بیوگرافی و عکس های استیو جابز؛ آقای خاص دنیای تکنولوژی

زندگی نامه استیو جابز، مدیرعامل فقید شرکت اپل

استیو جابز
استیو جابز

«استیو پاول جابز» (Steve Paul Jobs) در 24 فوریه‌ی سال 1955 میلادی (6 اسفندماه 1333) در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا متولد شد.

استیو جابز در کودکی
استیو جابز در کودکی

دوران جوانی

استیو به همراه ناپدری و نامادری‌اش (پاول و کلارا جابز) در جنوب Bay Area و شهرستان Santa Clara زندگی می‌کرد. این منطقه، اوایل دهه‌ی 1950 میلادی به دلیل وجود شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، به «دره‌ی سیلیکون» (Silicon Valley) معروف شد. بنابراین، دوران نوجوانی استیو، در بین مهندسین الکترونیک سپری شد. همین روند باعث شد تا استیو با «استفان وزنیاک» (Stephen Wozniak) که یکی از شیفتگان دنیای الکترونیک بود، آشنا شود.

استیو جابز و استفان وزنیاک
استیو جابز و استفان وزنیاک

پنج سال بعد، جابز وارد دانشگاه Reed شد ولی تنها پس از یک ترم، از این دانشگاه اخراج شد.

پیدایش اپل

مدتی بعد، استیو در شرکت بازی‌‌سازی جوانی با نام «آتاری» (Atari) مشغول به کار شد. در سال 1975 میلادی، جابز با همکاری دوست قدیمی‌اش، وزنیاک، کیت کامپیوتر شخصی Altair 8800 را تولید کرد و توانست توجه زیادی را به خودش جلب کند. این دو، در اولین روز ماه آوریل 1976، شرکت «اپل» (Apple) را تاسیس کردند. جابز و وزنیاک در گاراژ خانه‌شان، برد کامپیوتر Apple I را مونتاژ و آن را به فروشندگان کامپیوتر می‌فروختند.

استیو جابز

مدتی بعد، وزنیاک مدل بعدی این کامپیوتر را با قدرت پردازشی بیش‌تر تولید کرد. با سرمایه‌گذاری 250 هزار دلاری یکی از مدیران ارشد شرکت اینتل، کامپیوتر Apple II توانست فروش زیادی داشته باشد و بنیان‌گذاران این شرکت را میلیونر کند.

استیو جابز

تنها چهار سال پس از تاسیس اپل، سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه شده و به یک IPO تبدیل شد.

مکینتاش

در سال 1981 میلادی، استیو جابز پروژه‌ای با نام «مکینتاش» (Macintosh) را در اپل ایجاد کرد. مکینتاش یک کامپیوتر شخصی کوچک و ارزان بود که کارکردن با آن طبق گفته‌ی جابز، به سادگی کار کردن با یک توستر باشد. طراحی و ساخت این کامپیوتر، سه سال به طول انجامید.

استیو جابز

مکینتاش در سال 1984، در جلسه‌ی سالانه‌ی سهام‌داران اپل معرفی شد ولی موفقیت‌اش به چند ماه اول عرضه، محدود بود. در سال 1985، به دلیل عدم موفقیت مکینتاش، «جان اسکالی» (John Sculley)، مدیر عامل اپل به همراه اعضای هیات مدیره، تمامی اختیارات اجرایی را از جابز گرفتند و او تنها به عنوان رییس هیات مدیره، باقی ماند.

جابز برای رقابت با اپل، شرکت کامپیوتری «نکست» (NeXT) را به کمک تعدادی از کارشناسان سابق اپل تاسیس کرد. هیات مدیره‌ی اپل که این موضوع را برای شرکت‌شان خطرناک دیدند، استیو جابز را به‌طور کامل از اپل اخراج کردند.

در سال 1988، شرکت نکست اولین کامپیوتر خودش را با نام NeXT Cube و با قیمت ده هزار دلار معرفی کرد. این قیمت کاملا فراتر از هزینه‌ای بود که دانشگاه‌ها تمایل به پرداخت‌اش را داشتند؛ بنابراین استقبال زیادی از این کامپیوتر پیشرفته هم نشد. حتی کامپیوتر ارزان‌تر NeXT Station هم نتوانست فروش خوبی داشته باشد و با رفتن سهامداران اصلی این شرکت، بخش سخت‌افزار NeXT تعطیل و به یک شرکت نرم‌افزاری تبدیل شد.

استیو جابز

در این شرایط و در سال 1991 میلادی، استیو جابز با «لارن پاول» (Laurene Powell) ازدواج کرده و صاحب یک پسر به نام «رید» (Reed) شدند.

پیکسار

کمی عقب‌تر و در سال 1985 میلادی، جابز که پول زیادی از فروش تمام سهام اپل در بانک داشت، بخش گرافیک کامپیوتری شرکت «لوکاس فیلم» (Lucas Film) را خرید و این مجموعه‌ی جدید را «پیکسار» (Pixar) نامید. استیو جابز از پیکسار برای فروش کامپیوترهای رده بالا به بیمارستان‌ها و ارتش استفاده می‌کرد ولی در کنارش، انیمیشن‌ هم تولید می‌کرد.

استیو جابز

وضعیت نه‌چندان خوب پیکسار در سال 1991، با قراردادی با شرکت «دیزنی» (Disney) برای ساخت انیمیشن داستان «اسباب‌بازی» (Toy Story) دگرگون شد. این انیمیشین که در سال 1995 عرضه شد، توانست رکوردهای فروش را در هم بشکند و ارزش دارایی استیو جابز (که 80 درصد از مجموعه‌ی پیکسار را در اختیار داشت) به یک و نیم میلیارد دلار رسید.

بازگشت به اپل

در این میان، شرکت اپل در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و مردم به جای کامپیوترهای مکینتاش، از کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 95 استفاده می‌کردند. «گیل املیو»‌ (Gil Amelio) مدیر عامل جدید اپل برای رقابت با مایکروسافت، در پی خرید سیستم عامل NeXT یعنی NeXTSTEP برآمد ولی استیو جابز او را متقاعد کرد که کل شرکت NeXT را به ارزش 400 میلیون دلار خریداری کند. با خرید NeXT توسط اپل، استیو جابز دوباره به اپل بازگشت. با توجه به ضرر 700 میلیون دلاری اپل در سه ماهه‌ی اول سال 1997، املیو از سمت مدیریت عامل برکنار و استیو جابز به طور موقت، مدیرعامل اپل شد.

استیو جابز پس از ورود مجددش به اپل، مهندسین شرکت NeXT را در سمت‌های کلیدی اپل قرار داد و تعداد زیادی از کارمندان اپل را اخراج کرد. در سال 1998، جابز که همزمان مدیرعامل شرکت پیکسار هم بود از یک کامپیوتر شخصی فوق‌العاده با نام آی‌مک (iMac) پرده‌برداری کرد. آی‌مک نه‌تنها صنعت کامپیوترهای شخصی را تکان داد، بلکه توانست اپل را مجددا به دوران طلایی‌اش برگرداند. در جریان مراسم Macworld در سال 2000، استیو جابز از سیستم‌عامل دسکتاپ انحصاری اپل با نام Mac OS X رونمایی کرد. درضمن، پسوند «موقت» هم از سمت وی برداشته شد و مدیر عامل ثابت اپل شد.

استیو جابز

استراتژی بعدی جابز برای افزایش سهم بازار اپل که در سال 2001 معرفی شد، تاسیس فروشگاه‌های Apple Store بود. استیو جابز اعتقاد داشت که در محیطی که کاملا توسط اپل اداره شود، می‌توان ارزش واقعی کامپیوترهای Mac را به کاربران انتقال داد.

آیپاد

در همین شرایط، استیو جابز متوجه روند صعودی اشتراک‌گذاری موسیقی به صورت دیجیتال در جهان شد. جوانان بیش‌ترین هزینه‌ها را برای خرید و دانلود موسیقی از سرویس‌هایی مثل «نپستر» (Napster) می‌کردند. همین موضوع سبب تولد «آی‌تیونز» (iTunes) شد. اما یک مشکل بزرگ وجود داشت، پخش‌کننده‌های موسیقی در آن زمان هیچ‌کدام جذابیتی نداشتند. جابز دستگاهی سفید، کوچک و دوست‌داشتنی را با نام «آیپاد» (iPod) و با شعار «یک هزار موسیقی در جیب‌تان» معرفی کرد.

استیو جابز

اما استیو جابر متوجه شد که اگر مردم بتوانند مستقیما از آی‌تیونز موسیقی‌هایشان را خریداری کنند، میزان فروش این دستگاه‌ها بیشتر هم خواهد شد. همین موضوع سبب شد تا در سال 2003 میلادی، فروشگاه موسیقی اینترنتی iTunes Music Store معرفی شود. در ادامه‌ی همین روند، استیو جابز در سال‌های 2004 و 2005، مدل‌های بعدی آیپاد را با نام‌های «آیپاد نانو» (iPod Nano) و «آیپاد شافل» (iPod Shuffle) معرفی کرد و موفقیت‌های بیشتر را برای اپل به ارمغان آورد.

در سمت دیگر، موفقیت‌های شرکت دیگر استیو جابز یعنی پیکسار و اختلافات بین او و مدیرعامل دیزنی، باعث شد تا قرارداد همکاری بین دیزنی و پیکسار لغو شود.

استیو جابز

هنگامی‌که مدیرعامل دیزنی تعویض شد و «باب ایگر» (Bob Iger)، به این سمت انتخاب شد، روابط بین استیو جابز و شرکت دیزنی مجددا بهبود یافت. ادامه‌ی این رابطه‌ی دوستانه باعث شد تا دیزنی در سال 2006، شرکت پیکسار را به طور کامل خریداری کند و استیو جابز، بزرگ‌ترین سهامدار و یکی از اعضای هیات مدیره‌ی دیزنی شود.

آیفون

در همین میان، استیو جابز در اپل بر روی یک پروژه‌ی مخفی کار می‌کرد و توانست به کمک تیمی از بهترین متخصصان اپل، صفحه‌نمایشی با قابلیت لمس خازنی تولید کند. صفحه‌ای که می‌توانست دنیای کامپیوترهای شخصی را دگرگون کند. اما جابز تصمیم گرفت تا این نمایشگر را به جای کامپیوتر، بر روی یک گوشی موبایل پیاده کند. پس از دو سال تلاش بی‌وقفه، استیو جابز در کنفرانس Macworld سال 2007 میلادی، از گوشی آیفون پرده‌برداری کرد. کنفرانسی که به نقطه‌ی عطف زندگی کاری استیو جابز معروف شد.

استیو جابز

موفقیت بیش از انتظار آیفون، باعث شد تا این گوشی به کلیدی‌ترین محصول اپل تبدیل شود و استیو جابز نام شرکت اپل را از Apple Computer Inc به Apple Inc تغییر دهد. همین موفقیت، ایده‌ی تولید یک تبلت را در ذهن استیو جابز به وجود آورد. دستگاهی که نیاز کاربران را از تهیه‌ی یک کامپیوتر شخصی از بین ببرد. بنابراین در کنفرانس WWDC سال 2010 میلادی، استیو جابز از اولین تبلت اپل با نام «آیپد» (iPad) پرده‌برداری کرد.

سلامت فیزیکی

متاسفانه با وجود موفقیت‌های چشمگیر در زندگی کاری، در اواخر سال 2003، مشخص شد که استیو جابز به بیماری سرطان پانکراس دچار شده است. با وجود عملی موفقیت‌آمیز بر روی جابز در سال 2004، در اواخر سال 2008، مشکل سرطان دوباره گریبانگیر او شد.

حتی با وجود مشکلات پزشکی فراوان، استیو جابز دو بار دیگر و در ماه‌های مارس و ژوئن 2011، برای معرفی iPad 2 و سیستم ابری iCloud در مراسم اپل حاضر شد.

استیو جابز

جابز که از وضعیت سلامت خود باخبر بود و می‌دانست که مدت زیادی زنده نخواهند ماند، مدیر ارشد عملیات (COO) شرکت اپل یعنی «تیم کوک» (Tim Cook) را به عنوان جانشین‌اش انتخاب و در ماه آگوست سال 2011 میلادی، از سمت مدیریت عامل، کناره‌گیری کرد.

استیو جابز در پنجم اکتبر سال 2011 میلادی درگذشت. / دیجی کالا مگ

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا