10 خواص کینوا برای سلامتی که از آن بی خبرید!

در مقابل غذاهایی که معمولا کالری بالایی دارند و ارزش غذایی زیادی ندارند؛ مانند غذاهای سرخ شده یا تنقلات فرآوری شده، فواید فراوان کینوا آن را به یک مکمل سالم برای رژیم غذایی شما تبدیل می کند. قیمت کینوا در مقایسه فوایدی که دارد بسیار ناچیز است زیرا کینوا بدون گلوتن و حاوی فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین های B و E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر و تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن است.

جهت اطلاع: کینوا در بازار ایران در دو نمونه ایرانی و خارجی عرضه می شود که به طور مثال در نمونه ایرانی و خارجی، قیمت کینوا خارجی مقداری بالاتر از قیمت کینوا ایرانی می باشد که این اختلاف قیمت صرفا بخاطر تفاوت کیفیت این دو محصول است.

خواص کینوا

10 خاصیت مهم کینوا عبارت است از:

  1. کاهش وزن
  2. پیشگیری از پوکی استخوان
  3. سلامت قلب
  4. سلامت پوست
  5. سلامت مو
  6. کمک به عضله سازی بدنسازان
  7. کنترل دیابت و فشارخون
  8. درمان کم خونی
  9. بهبود سلامت سیستم گوارش
  10. افزایش طول عمر

ارزش غذایی کینوا در 100 گرم

کالری

374

کربوهیدرات کل

68.9گرم

25 درصد از نیاز روزانه

فیبر

5.9 گرم

21 درصد از نیاز روزانه

پروتئین

13 گرم

27 درصد از نیاز روزانه

چربی کل

5.8 گرم

7 درصد از نیاز روزانه

چربی اشباع

0.59گرم

3 درصد از نیاز روزانه

سدیم

21.0 میلی گرم

1 درصد از نیاز روزانه

کلسیم

60.0 میلی گرم

5 درصد از نیاز روزانه

آهن

9.25 میلی گرم

51 درصد از نیاز روزانه

پتاسیم

740 میلی گرم

16 درصد از نیاز روزانه

کلسترول

0.00 میلی گرم

معجزه کینوا برای لاغری

وقتی همیشه احساس گرسنگی می کنید، کاهش وزن کار سختی است. اما غذاهایی که دارای پروتئین و فیبر فراوانی هستند، برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارند. چراکه فرایند هضمشان طولانی تر است. کینوا نه تنها سرشار از فیبر است، بلکه یک پروتئین کامل نیز محسوب می شود. به این ترتیب متابولیسم بدن را بهبود می بخشد و اشتهای شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین باعث می شود چربی کمتری را از رژیم غذایی خود جذب کنید.

خواص کینوا

کینوا به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند

با توجه به اینکه کینوا سرشار از منیزیم، منگنز و پروتئین است، برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. منیزیم و منگنز موجود در کینوا نقش مهمی درتشکیل استخوان ها دارند و از پوکی استخوان پیشگیری می کنند. همچنین پروتئین که به عنوان بلوک ساختمانی برای استخوان ها می باشد، می تواند به سلامت استخوان هایتان کمک کند.

کینوا محافظ سلامتی قلب شما

فیبر محلول موجود در کینوا آن را به یک غذای شگفت انگیز برای قلب شما تبدیل می کند. فیبر محلول با اسیدهای صفراوی در کبد ترکیب می شود و ماده ای ژله مانند تولید می کند که در روده شما دفع می شود. کبد شما از مقداری کلسترول در بدنتان برای تولید این اسیدهای صفراوی استفاده می کند. هنگامی که ذخایر خالی می شوند، کبد شما کلسترول را از خون شما بیرون می کشد تا این اسیدها را تولید کند.

بنابراین خوردن کینوا به معنای کاهش سطح کلسترول بد است و این به معنای کاهش خطر گرفتگی شرایین و بیماری عروق کرونر قلب است.

کینوا سلامت پوست را بهبود می بخشد

کینوا سرشار از ویتامین های B3 ، B12، B2 ، A وE می باشد. فواید کینوا برای پوست شما عبارت است از:

  • ویتامین های B3و B12 کینوا با کاهش رسوبات ملانین تیره در پوست به درمان آکنه، لکه های پیری و سایر بیماری های مرتبط با رنگدانه پوست کمک می کند. همچنین نواحی قرمز و ملتهب که اغلب با جوش های آکنه همراه است را تسکین می دهد.
  • ویتامین A موجود در کینوا خطوط ریز پوست را کاهش می دهد و پوست شما را جوان و شاداب می کند.
  • ریبوفلاوین موجود در کینوا (یا ویتامین B2) علاوه بر اینکه با کاهش تولید سبوم، آکنه را درمان می کند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.
  • کینوا سرشار از ویتامین E است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، کلاژن را تامین می کند و منافذ عمیق پوست آسیب دیده از آفتاب و آلودگی را ترمیم می کند.

خواص کینوا

تاثیر کینوا برای سلامت مو

کینوا سرشار از لیزین و پروتئین است که نقش مهمی در ترمیم و رشد مو دارد. چند خاصیت مهم کینوا برای مو عبارت است از:

  • پروتئین موجود در کینوا به عنوان یک پوشش طبیعی و ملایم عمل می کند که فولیکول های مو را محافظت و تغذیه می کند.
  • 9 اسید آمینه ضروری کینوا به عنوان تقویت کننده طبیعی عمل می کند و از ساقه مو محافظت می کند. آنها همچنین موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و باعث رشد مو می شوند.
  • مرطوب کننده های موجود در کینوا پوست سر را تغذیه و هیدراته می کنند و آن را به خوبی حالت می دهند. آنها یک لایه نامرئی روی مو تشکیل می دهند تا از شرایط محیطی مانند آلودگی و گرد و غبار محافظت کنند.
  • کینوا حاوی مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، آهن و فسفر است که رطوبت را در پوست سر می‌بندد تا شوره سر را از بین ببرد.
  • پروتئین موجود در کینوا همچنین به درمان موخوره کمک می کند.

عضله سازی کینوا برای بدنسازان

اگردنبال یک غذای کامل برای بعد از تمرین می گردید، کینوا بهترین گزینه است. کینوا نه تنها سرشار از پروتئین (24 گرم در هر فنجان) و فیبر است، بلکه سرشار از منیزیم و آهن نیز است که به تقویت سنتز پروتئین کمک می کند. بعلاوه، حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری برای ساخت عضله و فاقد گلوتن است، بنابراین هضم آن آسان است.

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند و شما برای همه چیز از عضله سازی گرفته تا حفظ سلامت سیستم ایمنی به آنها نیاز دارید. بدن شما مقداری آمینو اسید می سازد، اما باید 9 مورد ضروری را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. کینوا یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است. با توجه به اینکه بیشتر پروتئین های کامل از گوشت تامین می شوند خوردن کینوا به شما کمک می کند پروتئین خود را بدون خطرات احتمالی گوشت برای سلامتی دریافت کنید.

خواص کینوا برای درمان دیابت و کنترل فشارخون

کینوا یک غلات کامل است و غلات کامل برای دیابت عالی هستند. فیبر موجود در کینوا به کنترل قند خون کمک می کند. همچنین از افزایش وزن مرتبط با دیابت و سایر بیماری های مزمن جلوگیری می کند. بخشی از زندگی با دیابت، مصرف غذاهایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارند و خوشبختانه کینوا در پایین ترین سطح قرار دارد. همچنین منیزیم موجود در کینوا به کنترل فشار خون کمک می کند.

درمان کم خونی با کینوا

کینوا سرشار از آهن و ریبوفلاوین( ویتامین B2) است. یک فنجان کینوآ پخته شده (185 گرم) حاوی حدود 3 میلی گرم آهن است که 15 درصد از نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد. رژیم غذایی با آهن کافی می تواند به پیشگیری از کم خونی کمک کند. کم خونی همچنین می تواند به دلیل ریبوفلاوین کمتر در رژیم غذایی شما باشد. این ماده معدنی برای ساخت هموگلوبین، که بخشی از گلبول های قرمز خون است مورد نیاز است.

کینوا سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

فیبر به دو صورت محلول و نامحلول وجود دارد. فیبر محلول آب را جذب می کند و در معده به ژل تبدیل می شود و روند هضم را کند می کند. فیبر نامحلول مدفوع را حجیم می‌کند و به عبور سریع‌تر غذا از دستگاه گوارش کمک می‌کند. کینوا حاوی هر دو نوع فیبر است، اما 78 درصد فیبر آن از فیبر نامحلول تامین می شود. فیبر نامحلول علاوه بر کمک به هضم، سطح گلوکز و کلسترول خون را نیزکاهش دهد.

کینوا باعث افزایش طول عمر می شود

رژیم غذایی غنی از غلات کامل (مانند کینوا) می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. دانشمندان بر این باورند که مصرف یک کاسه کینوا و غلات فیبر دار میتواند، خطر مرگ زود رس ناشی از بیماریهای قلبی، انواع سرطان، دیابت، بیماریهای تنفسی و سایر بیماریهای مزمن را تا 17 درصد کاهش دهد.

چه کسانی می توانند کینوا مصرف کنند؟

کینوا به طور کلی بدون هیچ گونه عوارض جانبی گزارش شده است. همه می توانند آن را مصرف کنند به جز افراد مبتلا به IBS (سندرم روده تحریک پذیر)، سنگ کلیه و کسانی که به غلات آلرژی دارند. کینوا مانند سایر غلات و حبوبات حاوی فیتات است. این ماده میتواند باعث کاهش جذب روی و آهن شود. ولی با شست و شو، خیساندن و پختن میتوان این اثر را به شدت کاهش داد.

مقدار مناسب مصرف روزانه کینوا

کینوا را میتوان در وعده صبحانه، نهار، شام و انواع میان وعده ها استفاده کرد. اما بهترین حالت این است که در وعده شام و به عنوان وعده قبل از خواب غذاهای سالمی مانند کینوا میل بفرمایید. کینوا به دلیل داشتن منیزیم و پروتئین بالا باعث خوابی آرام میشود. می توانید روزانه 1 تا 2 فنجان کینوآ پخته شده بخورید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا