4 راز مهم در انتخاب وسایل گلدوزی: از پارچه تا کارگاه گلدوزی

این هنر یک فعالیت خلاقانه و مولد زیبایی‌ است. از سال‌های خیلی دور، زمانی که هنوز لوازم خاصی برای دوخت زدن نبود، بسیار محبوب بوده و هیچ وقت قدیمی نشده است. حتما مشاهده کردید در موزه‌ها و روی البسه‌ی قیمتی دوران‌های کهن، دوخت‌هایی روی لباس‌ها بوده که به زیبایی بیشتر آن‌ها می‌افزوده. در نتیجه ما با یک هنر با اصالت و در عین حال امروزی روبرو هستیم. امروزه هنرمندان با دریایی از انتخاب بین لوازم متفاوت مواجه هستند که نیازمند یک انتخاب مناسب و باکیفیت هستند. بخصوص در شروع کار که کمی سردرگم می‌شوند به همین خاطر 4 راز خیلی مهم برای انتخاب درست وسایل مورد نیاز به شما هنردوستان می‌گوییم تا با لذت بیشتری به ادامه مسیر بپردازید.

انتخاب وسایل گلدوزی

1. اصول شناخت پارچه
یکی از اصلی‌ترین اقلام، پارچه است. در این هنر تقریبا روی هر پارچه‌ای میشود کار کرد اما سه نکته‌ی خیلی مهم را باید رعایت کرد.

  • جنس: جنس پارچه با کاربرد آن باید متناسب باشد مثلا اگر بخواهید برای کودک، لباس و یا سرویس خواب، گلدوزی کنید اول باید به این توجه کنید که برای جلوگیری از بروز حساسیت و آسیب به کودک از جنس پنبه یا کتان خالص استفاده کنید.
  • ثبات رنگ‌: اگر رنگ پارچه جوری باشد که با شستشو از بین برود انتخاب مناسبی برای شما نیست. این مورد را با پرسیدن از بزاز (پارچه فروش) و یا با شستشو قبل از شروع کار باید بررسی کنید.
  • میزان آبرفت: بغیر از پلی استر و مواد پلاستیکی بقیه دارای مقداری آبرفت هستند که بعد از یکبار شستشو این مشکل حل می‌شود.

به علاوه‌ی نکات بالا نکات جزئی‌تری هستند که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست. مثل تناسب نخ‌ و طرح‌های انتخاب شده برای بافت‌های ظریف مثل حریر و ابریشم که باید از الگو های ظریف استفاده کرد.

2. معیارهای انتخاب نخ
نقش مهمی در زیبایی آثار دارند. از نخ‌های با کیفیت و رنگ‌های زنده استفاده کنید. جنس مرغوب باعث ماندگاری طولانی‌تر آثار شما خواهند شد. برای انتخاب مناسب اولین و بهترین راه کمک گرفتن از متخصص می‌باشد. شفافیت، پرز نشدن، پاره نشدن حین کار و ثبات رنگی از مهمترین معیارهایی‌ست که موقع انتخاب باید به آن‌ها توجه کنید و یا از فروشنده بپرسید. در صورتیکه برای اولین بار از نخی استفاده میکنید که از خصوصیات آن مطمئن نیستید بهتر است که قبل از اینکه روی سطح نهایی دوخت بزنید، روی پارچه‌ای دیگر تمرین کنید و بعد از اتمام کار، حتما بشویید تا از رنگ پس ندادن و کدر نشدن آن مطمئن شوید.

انتخاب وسایل گلدوزی

3. سوزن: پک بهتر از تک سایز
انتخاب سوزن مناسب را با توجه به سطح کار و تکنیکی که انتخاب کردید، باید انجام دهید که بسیار حائز اهمیت است. تفاوت اصلی آن‌ها در کیفیت ساخت، ارتفاع و سایز حفره است. که انتخاب مدل مناسب باعث ایجاد جزئیات زیبا و منحصربفرد شدن آثار شما می‌شود و دوخت زدن را برای شما لذت بخش می‌کند. به دلیل تنوع سبک های دوختی پیشنهاد می‌شود تا پک‌هایی با چند سایز متفاوت سوزن تهیه کنید تا دست شما در اجرای هر کدام از تکنیک‌هایی که دوست داشتید باز باشد. بعد از حرفه ای شدن و پیدا کردن سبک مورد علاقه می‌توانید از پک های تک سایز استفاده کنید.

انتخاب وسایل گلدوزی

4. مزایا کارگاه ژله‌ای در مقایسه با انواع دیگر
استفاده از وسایل تنظیمی مانند حلقه‌های نگه‌دارنده و کارگاه گلدوزی باعث راحتی کار و حفظ سلامت فیزیکی هنرمند و در نهایت پیاده سازی بهتر طرح مدنظر وی می‌شود. این موضوع در پترن بزرگ با ابعاد وسیع بیشتر حس می‌شود. یک از مدل هایی که به عنوان قاب تزئینی و فریم ثابت نگهدارنده مورد علاقه بسیاری از افراد است مدل ژله‌ای میباشد که انعطاف و مقاوت بیشتری دارد. به عنوان مثال پس از اتمام کارتان دیگر نیازی به جابجایی ندارید و میتوانید براحتی به عنوان یک تابلو زیبا آن را در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

به دلیل تنوع بالای لوازمی که برای شروع نیاز دارید، ممکن است زمان زیادی را در شهر خود به دنبال مجموعه کاملی از آن‌ها بگردید و در آخر بعضی از مدل‌ها را پیدا نکنید. برای جلوگیری از مشکلاتی از این قبیل می‌توانید تنوع کامل و باکیفیت وسایل گلدوزی را از خرازی آنلاین ارشمی تهیه کنید. تمامی برند‌های ایرانی و خارجی مثل نورگه ترک، دمسه فرانسه و بسیاری دیگر را با تضمین بهترین قیمت و سریع ترین زمان ارسال سفارش دهید و توسط پست پیشتاز درب منزل تحویل بگیرید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت کوکا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا