روانشناسی رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی، هنر تلفیق شخصیت فرد با ترجیحاتش به منظور خلق نمودی از خود درونی اوست. فضا مانند بومی خالیست، که با رنگ ها و سپس چوب، سرامیک و شیشه پر می شود.

طراح داخلی، همه این عناصر را گرد هم می آورد تا یک جریان طبیعی و منطقی در فضاهای مسکونی یا تجاری ایجاد نماید.

اگرچه طراحی داخلی تا حدود زیادی بر پایه خلاقیت می باشد، اما باید به تاثیر رنگ هایی که مورد استفاده قرار می دهیم نیز، توجه داشته باشیم.

از آنجا که مشتریان به همراه دوستان، خانواده یا همکاران شان قرار است ساعت ها در فضاهایی که ما طراحی کرده ایم، وقت بگذرانند، باید به روانشناسی رنگ ها توجه داشته باشیم، تا اتاق را به بهترین فضا برای مشتری تبدیل نماییم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، یک نظریه مبتنی بر چگونگی تاثیرگذاری رنگ ها بر روحیه، عملکردهای شناختی، خلاقیت و بهره وری فرد می باشد.

به عنوان مثال، وقتی فردی با رنگ های آرامش بخشی نظیر آبی یا سبز احاطه می شود، احساس آرامش پیدا می کند.

در حالی که اگر با رنگ های پر جنب و جوشی نظیر قرمز، بلوطی یا نارنجی احاطه شود، احساس پر انرژی و پر شور بودن خواهد کرد.

همچنین، رنگ های خنثی مانند سفید یا خاکستری نیز، باعث ایجاد حس آرامش در فرد خواهد شد. نظریه روانشناسی رنگ، بر پایه تاثیر علمی طیف رنگ های مختلف بر مغز انسان شکل گرفته است.

اگرچه ممکن است اثرات برخی رنگ ها با یکدیگر مشابه باشند، اما مطالعات نشان داده که هر فرد، نسبت به طیف های رنگی استاندارد، واکنش متفاوتی نسبت به فردی دیگر نشان می دهد.

روانشناسی رنگ ها چه تاثیری بر طراحی داخلی دارد؟

رنگ آمیزی و تلفیق رنگ ها، عامل مهمی در طراحی داخلی می باشد. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات تزئینی، چراغ ها و سایر وسایل، همگی نقش مهمی در روح و روان ساکنین ایفا می کنند.

آن ها ساعت ها با ترکیب رنگ هایی که شما انتخاب می کنید، احاطه می شوند. بنابراین، همواره بایستی رنگ ها را بر اساس شخصیت و خواسته خود مشتری انتخاب نمایید.

این کار باعث می شود که آن ها در فضای خانه خود احساس راحتی و آرامش کرده، و در محل کار نیز، بهره وری شان افزایش یابد.

طبق نتایج مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی رنگ ها، هر فرد نسبت به هر رنگ، واکنش متفاوتی دارد.

به عنوان مثال، برخی افراد رنگ سیاه را افسرده کننده و از بین برنده انگیزه و انرژی می دانند. اما از نظر برخی دیگر، رنگ سیاه نشانه نظم و عاملیت می باشد. برخی افراد رنگ قرمز را رنگی تهدیدآمیز می دانند، در حالی که این رنگ برای برخی دیگر الهام بخش است.

بنابراین، بهتر است از مشتریان خود بپرسید که چه رنگ آمیزی را می پسندند و چه رنگ هایی از نظرشان جذابیت بیش تری دارد.

حتی اگر دقیقا نتوانند رنگ خاصی را انتخاب کنند، باز هم ذهنیتی درباره این که چه رنگ هایی را دوست دارند و چه رنگ هایی را دوست ندارند، به دست خواهید آورد.

در ادامه، به طور مفصل درباره اثرات رنگ های رایج بحث خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم هنگام اجرای ایده های خود، آگاهانه تر تصمیم بگیرید.

نقش رنگ های مختلف

رنگ هایی که نمای زیادی دارند، به انرژی محیط می افزایند و محیط را زنده می کنند. آن ها همچنین بسته به غلظتی که استفاده می کنید، بر فراست و جاذبه اثر می گذارند.

دیگر رنگ هایی که ملایم تر هستند، تاثیر آرام بخشی بر حواس ما دارند. آن ها محیطی آرامش بخش ایجاد می کنند که باعث می شود ساکنین در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

در اینجا لیستی از 10 رنگ رایجی که معمولا در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، و نیز تاثیراتی که بر ذهن انسان می گذارند، آورده شده است:

قرمز

رنگ قرمز، سرزنده ترین رنگی است که سرحد احساسات را نشان می دهد. تناژ تیره تر قرمز مانند بلوطی و تناژ روشن تر آن نظیر کالباسی، فضایی از عشق و رفاقت ایجاد می کنند. پیاده سازی رنگ قرمز در طراحی های شما، هیجان و نشاط را به فضا می افزاید.

شما می توانید از رنگ قرمز در ساختمان های اداری یا دفاتر خانگی، اتاق نشیمن یا اتاق خواب استفاده کنید.

در فضاهای اداری، رنگ قرمز الهام بخش ویژگی های رهبری، اراده و سطوح بالای انرژی و دوستی بوده، و برانگیزنده مکالمات است.

اما بهترین مکان برای استفاده از این رنگ، داخل اتاق خواب است؛ جایی که احساساتی نظیر عشق، اشتیاق و شهوت برانگیخته می شود.

رنگ قرمز همچنین احساس خشم و انتقام را القا می کند؛ به همین دلیل باید آن را با رنگ های آرامش بخشی مانند سفید یا بژ ترکیب کرد تا احساسات انسان را متعادل سازند.

برای افزایش بهره وری، می توانید رنگ قرمز را به رنگ های مختلف اضافه کنید اما باید مطمئن شوید که ترکیب متعادلی به وجود خواهید آورد.

به عنوان مثال، می توانید در اتاق خواب، از رنگ قرمز فقط در یک دیوار و یا دیوار معکوس استفاده نمایید، اما رنگ های آرامش بخش را می توانید در کل اتاق به کار ببرید.

این امر باعث می شود که با کمک رنگ های مکمل نظیر زرد یا رنگ های طبیعی مانند سبز روشن یا سایه هایی از سفید، فشار خون کنترل شود.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ قرمز :

  • لذت، عشق، خواستن، تمایلات جنسی، تحریک پذیری
  • انرژی، قدرت، توان و نیرو
  • عزم و اراده، رهبری، شجاعت
  • خشم، شرارت، عصبانیت
  • خطر، جنگ
  • گرسنگی

قهوه ای

تناژ سبک تر و ملایم تر قرمز، رنگ قهوه ای است. رنگ قهوه ای با رنگ مایه طبیعی و ماهیت ملایم و آرامش بخشش می تواند در فضاهای وسیع، شگفتی به پا کند تا میان عناصر مختلف مدرنیسم و سبک کلاسیک، تطابق ایجاد شود.

بهتر است در کل از رنگ قهوه ای کم تر استفاده شود. به عنوان یک طراح داخلی، باید اطمینان حاصل کنید که استفاده از قهوه ای در رنگ دیوارها، اتاق ها و فضای داخلی، به اندازه ای است که در ساکنین حس گرمی و راحتی ایجاد کند.

پالتی که انتخاب می کنید، باید به افراد ساکن در آن فضا الهام ببخشد. رنگ قهوه ای، بیش از حد آرام بخش است و همین امر ممکن است باعث عدم تحرک و فعالیت و بی هدفی شود.

اما ترکیب قهوه ای با سایر رنگ های پر جنب و جوش و دیگر رنگ های طبیعی، می تواند حس امنیت ایجاد کند.

معمولا وقتی قرار است فضایی روستایی یا غم انگیز ایجاد شود، از رنگ قهوه ای به وفور استفاده می کنیم.

لذا اگرچه این رنگ زیباست، اما استفاده زیاد از آن موجب افسردگی خواهد شد. بنابراین باید آن را در ترکیب با رنگ های شادی مانند زرد، قرمز، سبز یا نارنجی مورد استفاده قرار داد.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ قهوه ای:

  • امنیت، حفاظت، قابلیت اطمینان، گرمی، راحتی
  • جهندگی، روحانیت، عزم و اراده، ثبات
  • غم، تنهایی، افسردگی، انزوا، بی تفاوتی
  • گستردگی، گشودگی، سرسختی، همبستگی
  • قدرت، توان، کمال

نارنجی

نارنجی، از دیگر رنگ های بسیار زنده و شاد است. این رنگ، نماد آفتاب و طبیعت می باشد. نارنجی و همه طیف های آن، تا حدود زیادی بر روان انسان تاثیر مثبت دارند.

دیگر تناژهای نارنجی مانند طلایی، نشان دهنده ثروت و رفاه و فراوانی هستند. این رنگ می تواند منعکس کننده شخصیت مشتری و علاقمندی او به موفقیت و شهرت باشد.

نارنجی نیز مانند رنگ قرمز، نشان از عشق، اشتیاق، تمایلات جنسی و اشتها دارد. این رنگ، عمدتا بر آرامش روح و روان تاثیر دارد؛ زیرا یادآور دراز کشیدن در ساحل و نوشیدن نوشیدنی های خنک تابستانی است!

نارنجی را معمولا با ته رنگ های مکمل استفاده می کنند تا اثرات شدید آن متعادل شود. همچنین می توان از این رنگ در سالن ها و فضاهای ورزشی استفاده کرد تا افراد را به تحرک وادارد.

رنگ نارنجی می تواند اشتها را افزایش دهد؛ به همین دلیل مناسب ترین رنگ برای فضاهای غذاخوری داخلی یا خارجی به شمار می رود.

به عنوان مثال، می توانید از رنگ های طبیعی یا خنثی برای اثرات آرام بخش شان بر روی دیوارها استفاده کنید، و سپس از چراغ های سقفی نارنجی یا صندلی ها و کوسن های نارنجی رنگ استفاده نمایید تا عناصر کل فضا را به هم گره بزنید.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ نارنجی

  • شادی، آرامش، لذت، ریلکسی، گرما
  • عشق، جذابیت، اشتیاق، تمایلات جنسی، خوشی، وابستگی
  • شجاعت، عزم و اراده، شور و اشتیاق سوزان، برانگیختگی
  • موفقیت، ثروت، اعتبار، برجستگی، رفاه، حکمت
  • فریب، خیانت، تجاوز، تسلط، بی اعتمادی
  • بهبودی، انرژی، ارتعاش
  • خلاقیت، شیفتگی، ماجراجویی

زرد

رنگ زرد، مترادف طلوع خورشید است؛ از این رو، اثر روشنی و شادی بخشی دارد. این رنگ همچنین به خاطر نزدیکی که با رنگ طلایی دارد، با هوش و فراوانی و نعمت نیز، در ارتباط است.

رنگ زرد در طراحی داخلی برای بخش هایی مثل آشپزخانه، نهارخوری، راهروها و حمام یا سرویس بهداشتی پیشنهاد می شود. این رنگ، با روشنی ای که به فضا می بخشد، روحیه افراد را خود به خود بالا می برد.

اگرچه بیش تر سایه های زرد تاثیر مثبتی بر روح و روان دارند، اما رنگ های زرد مات، باعث ایجاد حس مرگ، پوسیدگی، فساد و بیماری می شوند. بنابراین، بهتر است از سایه های روشن این رنگ استفاده شود.

همچنین، توجه داشته باشید که بایستی از این رنگ خیلی کم استفاده کنید؛ زیرا رنگ زرد، باعث تحریک احساسات غیر قابل کنترل می شود. یک فضای کاملا زرد، به دلیل اینکه شدت احساسات را بالا می برد، می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

این رنگ، فشار خون بالا را منجر به ایجاد عصبانیت می کند؛ بنابراین، ممکن است افراد بدون وجود هیچ محرکی، عصبانی شوند!

رنگ زرد، تا حدودی به طراحی داخلی پیچیدگی می بخشد؛ خصوصا وقتی با رنگ های خاکستری یا سفید ترکیب می شود.

دیوارهای گچ بری شده زرد با آستر و نقوش خاکستری، در دهه 1190 محبوبیت زیادی پیدا کردند و اکنون با مواد با کیفیت تری بازگشته اند.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ زرد:

  • شادی، لذت، مراقبت، صمیمیت
  • هوش، برتری، اطاعت، بهره وری
  • انرژی، طراوت، طبیعت
  • احتیاط، بیماری، عذاب، زوال، فساد، حسادت
  • خوش بینی، تشویق

سبز

افراد با دیدن رنگ سبز، بلافاصله به یاد طبیعت می افتند. اگرچه در واقعیت، طبیعت می تواند بی رحم و سنگدل باشد، اما روان انسان، طبیعت را با طراوت، آرامش و اطمینان مرتبط می سازد.

از این رو، رنگ سبز در طراحی داخلی، یکی از رنگ های پر قدرت به شمار می رود. علاوه بر این، سبز کم رنگ، به آرامش حواس و کاهش سطح فشار خون کمک می کند.

رنگ سبز، تنوع زیادی دارد. سایه های مختلف رنگ سبز، هر کدام احساس متفاوتی را ایجاد می کنند.

در حالی که رنگ سبز روشن و آبی جزو رنگ های آرامش بخش هستند، اما سبز تیره بیش تر با احساساتی نظیر حرص و آز و حسادت همراه است. از سوی دیگر، سبز زیتونی، در سراسر جهان به عنوان رنگ صلح و هماهنگی شناخته شده است.

سایه های مختلف رنگ سبز را می توان در سراسر فضا استفاده نمود. می توان از سایه های روشن تر آن، بر روی دیوارها استفاده کرد، و با سایه های سبز تیره گیاهان، تضاد مطبوعی ایجاد نمود.

در این صورت، اثرات منفی سایه های سبز تیره خنثی خواهند شد؛ زیرا گیاهان، به طور خودکار برای افراد یادآور طبیعت هستند و لذا احساسات منفی را به آن ها منتقل نمی کنند.

رنگ سبز به طور کلی دارای اثر آرام بخشی به همراه احساس امنیت است؛ به همین دلیل، به رنگی محبوب و ایده آل برای طراحان داخلی تبدیل شده است.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ سبز:

  • طبیعت، هماهنگی، رشد، باروری
  • صلح، امنیت، حفاظت
  • طراوت، لذت، بهبودی و شفا
  • حرص، حسادت، جاه طلبی
  • ترس، بیماری، درگیری
  • آرامش، صداقت، آسایش

آبی  

رنگ آبی، یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها در پالت رنگی طراحی داخلی است! در مورد اثرات روانی رنگ آبی، می توان گفت که این رنگ باعث آرامش ذهنی شده، و ضربان قلب، متابولیسم، فشار خون را کاهش می دهد.

برخی سایه های آبی به ویژه آبی آسمانی و آبی روشن، اثر درمانی بر ذهن دارند. زیرا این رنگ ها، ساکنین را به یاد دریا و استخر شنا می اندازند. رنگ آبی، از معدود رنگ هایی است که دارای طیفی از اثرات مثبت بوده، و اثرات منفی زیادی بر روح و روان ندارد.

می توانید از سایه های مختلف آبی در همه قسمت های فضای مورد نظرتان استفاده کنید. حتی می توانید از سایه های تیره آبی، مانند آبی سلطنتی، به عنوان رنگ اصلی استفاده کرده، و از ترکیب آن با رنگ زرد، برای آشپزخانه، اتاق بازی و… استفاده نمایید.

همچنین می توانید ترکیبی از سایه های روشن و تیره رنگ آبی را در اتاق خواب یا سالن غذاخوری به کار ببرید.

اگرچه استفاده از رنگ آبی در اتاق های کوچک و تاریک می تواند احساسی وهم انگیز مانند گیر افتادن در سرما را ایجاد کند، اما می توانید برای خنثی کردن این اثر روانی، جلوه ای از رنگ های گرم به آن اضافه نمایید.

سایه های تیره آبی، اغلب با وقار، لوکس بودن و مجلل بودن ارتباط دارد؛ در حالی که رنگ های یاقوتی کبود، به برجستگی بیش تری به طراحی شما می افزایند.

نورهای آبی نیز، برای چشم مناسب هستند. در نتیجه، هرگونه ناراحتی و رنجش را کاهش می دهند. روی هم رفته می توان گفت که آبی، یک رنگ عالی است که با تمام گرایشات طراحی مدرت و معاصر، به خوبی تناسب دارد.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ آبی:

  • آرامش، کنترل، سعادت، لطافت
  • دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت
  • ایمان، اعتماد، وفاداری، راستی، شجاعت، کمال و درستی
  • بهبودی، شفا، سلامت
  • وقار، لوکس بودن، وفور نعمت

بنفش

رنگ بنفش، معمولا با وقار و سلطنت ارتباط دارد. رنگ های بنفش، در فضاهایی که فرد در آن به خلاقیت می پردازد، بهترین کاربرد را دارند.

سایه های تیره بنفش نظیر آلبالویی یا بنفش ویولت، به طراحی شما جذابیت بیش تری می بخشند. در حالی که سایه های روشن آن مانند اسطخدوسی یا ارغوانی روشن، تاثیر آرامش بخش اما سلطنتی در طراحی شما ایجاد می کند.

از آنجا که رنگ بنفش، الهام بخش خلاقیت است، می توانید آن را در اتاق لباس، استودیوهای هنری خانگی یا غیر خانگی و یا حتی آشپزخانه ها به کار ببرید.

این رنگ، به ویژه برای نوجوانان و جوانان بسیار مناسب است؛ زیرا آن ها را به سمت هنرهای خلاقانه و نمایشی ترغیب کرده، و به آن ها در یافتن مسیر خود کمک می کند.

استفاده از این رنگ در اتاق نشیمن یا مهمانخانه که مهمانان شما در آن وقت می گذرانند نیز، بسیار مناسب است. زیرا به آرامش، وقار و تجمل فضا می افزاید.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ بنفش

  • وقار، تجمل، ثروت، کمال
  • هیجان، عمق
  • خلاقیت، رمز و راز
  • آرامش، آسایش، ریلکس بودن

صورتی

رنگ صورتی، بر احساسات مرتبط با قلب تاثیر می گذارد. رنگ صورتی، در صورت استفاده مناسب و به جا از تمامی سایه های آن، می تواند فضایی از عشق و محبت ایجاد نماید.

اگرچه رنگ صورتی تا حد زیادی رنگی زنانه محسوب می شود، اما همچنان می توانید از این رنگ برای جلوه های مردانه نیز، استفاده نمایید.

الگوهای ساده و طرح های پیچیده، می توانند رنگ صورتی را در روند طراحی داخلی مدرن، به سطح کاملا جدیدی برسانند. این رنگ، احساس آسودگی و عشق را بر می انگیزد.

سایه های پر رنگ صورتی مانند صورتی مگِنتا (Magenta)، فوشیا (Fuchsia) و غیره، در ترکیب با رنگ های ثانویه مانند آبی روشن، به طراحی شما جلوه خاصی می بخشند. می توانید از آن ها برای نشان دادن سرزندگی الگوها و طرح های روی دیوار استفاده کنید.

بهتر است رنگ صورتی را با رنگ های طبیعی یا تناژهای پر رنگ قرمز و سفید ترکیب کنید تا فرم و عملکرد بهتری داشته باشد. این امر، به جلوگیری از ضعف احساسی و ملایمت و محبت بیش از حد، کمک می کند.

صورتی را می توان در اتاق دختران نوجوان، اتاق نشیمن یا در حمام برای ایجاد فضایی شاد و دوست داشتنی به کار برد.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ صورتی:

  • ملایمت، گرما، راحتی
  • عشق، محبت، پرورش
  • انطباق، از دست دادن (به ویژه وابستگی های عاطفی)
  • احساسات رمانتیک
  • پاکیزگی، عاملیت، کمال
  • فریبندگی، زنانگی

مشکی

رنگ مشکی، همواره از ظرافت و تنوع خاصی برخوردار بوده است. رنگ مشکی نماد سادگی و عاملیت است. این رنگ، در طراحی داخلی و معماری داخلی مدرن، بیش ترین کاربرد را دارد.

از نظر روانی، یک اتاق کاملا مشکی می تواند بسیار غم انگیز و تاریک باشد. در حالی که اگر این رنگ را با قرمز، سفید، آبی یا تقریبا هر رنگ دیگری ترکیب کنید، تضاد و کنتراستی عالی ایجاد می کند.

بر خلاف تصور عموم، رنگ مشکی یک افزودنی عالی برای طراحی داخلی، به ویژه در آشپزخانه، اتاق نشیمن، نهارخوری و حمام به شمار می رود. با این رنگ، فرم از عملکرد پیروی خواهد کرد، و گرایشات طراحی ساده لحاظ خواهد شد.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ مشکی:

  • عاملیت، سادگی
  • اشتیاق، امنیت
  • ظرافت، نوگرایی و مدرنیسم، پیچیدگی و کمال
  • کارایی، کنترل، زیبایی

خاکستری

رنگ خاکستری، یکی دیگر از رنگ های خنثی می باشد که بسیار شیک و سنگین است. اگرچه در مورد تاثیر این رنگ بر روح و روان انسان اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما اگر از آن به درستی استفاده شود، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

برخی افراد، این رنگ را رنگی افسرده می دانند. با این حال، خاکستری می تواند به عنوان متعادل کننده و خنثی کننده رنگ های پر جنب و جوش به کار بیاید.

بهتر است از خاکستری روشن بر روی دیوارها اجتناب کنید؛ اما می توانید برای دیوارها از خاکستری تیره به همراه رنگ های شاد و روشنی مانند سفید، زرد یا صورتی استفاده نمایید.

همچنین می توانید طیف های روشن خاکستری را در مبلمان یک اتاق روشن و پر نور پیاده سازی کنید. این امر، ظرافت و پیچیدگی را به طرح شما اضافه خواهد کرد.

در واقع، رنگ خاکستری احساسات متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می کند؛ سایه های مختلف خاکستری، می تواند برای برخی افراد آرامش بخش بوده، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است افسرده کننده باشد.

بهتر است به جای در و دیوارها، از این رنگ در منسوجات استفاده شود. اگر می خواهید از این رنگ به عنوان رنگ غالب اتاق استفاده کنید، باید ابتدا مطمئن شوید که فضای مورد نظر شما کاملا نورگیر باشد تا فضای اتاق گرم و دلپذیر شود.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ خاکستری:

  • فرم، عملکرد، بهره وری، سادگی
  • تلخی، افسردگی، شیکی
  • قدرت، نیرو، استحکام، عزم، اراده
  • ظرافت، پیچیدگی

سفید

رنگ سفید، یک رنگ خنثی جهانی است. اگرچه تمامی رنگ ها در نهایت به شکل سفید ظاهر می شوند، اما رنگ سفید در طراحی داخلی، به عنوان یک رنگ قدرتمند عمل می کند.

رنگ سفید، انواع مختلفی مانند سفید عاجی دارد. این رنگ، به طور گسترده ای به عنوان رنگ استاندارد برای دیوارها و بسیاری از بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بژ، اگرچه یک رنگ ترکیبی است، اما در پالت رنگ های سفید، به خوبی جای گرفته است.

رنگ سفید، با صلح و آرامش در ارتباط است. به همین دلیل است که در تاسیسات اسپا و جکوزی ها، معماری ژاپنی و فرهنگ های اسکاندیناوی، رنگ سفید به وفور اجرا می شود.

زیرا این رنگ، نشان دهنده پاکیزگی است و تشخیص هرگونه آلودگی یا کثیفی روی آن به راحتی قابل تشخیص می باشد.

رنگ سفید همچنین حکم یک بوم خالی را دارد که شما می توانید تمام ایده های طراحی خود را بر روی آن عملی سازید.

از نظر روانی، رنگ سفید برای افرادی که از فوبیای مکان های بسته رنج می برند، بسیار مناسب است. اجرای رنگ سفید باعث می شود فضا بزرگ تر و تمیزتر به نظر بیاید.

طیف رنگ های سفید، همچنین برای افرادی که دچار اضطراب و فشار خون بالا هستند نیز، مناسب است. اثر آرامش بخش این رنگ خنثی، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک شایانی می کند.

رنگ سفید، نماد ساده زیستی است. بنابراین، ساکنان را از افراط و تفریط رها می کند. می توان از رنگ سفید، در هر قسمت از خانه اعم از اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق نشیمن، نهارخوری و… استفاده نمود. این رنگ، فضای بصری را افزایش داده، و تنش را کاهش می دهد.

می توانید برای ایجاد جلوه ای پر جنب و جوش تر، سفید را با هر رنگ دیگری ترکیب کنید. برای طراحی های لوکس، می توانید این رنگ را با طلایی، خاکستری یا زرد ترکیب نمایید.

برای انرژی و قدرت بیش تر نیز، می توانید سفید را با رنگ هایی نظیر قرمز، نارنجی یا سبز ترکیب کنید. برای ایجاد حس آرامش و ریلکس بودن، بهتر است رنگ سفید با رنگ آبی ترکیب شود.

عواطف و احساسات مرتبط با رنگ سفید:

  • آرامش، صلح، هماهنگی و توازن
  • نظافت، پاکیزگی، بهداشت
  • گشودگی، اعتماد، برادری
  • خلاقیت، چالش، بهره وری، کارایی
  • کنترل، اثربخشی، عاملیت
  • ظرافت، تجمل، رفاه

روانشناسی رنگ، یک زمینه مطالعاتی گسترده است که با طراحی داخلی ارتباط تنگاتنگی دارد. طراحی شما، چه برای فضای خانگی باشد و چه برای فضاهای حرفه ای و تجاری، رنگ آمیزی و ترکیب رنگ صحیح می تواند تفاوت چشمگیری در زندگی ساکنان آن ایجاد نماید.

از آنجا که طراحی داخلی کاملا منعکس کننده شخصیت مشتری شما خواهد بود، بهتر است از رنگ هایی استفاده نمایید که خود مشتری با آن ها احساس راحتی می کند.

شما به عنوان یک طراح داخلی، هر رنگی را که انتخاب کنید، چه پاستلی و کم رنگ و چه پر رنگ و پر جنب و جوش، مستقیما تاثیرگذار خواهید بود.

برای کسانی که معناد به کار هستند، سایه های قرمز، سفید و مشکی، بهترین کاربرد را دارد؛ زیرا به فرد الهام می بخشد که عملکرد خوبی داشته باشد.

همچنین، باعث می شود در ملک خود احساس آرامش و عاملیت داشته، و روز خود را با آرامش خاطر به پایان برسانند.

برای افرادی که از فشار خون بالا، اضطراب، غم از دست دادن یا افسردگی رنج می برند نیز، رنگ های سرد مانند آبی یا سبز ایده آل است.

همچنین می توانید از رنگ سفید برای تقویت روحیه آن ها استفاده کنید. برای این افراد، از رنگ هایی مانند مشکی، خاکستری یا قرمز اجتناب کنید؛ زیرا این رنگ ها ممکن است احساسات منفی شدید را در این افراد تحریک نمایند.

برای افراد شاد، رنگ های زرد، صورتی، قرمز، نارنجی، و سفید، بهترین کاربرد را دارند. نگرش مثبت آن ها، رنگ های مثبتی را که مطابق با خلق و خوی آن هاست، می طلبد.

برای افرادی که شیکی و تجمل را ترجیح می دهند، سایه هایی از رنگ های یاقوتی کبود، سبزآبی، خاکستری، طلایی و قرمز که نمایانگر خود درونی آن هاست، بهتر هستند.

این رنگ ها، به طراحی داخلی فضای آن ها جلوه می بخشد و تملک آن ها در هنر و تاریخ را بیش تر نمایان می سازد.

شما به عنوان یک طراح داخلی، بایستی به خوبی با روانشناسی رنگ ها آشنا باشید. گاهی اوقات، اثرات روانی رنگ ها ممکن است در سراسر جهان با یکدیگر متفاوت باشند.

شما می توانید پیش از انتخاب پالت رنگ تان برای مشتری خود، با یک متخصص رنگ مشورت نمایید تا بتوانید از رنگ هایی که با شخصیت آن ها متناسب تر است، در طراحی خود استفاده نمایید.

امیدواریم این مطلب به شما در یافتن ترکیب رنگی مناسب برای مشتریان تان کمک کرده باشد.

در ادامه بخوانید : روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ

منبع: foyr.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا