آروماتراپی با خمیر بازی معطر به روغن اسطوخودس برای کاهش استرس

“سلامتی و حال و احساس خوب، هر یک از ما را به گونه ای متفاوت لمس می کند و این یک داستان شخصی است.”

کاهش استرس با آروماتراپی
کاهش استرس با آروماتراپی

وقتی درباره آروماتراپی (رایحه درمانی) فکر می کنم معمولا تصویری از بخور دادن از طریق هوا، شمع های در حال سوختن یا بخار روغن های ضروری (معطر) که از طریق دستگاه بخور پخش می شود در ذهنم نقش می بندد. اما چیزی که هیچ وقت به ذهنم نمی رسد خمیر بازی است!

حتما بخوانید : روغن ضروری چیست؟

بوی تیز و صنعتی خمیرهای بازی معمولا چیزی نیست که به عنوان بخشی از یک تجربه لذت بخش به آن نگاه کنم اما اگر خمیر بازی را با یک سری مواد اولیه ساده و روغن های ضروری دلخواه خودمان در خانه درست کنیم شاید بتواند راه جالب و منحصر به فردی برای تجربه مزایای آروماتراپی باشد.

اگرچه اشکال دیگر آروماتراپی باعث ایجاد آرامش و احساس طراوت در فرد می شوند اما تنها یکی از حواس را درگیر می کنند در حالی که خمیر بازی آروماتراپی علاوه بر تحریک حس بویایی، حس لامسه را نیز درگیر کرده و یک تجربه فیزیکی و لمسی شگفت انگیز برای دست ها و یک فضای گسترده برای تصور ذهنی فراهم می کند.

به عنوان کسی که از اضطراب رنج می برد متوجه شده ام که استفاده از این روش درمانی خاص مانند فشار دادن یک توپ استرس منعطف و معطر است و اگر روغن ضروری مناسبی استفاده کنید می تواند برای درمان آرتریت، گرفتگی سینوس ها و هر بیماری و اختلالی که از طریق آروماتراپی درمان می شود مفید باشد.

بهترین روغن های ضروری برای کاهش استرس

برای آرامش روحی از روغن های ضروری آرام بخش یا قدری خواب آور استفاده کنید، از جمله:

هنگام خرید روغن به کلمه “خالص” روی برچسب آن توجه داشته باشید و فراموش نکنید که بعضی از روغن ها برای برخی افراد ممکن است حساسیت زا باشند.

آروماتراپی با خمیر بازی برای درمان استرس

مواد اولیه لازم

  • * آرد همه منظوره: 1 فنجان
  • نمک: نصف فنجان
  • * کرم تارتار: 2 قاشق چایخوری
  • آب: 1 فنجان
  • روغن زیتون یا دیگر روغن های مخصوص پخت و پز: 1.5 قاشق غذاخوری
  • روغن ضروری دلخواه: 6 تا 8 قطره
  • رنگ غذای دلخواه

* آرد همه منظوره همان آرد تصفیه شده یا آرد ساده سفید است که از گندم بدون سبوس به دست می آید. از این آرد برای تهیه کیک، نان برشته، کلوچه و همچنین نان های مسطح همچون لواش استفاده می شود.

*کرم تارتار یا تارتارات پتاسیم هیدروژن نوعی اسید خوراکی به شکل پودر سفید رنگ و بی بو است که به روش کاملا طبیعی و به مرور در میوه انگور ایجاد می شود. این پودر را می توان از فروشگاه لوازم قنادی تهیه کرد.

روش آماده سازی خمیر

1. ابتدا آرد، نمک و کرم تارتار را در ظرفی بزرگ با هم مخلوط کنید.

ابتدا مواد خشک را با هم خوب مخلوط کنید
ابتدا مواد خشک را با هم خوب مخلوط کنید

2. سپس آب، روغن زیتون و چند قطره (مقدار اندک) رنگ غذا به مواد افزوده و خوب مخلوط کنید.

من رایحه اسطوخودوس را ترجیح می دهم و به همین دلیل برای هماهنگی بیشتر از رنگ بنفش کمرنگ استفاده کردم، اما از آن جا که بعضی افراد به رنگ غذا حساس هستند می توانند آن را از مواد اولیه حذف کرده یا از جایگزین طبیعی برای آن استفاده کنند.

3. ظرف را روی حرارت متوسط – پایین قرار دهید و پیوسته هم بزنید تا ترکیب غلیظ و چسبنده شده و به شکل یک توپ دربیاید. این کار ممکن است 5 دقیقه یا کمتر زمان ببرد.

4. خمیر را از ظرف خارج کرده و روی کاغذ پخت بگذارید تا چند دقیقه خنک شود.

اگر هنگام کار خمیر کمی گرم باشد احساس بهتری خواهید داشت اما نباید خیلی داغ باشد.

5. در مرحله آخر چند قطره روغن ضروری به خمیر اضافه کنید. مقدار مورد استفاده به قدرت روغن انتخابی و اولویت های خودتان بستگی دارد، توصیه می شود با حدود 6 قطره شروع کنید و در صورت تمایل بعدا مقدارش را بیشتر کنید.

روغن اسطوخودس را به خمیر اضافه کنید
روغن اسطوخودس را به خمیر اضافه کنید

6. خمیر آروماتراپی آماده است، این نوع خمیر خانگی دقیقا مانند خمیرهای آماده قابل استفاده بوده و بافت مناسبی دارد.

خمیر را داخل یک ظرف بدون هوا ذخیره کرده و تا 1 هفته استفاده کنید.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا