش آنها شود.

لیکن پلانوپیلاریس:

این بیماری باعث تخریب فولیکول مو و در نتیجه ریزش دائمی مو می‌شود. لیکن پلانوپیلاریس اغلب خط موی جلوی سر را هم در زنان یائسه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از روش‌های تشخیص لیکن پلانوپیلاریس هم دقیقا همین است. علائم دیگر این بیماری شامل؛ درد، پوسته پوسته شدن، تحریک‌پذیری و ریزش مو است. در صورت بروز این نشانه‌ها باید به سرعت با متخصص مشورت کنید تا از بیشتر شدن آسیب جلوگیری کنید.

اگزما:

اگزما یک بیماری پوستی است که می‌تواند مزمن باشد. نشانه‌های این بیماری تحریک‌پذیری، قرمزی و حساسیت پوست است. اگر این بیماری فوری درمان نشود، به ریزش مو ختم می‌شود.

پسوریازیس:

این بیماری ابروها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائمی شبیه به لیکن پلان، اگزما و حساسیت تماسی دارد. پسوریازیس با استرس رابطه مستقیم دارد و در زمستان بدتر می‌شود.

حساسیت تماسی:

این شرایط زمانی رخ می‌دهد که پوست شما با یک ماده خشن و شیمیایی در تماس باشد. در این وضعیت پوست واکنش نشان داده و علائمی مانند؛ خشکی پوست، درد، پوسته پوسته شدن و التهاب را از خود بروز می‌دهد.

بیماری تیروئید:

یکی از علت‌های بسیار رایج ریزش مو و ابرو به خصوص در زنان بیماری تیروئید است. این بیماری بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد. برای مثال کم‌کاری تیروئید باعث افزایش وزن و خستگی می‌شود. اما پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن، پف کردن چشم‌ها و تپش قلب می‌شود. ریزش ابرو در هر دو اختلال مشترک است.

بارداری و زایمان:

عملکرد هورمونی بدن به دلیل نیاز به یک اصلاح کلی پس از بارداری و زایمان، گیج می‌شود. ریزش مو و ابرو پس از زایمان و به طور معمول حدود 3 ماه بعد، از عوارض همین گیج شدن است. در این شرایط بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تلوژن افلوویوم:

این اختلال زمانی رخ می‌دهد که موهایی که باید در مرحله رشد باشند، زودتر از موعد به فاز استراحت یا همان فاز تلوژن می‌پرند. در این شرایط دمای بدن آنقدر بالا می‌رود، که ممکن است تصور کنید دچار آنفولانزا شده‌اید. بهتر است اگر چنین علائمی دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

استرس:

ریزش ابرو

تنش و استرس به شیوه‌ها و شدت‌ متفاوت بر افراد تأثیر می‌گذارد. استرس می‌تواند منجر به کاهش توانایی بدن برای مراقبت از خود شود. بنابراین بدن به نوعی حالت محافظتی می‌رود. در این حالت که در آن منابع بر روی اندام‌های حیاتی متمرکز می‌شود، اندام‌های غیرحیاتی مانند پوست و مو، با محافظت کمتر رها می‌شوند.

موثرترین راه‌های درمان ریزش ابرو چیست؟

به طور معمول ما زن‌های زیادی را در جامعه می‌بینیم، که از روشی مانند کاشت ابرو یا میکروبلیدینگ برای درمان ریزش استفاده کرده‌اند. خیلی از زنان هم می‌بینیم که با وجود سن بالا؛ پوست خوب، ابروی پرپشت و موهای سالمی دارند، بدون اینکه هیچ چیز غیرطبیعی در ظاهرشان دیده شود. انتخاب با شما است که کدامیک از این سبک زیبایی را انتخاب کنید. ما در اینجا دو روش غیرطبیعی و دو روش طبیعی درمان ریزش ابرو را شرح می‌دهیم، تا راحت‌تر انتخاب کنید:

روش‌های غیرطبیعی درمان ریزش ابرو:

این راه‌ هم خوبی و بدی خاص خود را دارد. با این وجود دو نکته مهم درباره این روش‌‌ها غیرطبیعی بودن و پرهزینه بودن آن است:

  • کاشت ابرو: در این روش از موهای سر شما برای کاشت در ناحیه ابرو استفاده می‌شود. موضوعی که درباره این روش وجود دارد، این است که گاهی رنگ موی سر روی ابرو مناسب ناحیه ابرو نیست. به طور کلی بعضی از افرادی که کاشت ابرو انجام داده‌اند، از نتیجه نهایی آن راضی نیستند. این روش تهاجمی به حساب آمده و مشکلات و عوارض خاص خود را دارد.
  • میکروبلیدینگ: در این روش نقش ابرو با استفاده از ماده‌ای جوهر مانند، روی پوست و لابه‌لای ابروی طبیعی خودتان کشیده می‌شود. درباره این روش باید بدانید که قرار نیست هیچوقت از شر این نقش‌ها راحت شوید. این روش ممکن است در پوست شما ایجاد حساسیت، عفونت یا التهاب کند.

روش‌های طبیعی درمان ریزش ابرو:

از آنجایی که صنعت زیبایی هر روز بیشتر از قبل به سمت زیبایی طبیعی پیش می‌رود، پیشنهاد ما هم استفاده از روش‌های طبیعی درمان ریزش ابرو است. استفاده از محصولاتی که به تدریج ریزش موی ابرو را جبران کرده و موجب رشد مجدد موها می‌شود، بهترین روش برای درمان ریزش موی ابروی است. پس بهتر است دو محصول را به شما معرفی کنیم که دقیقا همین کارایی را دارند:

  • روغن تقویت مژه و ابرو: این محصول ترکیبی از 8 روغن گیاهی بسیار موثر در رشد و تقویت ابرو و مژه است. از روغن فندق و کرچک گرفته تا روغن آرگان در این محصول وجود دارد. استفاده از روغن تقویت مژه و ابرو می‌تواند روزانه و دائمی باشد، بدون اینکه کوچکترین حساسیتی در پوست شما ایجاد کند. از طرفی این روغن فقط یک خاصیت ندارد. در واقع روغن تقویت مژه و ابرو زیما می‌تواند خشکی و حساسیت را برطرف کرده، پوست و فولیکول‌ها را تغذیه کند و از جنبه‌های مختلف دیگر هم به درمان ریزش ابرو کمک کند. این روغن علاوه بر اینکه رشد ابرو را بهتر می‌کند، ابروهایی ضخیم و براق ایجاد می‌کند. روغن تقویت مژه و ابرو زیما نقش آبرسان هم دارد و می‌تواند به محصول روزانه مراقبت از ابروی شما تبدیل شود.
  • ژل ابرو: ژل تقویت‌کننده و حالت‌دهنده یا همان ژل ابرو زیما یک محصول طبیعی است که از چند جنبه مختلف به درمان ریزش موی ناشی از علل متفاوت کمک می‌کند. در این محصول عصاره گیاهان مختلفی مانند؛ بید، بابونه و شیرین بیان وجود دارد که هر کدام نقش مهمی در تقویت و حالت‌دهی به ابرو دارند. این ترکیب ابروها را پرپشت می‌کند، به آنها حالت می‌دهد، آن را لیفت می‌کند و از همه مهم‌تر از ریزش ابرو در آینده پیشگیری می‌کند.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا