راهنمای انتخاب منو غذای عروسی

بدون شک یکی از مهم‌ ترین بخش ‌های هر مراسم و هر جشنی پذیرایی از مهمانان است. شام عروسی و منو پذیرایی چیزی است که مورد توجه اغلب مهمانان قرار گرفته و به آن توجه می کنند. از این رو صاحبان جشن و عروس و داماد به دنبال آن هستند که بهترین منو پذیرایی و غذای عروسی را انتخاب کنند تا همه چیز در مراسم آن‌ها عالی و درجه یک باشد. اگر مراسم عروسی شما نزدیک است و هنوز برای انتخاب منو غذای عروسی تصمیمی نگرفته‌اید، این مطلب به شما کمک می‌کند بهترین شیوه سرو و بهترین منو غذایی را انتخاب کنید.

منوی سلف سرویس

انتخاب نوع سرو غذا

قبل از انتخاب منو غذای عروسی باید انتخاب کنید که غذا به چه صورت سرو شود. این مساله بر روی قیمت و البته تعداد غذاهای انتخابی شما تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال اگر روش سلف سرویس را انتخاب می ‌کنید، منو غذایی شما باید بسیار متنوع‌ تر از روش ‌های دیگر باشد. هر روش سرو غذا ویژگی ‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

سرو غذا به صورت ظرفی

این روش سرو غذا تقریبا مربوط به چند سال گذشته است و کمتر کسی این روزها از آن استفاده می کند. در این روش مهمانان در تالار عروسی و سر میزهای خود می نشینند و پرسنل تالار غذای اصلی و پیش غذا و گاهی دسر را در ظرف های یک نفره برای مهمانان خواهند آورد. در این روش می توان تنها یک منوی ثابت برای غذا در نظر گرفت یا گاهی هر مهمان بتواند از میان چند غذای مختلف غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند. این انتخاب روش سرو غذا مقرون به صرفه‌تر بوده و باعث می‌شود سرو غذا طبق برنامه ریزی پیش رود. در این حالت می‌توانید منو غذایی خود را از غذاهای گیاهی و غیر گیاهی انتخاب کنید تا مهمانان بتوانند انتخاب راحت‌ تری داشته باشند.

سرو غذا به صورت دیس پرس

در این روش سرو غذا معمولا اعضای یک خانواده دور یک میز می‎نشینند و غذا به صورت دیس های بزرگ سر میز آن ها گذاشته می شود. دقیقا مانند کاری که شما در خانه خود و در مهمانی های خودمانی انجام می دهید. انتخاب تعداد غذا در منو غذایی در این حالت با سلیقه و بودجه شما انتخاب می شود. البته تنوع این حالت از روش ظرفی معمولا بیشتر و از روش سلف سرویس کمتر است. این روش سرو غذا حالت دوستانه تری دارد و مهمانان می توانند از تمامی غذاها، پیش غذاها و دسرهای روی میز امتحان کنند. این شیوه سرو در تالارهای کوچک و سالنهای عقد شیک بیشتر رواج دارد.

در این روش نیازی نیست افراد جابجا شده و در صف برای تحویل غذا بایستند، در نتیجه این روش برای افراد سالمند راحت تر است. البته به این نکته توجه داشته باشید که هزینه منو غذا در این روش از حالت ظرفی بیشتر است. همچنین اگر قصد میز آرایی دارید، ظروف غذای بزرگ در این روش ممکن است شما را با محدودیت مواجه کند. در این روش می توانید حداکثر از چهار مدل غذا با منو مختلف مرغ و گوشت و غذای گیاهی استفاده کنید.

سرو غذا به صورت سلف سرویس

یکی از انتخاب‌های رایج و پرطرفدار برای پذیرایی در روز عروسی سرو غذا به صورت سلف سرویس است. همانطور که می دانید در این روش غذاها، پیش غذاها و دسرهای مختلف بر روی میزها و ایستگاه ها چیده شده و مهمانان می توانند خودشان هر چیزی که می خواهند را بر روی بشقاب خود قرار دهند. در این حالت بهتر است تنوع غذایی بیش از چهار مدل غذای اصلی باشد.

در این روش معمولا چند پرسنل سالن نیز برای گذاشتن غذا بر روی بشقاب مهمانان همکاری می کنند. در این حالت توصیه می شود به ازای هر 50 مهمان یک نقطه دسترسی در ایستگاه های غذایی داشته باشید تا مهمانان به راحتی و بدون ماندن در صف های طولانی به غذای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. طبیعی است که با توجه به تنوع بیشتر این روش سرو غذا، هزینه پذیرایی بیشتر از حالت های دیگر خواهد بود.

منوی عروسی

بهترین غذاها و پیش غذاها برای شام عروسی

برای انتخاب منوی غذایی دست شما برای انتخاب باز است و می توانید از میان غذاهای مختلف ایرانی و فست فود یک یا چند مورد را انتخاب کنید. البته بهتر است علاوه بر بودجه، مواردی مانند فصل برگزاری عروسی را هم در نظر بگیرید. بهترین انتخاب ها برای غذا و پیش غذا در روز عروسی شامل موارد زیر است.

کباب کوبیده

یکی از غذاهای پرطرفدار که تقریبا هرکسی آن را دوست دارد، کباب کوبیده است. این غذا معمولا با استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند چرخ شده و ادویه‌های مخصوص آماده می شود. این غذا در منو پذیرایی عروسی حالتی کلاسیک به منو خواهد داد.

جوجه کباب

انتخاب دیگر برای منو غذای عروسی،جوجه کباب است. جوجه کباب در کنار کباب کوبیده می تواند یک منو اقتصادی اما کامل باشد که تقریبا همه افراد از خوردن آن لذت می برند.

فسنجان

فسنجان یک غذای اصیل ایرانی و بسیار خوشمزه است که در منو پذیرایی شما خواهد درخشید. این غذا با مرغ یا بره، گردو و رب انار درست شده و طرفداران خاص خود را دارد.

باقالی پلو با ماهیچه

یکی دیگر از انتخاب‌های لوکس و پرطرفدار در منو پذیرایی عروسی، باقالی پلو با ماهیچه است. باقالی که خوب پخته شده باشد به همراه برنج ایرانی و یک تکه گوشت ماهیچه انتخابی است که هیچ کس از آن نخواهد گذشت!

غذاهای دریایی

اگر می خواهیدمنو پذیرایی شما متنوع و خاص باشد می توانید از غذاهای دریایی نیز استفاده کنید. انواع میگو، ماهی قزل آلا یا قلیه ماهی می تواند یک انتخاب پرطرفدار در منو شام عروسی باشد.

ته چین

انتخاب دیگری که می توانید در منو غذای عروسی داشته باشید، ته چین است. این غذا شامل برنج به همراه زعفران، سبزی و ادویه جات مختلف است که طعمی متفاوت و بسیار لذیذ دارد.

کشک و بادمجان

انتخاب دیگر برای پیش غذا در منو عروسی کشک و بادمجان است. کشک و بادمجان یکی دیگر از غذاهای پرطفدار ایرانی است که طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد.

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در اغلب منوهای پذیرایی عروسی دیده می شود. اگر شما قصد پذیرایی به صورت ظرفی را دارید، می توانید از مهمانان بخواهید از بین جوجه کباب یا زرشک پلو با مرغ غذای دلخواه خود را انتخاب کنند.

منوی عروسی

فینگر فودها

در کنار غذای اصلی ایرانی، می توانید از فینگر فودهای مختلف نیز به عنوان پیش غذا استفاده کنید. فینگر فودها از خوراکی های مختلف آماده شده و ظاهری شیک و مدرن به منو غذایی شما خواهد داد.

دیگر غذاها و پیش غذاهای مناسب شام عروسی

موارد ذکر شده در بالا غذاهای پرطرفدار و رایج در منو پذیرایی عروسی به شمار می رود اما علاوه بر موارد بالا می توانید انتخاب های متنوع دیگری نیز داشته باشید. لیست زیر می تواند در لیست منوی تالارهای عروسی و سالن عقدهای شمال تهران باشد.

  • کوفته و دلمه
  • شیرین پلو و مرصع پلو
  • انواع خورشت ایرانی مانند خورشت خلال
  • غذاهای تزئینی مانند بره شکم پر
  • کباب سلطانی
  • رولت مرغ یا گوشت
  • خوراک ژیگو
  • بلدرچین
  • سینی سبزیجات
  • بیف استروگانف و چیکن استروگانف
  • ماهی شکم پر
  • خوراک زبان
  • بوقلمون
  • اردک
  • لازانیا
  • داتای گوشت یا مرغ
  • پلو چینی یا پلو مکزیکی
  • پلو یونانی با میگو
  • رست بیف
  • میگوی پفکی
  • کوکتل میگو
  • خوراک راگو

 

انتخاب دسر

برای انتخاب دسر نیز دست شما بسیار باز است. شما می توانید از انواع شیرینی به خصوص باقلوا، کیک، تیرامیسو، ژله، موس شکلات، پودینگ، کیک بستنی و دسرهای شیرین و خوشمزه دیگر در منو غذایی خود استفاده کنید.

 

نکات مهم در انتخاب منو غذای عروسی

بعد از آن که با نحوه سرو غذا و غذاهای رایج در منو شام عروسی آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم چه عوامل دیگری بر انتخاب شام عروسی تاثیرگذار خواهد بود.

بودجه

بدون شک توجه به بودجه مهم ترین مساله در انتخاب منو شام عروسی است. پیش از هر چیز ابتدا بودجه دقیق خود را برای شام عروسی تعیین کرده تا بتوانید متناسب با آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

درنظر گرفتن سلیقه و ترجیح مهمان

شما به صورت کلی اطلاعاتی از سلیقه و ترجیح مهمانان خود دارید، به خصوص زمانی که تعداد مهمانان کم است. برای مثال ممکن است بدانید که اغلب مهمانان شما علاقه ای به غذای دریایی ندارند. برای آن که بتوانید یک منو غذایی عالی داشته باشید، بهتر است سلیقه و ترجیح مهمانانتان را نیز در نظر بگیرید.

توجه به زمان عروسی

نکته مهم دیگری که در انتخاب منو غذای عروسی باید در نظر داشته باشید، زمان برگزاری مراسم است. برای مثال انتخاب پیش غذای آش در یک روز گرم تابستانی انتخاب مناسبی برای منو شام نخواهد بود!

قرارداد منو شام عروسی

زمانی که برای عقد قرارداد به سالن پذیرایی مورد نظرتان می روید، باید همه چیز را از قبل تعیین کرده و آن را به طور کامل در منو پذیرایی بیاورید.

  • تعداد و نوع دقیق غذاها، پیش غذا و دسرها را تعیین کنید.
  • قیمت هر غذا، پیش غذا و دسر را تعیین کرده و هزینه کامل را بنویسید.
  • تعیین کنید نوع سرو غذا به چه صورت باشد؟
  • از چه نوع ظروفی برای سرو غذا استفاده خواهد شد؟
  • نحوه پرداخت چگونه خواهد بود؟ پیش پرداخت چقدر باید باشد؟
  • تعداد مهمانداران و نحوه سرویس دهی به مهمانان چگونه است؟
  • ساعت سرو غذا چند است؟
  • محل سرو غذا کجاست؟ غذا در همان تالار سرو شده یا مهمانان برای سرو شام باید به مکان دیگر بروند؟
  • آیا دیزاین میز برایتان مهم است؟

اگر تمامی موارد مهم را در نظر گرفته و در قرارداد ذکر کنید، شام و پذیرایی عروسی شما به بهترین شکل و دقیقا همانطور که می خواهید، پیش خواهد رفت.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا