آنتی اکسیدان کوئرستین چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید کوئرستین چیست؟
فواید کوئرستین چیست؟

کوئرستین چیست؟

کوئرسیتین یک رنگدانه طبیعی و یکی از فراوان ترین انواع آنتی اکسیدان های گروه فلاونوئید هاست که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات به طور طبیعی یافت می شود.

کوئرسیتین یک آنتی اکسیدان است که با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و اختلالات دژنراتیو مغز را از بین می برد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید کوئرسیتین برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی کوئرسیتین برای بدن

1. ضد التهاب طبیعی

مطالعات نشان می دهد که کوئرستین ممکن است به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد؛ در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده که کوئرسیتین نشانگر های التهاب در سلول های انسانی را کاهش می دهد.

2. درمان علائم آلرژی

خواص ضد التهابی بالقوه کوئرسیتین ممکن است باعث درمان علائم آلرژی شود؛

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده که کوئرسیتین ممکن است به کاهش هیستامین که یکی از عوامل آلرژی و حساسیت می باشد، کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده که مصرف مکمل های کوئرسیتین واکنش های آنافیلاکسی مربوط به بادام زمینی را در موش سرکوب می کند.

3. سرطان

از آنجا که کوئرسیتین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد ممکن است رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده و باعث القای مرگ آن ها شود.

4. بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی کوئرسیتین ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل را کاهش دهد.

5. فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که کوئرسیتین ممکن دارای اثر آرامش بخش بر رگ های خونی باشد و با کاهش فشار خون بالا به بهبود سلامت قلب کمک کند.

هنگامی که به موش هایی با فشار خون بالا به مدت 5 هفته کوئرسیتین داده شد، مقادیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها به ترتیب به طور متوسط ​​18٪ و 23٪ کاهش یافت.

6. جلوگیری از پیری زودرس

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که کوئرستین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی که دارد ممکن است به کاهش چین و چروک پوست صورت کمک کرده و باعث جوان سازی آن شود.

7. بهبود عملکرد ورزشی

بررسی 11 مطالعه انسانی نشان داده که مصرف کوئرستین ممکن است اندکی عملکرد ورزش های استقامتی را بهبود ببخشد.

8. قند خون و دیابت

تحقیقات انسانی و حیوانی نشان می دهد که کوئرسیتین ممکن است قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد.

عوارض و مضرات مکمل کوئرسیتین

مسمومیت

زیاده روی در مصرف مکمل کوئرسیتین (بیش از 1000 میلی گرم در روز) ممکن است باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند سردرد، معده درد و احساس سوزن سوزن شدن در بدن مشخص شود.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز مطالعات دقیقی از اثر مکمل های کوئرسیتین بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

تداخل دارویی

مکمل های کوئرسیتین ممکن است با برخی دارو ها از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تداخل داشته باشند.

منابع غذایی کوئرسیتین

  • گیاه کبر
  • فلفل دلمه ای زرد و سبز
  • پیاز قرمز و سفید
  • موسیر
  • مارچوبه پخته شده
  • گیلاس
  • گوجه فرنگی
  • سیب قرمز
  • انگور قرمز
  • کلم بروکلی
  • کلم کیل (کلم کالی)
  • کاهو برگ قرمز
  • انواع توت ها (مانند زغال اخته ، بلوبری و تمشک)
  • چای سبز و سیاه
  • درخت کهن دار یا گینکو
  • گل راعی یا گل شهناز

طریقه مصرف کوئرسیتین

کوئرسیتین بیشتر از طریق مصرف مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات تازه یا به صورت مکمل مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف روزانه مکمل کوئرسیتین

دوز های معمولی مصرف مکمل های کوئرسیتین بین 500-1000 میلی گرم در روز است.

در ادامه بخوانید : آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

منابع : healthlinemedicalnewstoday

فال روزانه کوکا