خواص کلسیم؛ 20 خاصیت کلسیم برای سلامتی بدن و پوست و مو

خواص کلسیم برای بدن
خواص کلسیم برای بدن

کلسیم چیست؟

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی بدن است که برای ساخته شدن استخوان ها و دندان ها ضروری می باشد. کلسیم استرس و افسردگی را درمان می کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

خواص کلسیم برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

کلسیم نقش مهمی در استحکام و کشش پوست صورت دارد و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

2. آکنه و جوش صورت

کلسیم یکی از بهترین مواد معدنی برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت محسوب می شود.

3. ریزش مو

کلسیم باعث بهبود عملکرد رگ های خونی می شود، همچنین کلسیم جذب آهن در بدن را افزایش داده و با تقویت فولیکول های مو، از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید دارویی و درمانی کلسیم برای بدن

4. جنین و زنان باردار

کلسیم باعث بهبود رشد جنین شده و به تقویت استخوان ها، دندان ها و اسکلت جنین در دوران بارداری کمک می کند.

5. شیردهی

کلسیم در دوران شیردهی باعث افزایش رشد نوزاد شده و به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند.

6. نوزادان و کودکان

کلسیم باعث تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان می شود.

کلسیم به تقویت دندان ها در نوزادان و کودکان کمک کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان در بزرگسالی را کاهش می دهد.

7. بدنسازی

کلسیم انقباض عضلات را تنظیم می کند؛ کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بهبود عملکرد عضلات بدن بوده و به درمان گرفتگی عضلات در ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

8. فشار خون

کلسیم با اثر بر روی عضلات صاف که عروق خونی را احاطه کرده، باعث آرامش رگ های خونی شده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای کلسیم در رژیم غذایی خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد کاهش می دهد.

9. قلب

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای بهبود عملکرد عضلات قلب است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

گفته می شود که مصرف مقادیر کافی کلسیم در رژیم غذایی، باعث بهبود ضربان قلب می شود.

کلسیم با کاهش فشار خون بالا، از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

10. لاغری و کاهش وزن

مصرف مقدار مناسب کلسیم می تواند به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند؛ کمبود کلسیم در رژیم غذایی، باعث افزایش تولید هورمون پاراتیرویید در بدن می شود. هورمون پاراتیرویید باعث پرخوری و افزایش تولید چربی شده و منجر به چاقی و افزایش وزن می شود.

11. پوکی استخوان

حدود 99 درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان ها و دندان ها یافت می شود؛ تحقیقات نشان می دهد که کلسیم به همراه ویتامین D به تقویت استخوان ها کمک می کند، تراکم استخوان ها را افزایش داده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

کلسیم همچنین ستون فقرات را تقویت کرده و کمردرد را درمان می کند.

توجه داشته باشید که کلسیم بدون حضور ویتامین D قابل جذب نیست.

12. افزایش انعقاد خون

کلسیم یکی از بهترین مواد مغذی برای بهبود انعقاد خون در بدن محسوب می شود.

13. سرطان کولون

تحقیقات نشان می دهد که کلسیم، خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد؛ در واقع کلسیم به پروتئین های سرطانی در روده متصل شده و آن ها از بدن جدا می کند.

14. سندروم پیش از قاعدگی

مقادیر کافی کلسیم علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند سرگیجه، نوسانات خلقی، فشار خون بالا و افسردگی را کاهش می دهد.

یک مطالعه دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، با مصرف کلسیم و ویتامین D می توانند، قاعدگی نامنظم را درمان کنند.

15. سنگ کلیه

سنگ های کلیه در واقع سنگ های رسوبی کلسیم و دیگر مواد معدنی در دستگاه ادراری انسان هستند، شایع ترین شکل سنگ کلیه، سنگ های اگزالات هستند؛ مطالعات نشان داده که مصرف کلسیم خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

16. دندان ها

کلسیم یکی از ضروری ترین مواد معدنی برای تقویت استخوان فک و دندان ها محسوب می شود؛ کلسیم با تقویت دندان ها خطر رشد باکتری بر روی آن ها را کاهش داده و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود.

17. دیابت و قند خون

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که مقادیر بالای کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند، کاهش قابل توجهی در میزان قند خون نشان می دهند.

18. قلیایی شدن بدن

مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار، pH بدن را بسیار اسیدی می کنند و خطر ابتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه را افزایش می دهند؛ مصرف مقادیر کافی کلسیم به قلیایی شدن بدن کمک می کند.

19. پیشگیری از بیماری مزمن

کلسیم نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن دارد.

20. درمان ناباروری مردان

یکی تحقیق اولیه در دانشگاه ویسکانسین نشان می دهد که درمان با کلسیم و ویتامین D به بهبود باروری در مردان کمک می کند؛ کلسیم باعث افزایش انرژی و سرعت اسپرم ها شده و شناس باروری تخمک را افزایش می دهد.

عوارض و مضرات مکمل های کلسیم

  • مکمل های کلسیم در برخی افراد باعث نفخ، یبوست و احتباس گاز در روده ها می شوند
  • زیاده روی در مصرف مکمل های کلسیم، باعث ایجاد سنگ کلیه می شود
  • همچنین تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای کلسیم در خون، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش خواهد داد

مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه

با مشورت پزشک متخصص

نوزادان و کودکان

  • 1-3 سال : 700 میلی گرم در روز
  • 4-8 سال : 1000 میلی گرم در روز
  • 9-18 سال : 1300 میلی گرم در روز

زنان و مردان بزرگسال

  • زنان و مردان 19-50 سال : 1000 میلی گرم در روز
  • مردان 51-70 سال : 1000 میلی گرم در روز
  • زنان 51-70 سال : 1200 میلی گرم در روز
  • زنان و مردان 71 سال به بالا : 1200 میلی گرم در روز

زنان در دوران بارداری و شیردهی

زنان باردار یا شیرده : 1000 میلی گرم در روز

کلسیم در چه چیز هایی وجود دارد؟

گل قاصدک، جلبک های دریایی، آجیل و دانه های روغنی مانند پسته، کنجد، بادام و فندق، انواع لوبیا (لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی و لوبیا کشاورزی)، انجیر، پرتقال، کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم، اسفناج، شیر سویا، توفو، غلات و ملاس سیاه حاوی مقادیر قابل توجه کلسیم هستند.


در ادامه بخوانید : بهترین منابع کلسیم


منابع : medicalnewstodayorganicfactsnaturalfoodseries