بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

زندگی نامه تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل پس از استیو جابز

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

متولد یکم نوامبر 1960 در ایالت آلابامای آمریکا، کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه آوبرن و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه دوک؛ اولین بار به استخدام IBM درآمد و دوازده سال همان‌جا ماند. سپس در سال 1994 به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی در بخش فروش به شرکت «اینتلیجنت الکترونیکس» (Intelligent Electronics) رفت. بعدها در شرکت «کامپک» (Compaq) سمت معاونت بخش متریال این شرکت را عهده‌دار شد. اما فقط شش ماه از شروع به کارش در کامپک گذشته بود که در تصمیمی پرخطر، اپلِ گرفتار در مشکلات آن روزها را انتخاب کرد. درنهایت در آگوست 2011 بعد از درگذشت استیو جابز (مدیر عامل و یکی از موسسان اپل)، تیم کوک به جانشینی او منصوب شد.

آن‌چه خواندید خلاصه‌ای بود از زندگی تیم کوک، مدیر عامل کنونی اپل که به گواه سهام رو به رشد این شرکت، توانسته کشتی پر زرق‌وبرق جابز را به‌خوبی هدایت کند. در ادامه همراه دیجی‌کالا مگ باشید.


سالیان جوانی

تیموثی دونالد «تیم» کوک، یکم نوامبر 1960 در شهر کوچک Robertsdale در آلابامای آمریکا به دنیا آمده و دومین فرزند در خانواده‌ای با سه پسر است. مادر او در زمینه‌ی ساخت مسکن فعالیت داشت و پدرش کارگر یک کارخانه‌ی کشتی‌سازی بود.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

کوک تحصیلات متوسطه را در دبیرستان زادگاه‌اش در سال 1978 و با رتبه‌ی دوم در میان هم‌کلاسی‌ها به اتمام رساند. «دانشگاه آوبرن» (Auburn University) آلاباما مقصد بعدی او بود. مدرک لیسانس را در رشته‌ی مهندسی صنایع در سال 1982 از این دانشگاه گرفت.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

تیم برای تحصیلات تکمیلی، مهندسی را ادامه نداد و در آموزشکده‌ی تجارت فوکوای «دانشگاه دوک» (Duke University) رشته‌ی MBA خواند و در سال 1988 در میان ده دانشجوی برتر فارغ‌التحصیل شد.

سابقه‌ی کاری

تیم کوک به‌محض فراغت از تحصیل وارد زمینه‌ی کامپیوتر شد و به استخدام IBM درآمد. او تا مدیریت بخش آمریکای شمالی و تولید و توزیع کامپیوترهای شخصی در کل قاره‌ی آمریکا پیش رفت. بعد از 12 سال، IBM را ترک کرده و کارمند شرکت «اینتلیجنت الکترونیکس» (Intelligent Electronics) شد.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

سه سال در سمت مسوول بخش اجرایی خدمت کرد. سپس راهی شرکت «کامپک» (Compaq) شد و معاونت بخش متریال آن را به عهده گرفت. حضور او در شرکت کامپک دیری نپایید و پس از شش ماه آن‌جا را به مقصد شرکت اپل ترک کرد. علاوه بر این، تیم کوک در هیات مدیره‌ی شرکت نایکی و بنیاد ملی فوتبال آمریکا عضویت دارد.

دوران حضور در اپل

تیم کوک 15 سال بعد از پیوستن به اپل در یک سخن‌رانی در دانشگاه آوبرن گفت: «بزرگ‌ترین دستاورد من در زندگی تنها نتیجه‌ی یک تصمیم بود؛ این‌که به اپل بروم.» اما این تصمیم آن موقع چندان هم ساده نبود؛

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

او اوایل سال 1998 اپل را برای کار انتخاب کرد. قبل از آن‌که این شرکت دستگاه‌هایی مانند آی‌مک، آیفون و آیپد را بسازد؛ درست وقتی که اوضاع مالی اپل وخیم بود. آن‌طور که خود کوک می‌گوید برای انتخاب این شغل با حرف‌های ناامید‌کننده زیادی مواجه شده: «وقتی اپل کامپیوترهای مک را تولید می‌کرد، سال‌های متمادی آمار فروش رو به نزول بود و شرکت در مرز ورشکستگی قرار داشت. تنها چند ماه قبل از پذیرش این شغل، مایکل دل، مدیر عامل و موسس شرکت دل (Dell)، در سخنانی گفته بود اگر من جای مدیران اپل بودم درش را تخته می‌کردم و پول سهام‌داران را پس می‌دادم.»

کمی بعد از ورود کوک، اوضاع اندکی بهتر شد. او به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی، وظیفه‌ی مدیریت فروش، خدمات و پشتیبانی در کل جهان را بر عهده داشت. افزون بر این، راهبری بخش مکینتاش شرکت را نیز انجام می‌داد و به امور فروش و تامین قطعات رسیدگی می‌کرد. کمتر از یک سال پس از آمدن او، اپل به سوددهی رسید و گزارش‌های مالی آن سال امیدوار‌کننده شد.

سرانجام در آگوست 2011 تیم کوک به مدیر عاملی اپل رسید و جای استیو جابز که پس از یک سال تحمل سرطان فوت کرده بود را گرفت تا راه رشد این شرکت ادامه پیدا کند. او همچنین به‌عنوان یکی از سهام‌داران عمده به عضویت هیات مدیره اپل درآمد.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

تحت مدیریت او بزرگ‌ترین خرید تاریخ اپل در ماه می 2014 انجام شد و اپل «بیتس میوزیک» و «بیتس الکترونیکس» را با 3 میلیارد دلار به تملک خود درآورد. موسسان بیتس هم به خدمت گرفته شدند و کوک در نامه‌ای به کارمندان شرکت نوشت: «امروز بعدازظهر خبر خرید بیتس میوزیک و بیتس الکترونیک را اعلام کردیم. تجارت این‌دو به‌سرعت در حال رشد است و به ما در تکمیل اکوسیستم اپل برای توسعه‌ی دستگاه‌های شگفت‌انگیز کمک می‌کند. مشتریان عاشق آن‌ها خواهند شد.»

از آن موقع تا حالا، اپل با مدیریت کوک، آیفون را توسعه داده و برای عقب نماندن از رقبا نمایشگرش را بزرگ‌تر کرده. آیپدهای دیگری معرفی شدند تا این خط تولید هم راکد نماند. سیستم‌های عامل iOS و OS X نیز پیشرفت کردند و طراحی متفاوتی به خود دیدند. به‌علاوه یک گجت پوشیدنی (اپل واچ) برای اولین بار در زمان او عرضه شد و مسیر جدیدی برای توسعه‌ی دستگاه‌های مشابه باز کرد.

درآمد و محل خرج

در نوامبر 2011، مجله «فوربز» (Forbes) تیم کوک را جزو قدرتمندترین افراد جهان قرار داد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در سال 2012، او بالاترین دریافتی در میان دیگر مدیران عامل شرکت‌های سهامی عام را داشته.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

درحالی‌که حقوق کوک چیزی حدود 900 هزار دلار در سال است، اما درآمد حقیقی‌اش از طرق مختلف ازجمله سهام و پاداش خیلی بیشتر از این‌ها است. او سال 2011 را با عایدی 378 میلیون دلار به پایان رساند. با این همه کوک می‌گوید که در بند مادیات نیست و اعلام کرده تمام دارایی خود را صرف امور خیر خواهد کرد.

‌‌‌‌
زندگی شخصی

تیم کوک عاشق تناسب اندام و اهل کوه‌نوردی است و گاهی هم رکاب می‌زند؛ مرتب به باشگاه می‌رود و زندگی سالمی دارد. تعهد او به سحرخیزی زبان‌زد است. هر روز چهار و نیم صبح کارش را با چک کردن ایمیل‌ها شروع می‌کند. تیم کوک «افراد، راهبرد و اجرا» را سه اصل مهم در مدیریت خود می‌داند و می‌گوید اگر این سه را به‌درستی کنار هم داشته باشید، حتما موفق می‌شوید.

بیوگرافی و عکس های تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

به نظر شما آیا تیم کوک توانسته خود را از سایه‌ی سنگین استیو جابز رها کند و از شر مقایسه‌های گاه و بی‌گاه با او خلاص شود؟ آیا او موفق شده راه مستقل خود را پیدا کند یا فکر می‌کنید درگیر نگرش‌های استیو جابز است؟ / دیجی کالا مگ

‌‌‌

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا