راه های افزایش گردش خون در بدن + بهترین خوراکی ها

روش های تسریع جریان خون
چگونه گردش خون در بدن را افزایش دهیم؟

سیستم گردش خون ضعیف یکی از مشکلات شایع در سلامتی است که معمولا به دلیل برخی بیماری ها و اختلالات از جمله بیماری های قلبی عروقی محیطی، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و بیماری رینود ایجاد می شود.

کاهش جریان می تواند با علائم آزار دهنده ای همچون درد، گرفتگی عضلات، بی حسی، مشکلات گوارشی و احساس سرما در دست ها یا پاها همراه باشد، با این وجود این گونه نیست که تنها کسانی که گردش خون ضعیف دارند به دنبال افزایش آن باشند بلکه گردش خون برای بهبود عملکردهای ورزشی و ریکاوری در ورزشکاران و افرادی که فعالیت زیادی دارند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای درمان مشکلات گردش خون معمولا از دارو استفاده می شود اما مصرف برخی مواد غذایی نیز می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

در ادامه با کوکا همراه باشید تا با 13 ماده غذایی عالی برای بهبود جریان خون آشنا شویم.

بهترین مواد غذایی برای افزایش گردش خون

1. فلفل کاین

طعم تند فلفل کاین از ماده ای به نام کپسایسن نشات گرفته است و همین ماده است که با کاهش فشار خون و تحریک ترشح اکسید نیتریک و دیگر گشاد کننده ها یا ترکیبات گشاد کننده عروق خونی به بهبود جریان خون کمک می کند.

گشاد کننده ها با شل کردن عضلات ریز موجود در دیواره عروق خونی باعث جریان بهتر و آسان تر خون در عروق و سرخرگ ها می شوند.

تحقیقات نشان داده مصرف فلفل کاین گردش خون را افزایش داده، رگ های خونی را تقویت می کند و از تجمع پلاک در سرخرگ ها جلوگیری می کند.

یکی از کاربردهای مهم فلفل کاین استفاده از آن در پمادهای ضد درد است زیرا این ماده با افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر به تسکین درد کمک می کند.

2. انار

انار میوه ای آب دار، شیرین و سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنولی و نیترات ها است که خاصیت گشاد کنندگی بالقوه دارند.

انار چه به صورت آب میوه، میوه کامل یا مکمل آن در بهبود جریان خون تاثیر خوبی داشته و به اکسیژن رسانی بافت های عضلانی کمک می کند.

مطالعات نشان داده مصرف آب انار قبل یا حین تمرینات با وزنه باعث کاهش درد و التهاب و آسیب عضلانی در وزنه برداران حرفه ای می شود.

3. پیاز

پیاز منبع عالی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که از سلامت قلب محافظت می کنند.

از سوی دیگر به دلیل خاصیت ضد التهابی و کاهش التهاب در عروق خونی و گشاد کردن آن ها به افزایش جریان خون و سلامت قلب کمک می کند.

4. دارچین

دارچین یک ادویه گرم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش گردش خون اشاره کرد.

دارچین به رقیق شدن عروق خونی و بهبود جریان خون در عروق کرونری کمک کرده و با شل کردن عروق موجب کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می شود و از سلامت قلب محافظت می کند.

5. سیر

سیر به دلیل اثر مثبت آن روی گردش خون و سلامت قلب شناخته شده است.

این ماده غذایی حاوی ترکیبات گوگردی از جمله آلیسین است که با شل کردن عروق خونی جریان خون به بافت ها را افزایش و فشار خون را کاهش می دهد.

6. چغندر

بسیاری از ورزشکاران برای کمک به بهبود عملکرد ورزشی از آب چغندر یا پودر آن استفاده می کنند زیرا این ماده غذایی سرشار از نیترات است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل شده و با شل کردن عروق خونی به بهبود خون رسانی بافت های عضلانی کمک می کند.

مکمل های آب چغندر جریان اکسیژن در بافت عضلانی را بهبود بخشیده، جریان خون را افزایش می دهند و باعث بالا رفتن سطح اکسید نیتریک در بدن می شوند که همگی برای تقویت عملکرد بدن مفید هستند.

مصرف چغندر در افراد مسن مبتلا به مشکلات جریان خون نیز باعث افزایش گردش خون شده و به کاهش فشار خون، لخته شدن و التهاب عروق خونی کمک می کند.

7. زردچوبه

زردچوبه خواص زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به بهبود جریان خون اشاره کرد.

این ماده غذایی از دیرباز در طب سنتی چینی و آیورودا برای باز کردن عروق خونی و بهبود گردش خون استفاده می شده است.

تحقیقات نشان داده کورکومین موجود در زردچوبه باعث افزایش تولید اکسید نیتریک، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب می شود.

8. سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ داری همچون اسفناج نیز سرشار از نیترات هستند و همان طور که قبلا اشاره کردیم مصرف مواد غذایی سرشار از نیترات با گشاد کردن عروق خونی به بهبود گردش خون کمک می کنند.

تحقیقات نیز نشان داده ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی در افرادی که از رژیم های غذایی سنتی چینی شامل سبزیجات غنی از نیترات مانند کلم چینی استفاده می کنند نسبت به کسانی که از رژیم های غذایی غربی استفاده می کنند بسیار کمتر است.

9. مرکبات

مرکباتی همچون پرتقال، لیمو و گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و با بهبود جریان خون و تولید اکسید نیتریک در بدن برای کاهش فشار خون و سفتی سرخرگ ها مفید هستند و خطر بروز سکته را کاهش می دهند.

10. گردو

گردو حاوی ترکیبات مفیدی مانند ال آرژنین، آلفا لیپوئیک اسید و ویتامین E است که همگی باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می شوند.

این مغز جادویی همچنین باعث کاهش فشار خون شده، عمکرد عروق خونی را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد که به خصوص برای افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا این بیماران اغلب به دلیل سطح نامتعادل قند خون دچار آسیب عروق خونی و مشکلات گردن خون و فشار خون بالا می شوند.

11. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به کاهش فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین و کنترل فشار خون کمک کرده، التهاب را کاهش می دهد، از تجمع پلاکت ها پیشگیری کرده و به گردش خون کمک می کند.

12. توت ها

توت ها از مواد غذایی فوق العاده سالم و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند و مصرف آن ها تاثیر خوبی در بهبود جریان خون خواهد داشت.

بر اساس تحقیقات انجام شده التهاب مزمن می تواند به رگ های خونی صدمه زده و فشار خون را افزایش دهد که به نوبه خود در بروز مشکلات گردش خون نقش دارند.

تحقیقات نشان داده مصرف انواع توت می تواند به کاهش فشار خون، ضربان قلب، تجمع پلاکت ها و سطح نشانگرهای التهابی همچون IL-6 کمک کند و باعث گشاد شدن سرخرگ ها می شود.

13. زنجبیل

زنجبیل از گیاهان دارویی سنتی با پیشینه هزار ساله در هند و چین است که به کاهش فشار خون بالا و بهبود جریان خون کمک می کند.

سایر روش ها

اگرچه اضافه کردن هر یک از خوراکی های ذکر شده به رژیم غذایی به بهبود گردش خون کمک می کند اما برخی تغییرات دیگر در سبک زندگی نیز می تواند در این زمینه مفید باشد، از جمله:

ترک سیگار: سیگار کشیدن از عوامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان می باشد و می تواند اثر منفی روی گردش خون داشته باشد.

افزایش فعالیت های بدنی: ورزش باعث تحریک جریان خون شده و به بهبود عملکرد گشاد کننده های عروق خونی کمک می کند. علاوه بر این ورزش منظم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

کاهش وزن: اضافه وزن یا چاقی تاثیر منفی روی جریان خون گذاشته و می تواند به عوارض خطرناکی همچون تجمع پلاک در سرخرگ ها منجر شود.

رژیم غذایی سالم: به جای چسبیدن به چند ماده غذایی خاص، توصیه می شود رژیم غذایی سالم تری در پیش بگیرید که شامل مواد غذایی کامل و سالم مانند سبزیجات، چربی های سالم و فیبر بوده و به بهبود گردش خون کمک کند.

آب رسانی بدن: هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن برای سلامتی بدن از جمله گردش خون بسیار مهم است. کم آبی می تواند به سلول های اندوتلیال (درون رگی) آسیب رسانده و باعث بروز التهاب و مشکلات در گردش خون شود.

کاهش استرس: از آن جا که سطح استرس روی فشار خون تاثیر زیادی دارد توصیه می شود از تکنیک هایی همچون یوگا و مدیتیشن، باغبانی یا قدم زدن در طبیعت برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا