چای سبز چگونه باعث لاغری و چربی سوزی بدن می شود؟

آیا چای سبز به لاغری کمک می کند؟
آیا چای سبز به لاغری کمک می کند؟

در مقاله خواص چای سبز برای سلامتی و پوست و مو به طور مفصل درباره فواید این نوشیدنی باستانی نوشته ایم و در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چگونه چای سبز باعث لاغری می شود؟

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های موجود در کره زمین و منبع خوب ترکیبات آنتی اکسیدانی و گیاهی مختلف است و مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

احتمالا شما نیز به کرات شنیده اید که نوشیدن این چای پرخاصیت برای کاهش وزن و چربی سوزی مفید می باشد و بسیاری افراد و منابع نیز آن را تایید می کنند اما آیا این ادعا واقعا صحت دارد؟

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی ادعاهای مختلف در این زمینه پرداخته و درباره خواص و فواید چای سبز برای لاغری بیشتر بدانیم. با کوکا همراه باشید.

1. ترکیبات و مواد مغذی موجود در چای سبز به آب کردن چربی ها کمک می کند

برگ های چای سبز دارای ترکیبات مفید فراوانی می باشد که از جمله آن ها می توان به کافئین اشاره کرد. یک فنجان چای سبز حاوی حدود 24 تا 40 میلی گرم کافئین است که این مقدار بسیار کمتر از کافئین موجود در یک فنجان قهوه (100 تا 200 میلی گرم) می باشد اما همچنان اثر ملایم خود را به جا می گذارد.

کافئین از مواد محرک شناخته شده است و در منابع متعدد به خاصیت چربی سوزی و اثر مثبت آن روی بهبود کارایی فعالیت های ورزشی اشاره شده است.

با این وجود چای سبز بیشتر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود به شهرت رسیده است. مطالعات نشان داده نوشیدن 1 فنجان چای سبز سطح آنتی اکسیدان موجود در جریان خون را بهبود می بخشد.

این نوشیدنی سالم دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاتچین می باشد که متابولیسم بدن را افزایش می دهند و از جمله مهم ترین آن ها می توان به اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG اشاره کرد.

اگرچه نوشیدن 1 فنجان چای سبز می تواند سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش دهد اما اغلب مطالعات انجام شده خواص عصاره چای سبز را مورد بررسی قرار داده اند که منبع متمرکز کاتچین ها می باشد.

2. چای سبز می تواند چربی را از سلول های چربی خارج کند

برای چربی سوزی ابتدا باید بدن چربی های موجود در سلول های چربی را شکسته و آن ها را به جریان خون منتقل کند.

مطالعات نشان داده ترکیبات فعال موجود در چای سبز با افزایش اثر برخی هورمون های چربی سوز مانند نوراپی نفرین به این پروسه کمک می کند.

آنتی اکسیدان EGCG موجود در چای سبز با مهار پروتئین خاصی که عامل تجزیه هورمون نوراپی نفرین در بدن می باشد به افزایش این هورمون کمک کرده و تجزیه چربی ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

در نهایت سلول های چربی، چربی بیشتری را تجزیه کرده و این چربی پس از انتقال به جریان خون به عنوان منبع انرژی توسط سلول های مختلف بدن از جمله ماهیچه ها مصرف می شود.

3. چای سبز چربی سوزی به ویژه هنگام تمرینات ورزشی را افزایش می دهد

اگر به برچسب محصولات و مکمل های چربی سوزی تجاری نگاهی بیندازید به احتمال زیاد در لیست عناصر تشکیل دهنده آن ها اسم چای سبز را پیدا می کنید زیرا در منابع بسیاری از عصاره چای سبز به عنوان یک ماده چربی سوز بخصوص در حین فعالیت های ورزشی یاد شده است.

نتایج مطالعه ای نشان داده میزان چربی سوزی در مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف می کنند 17 درصد بیش از مردانی است که از این مکمل استفاده نمی کنند.

یک مطالعه 8 هفته ای نیز نشان داده کاتچین موجود در این چای باعث افزایش چربی سوزی بدن در حین انجام تمرینات ورزشی و هم در زمان استراحت می شود.

چندین مطالعه دیگر نیز این یافته ها را تایید می کنند که EGCG چربی سوزی بدن را افزایش داده و در طولانی مدت به کاهش چربی های بدن کمک می کند.

4. چای سبز نرخ متابولیک بدن را افزایش می دهد

بدن ما پیوسته در حال سوزاندن کالری است زیرا در حالت های مختلف چه زمانی که خوابیده ایم یا نشسته ایم سلول های بدن به شدت مشغول فعالیت هستند و برای انجام آن نیاز به انرژی دارند.

مطالعات متعدد نشان داده مصرف عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می تواند به افزایش کالری سوزی بدن حتی هنگام استراحت کمک کند.

در بیشتر مطالعات این مقدار بین 3 تا 4 درصد افزایش یافته اگرچه برخی نتایج خبر از افزایش 8 درصدی آن می دهد.

برای فردی که روزانه 2 هزار کالری می سوزاند، مقدار 3 تا 4 درصد حدود 60 تا 80 کالری می شود، این مقدار برابر با همان مقداری است که از رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتظار می رود.

گرچه بسیاری از این مطالعات در دوره های زمانی کوتاه مدت انجام شده اما برخی شواهد نشان می دهد که اثر چای سبز روی متابولیسم بدن در طولانی مدت باقی خواهد ماند.

نتایج مطالعه ای روی 60 فرد چاق که عصاره چای سبز مصرف کردند نشان می دهد این افراد بعد از 3 ماه حدود 3.3 کیلوگرم وزن کرده و مقدار کالری سوزی روزانه آن ها به اندازه 183 کالری افزایش یافته است.

با این وجود همه مطالعات نشاندهنده افزایش متابولیسم بدن در اثر مصرف عصاره چای سبز نیستند و اثر این نوشیدنی در افراد مختلف متفاوت می باشد.

5. آیا چای سبز باعث کاهش مصرف کالری در فرد می شود؟

یکی دیگر از راه هایی که چای سبز می تواند به لاغری کمک کند کاهش اشتها است.

از نظر تئوری مصرف چای سبز می تواند باعث کاهش اشتها بدون هیچ تلاش دیگری شود با این حال نتایج مطالعات در این مورد متناقض بوده است.

برخی مطالعات حیوانی نشان داده عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می توانند میزان جذب چربی از مواد غذایی مصرفی را کاهش دهد اما این اثر در آزمایش های انسانی تایید نشده است.

به طور کلی چای سبز با افزایش چربی سوزی، کالری سوزی را نیز افزایش می دهد اما به نظر می رسد تاثیر قابل توجهی در مقدار غذایی که در طول روز مصرف می کنید نداشته باشد.

6. چای سبز به کاهش چربی های بدن به ویژه چربی های شکمی مضر کمک می کند

هنگامی که صحبت از کاهش وزن واقعی می شود اثر چای سبز نسبتا کم است، گرچه مطالعات بسیاری نشان داده افراد با نوشیدن آن واقعا وزن کم کرده اند اما مطالعاتی نیز هستند که خلاف این گفته را نشان داده اند.

دو بررسی انجام شده روی بسیاری از آزمایش های تحت کنترل مکمل های چای سبز نشان داده که افراد با مصرف آن به طور میانگین حدود 1.3 کیلوگرم کاهش وزن خواهند داشت.

لازم به ذکر است همه چربی های بدن یکسان نیستند. چربی های زیر پوستی درست زیر پوست بدن ذخیره می شوند اما مقادیری چربی احشایی نیز در بدن وجود دارد که چربی های شکمی نامیده می شوند.

مقادیر فراوان چربی احشایی با التهاب و مقاومت انسولین در بدن مرتبط هستند و هر دوی این ها از عوامل تاثیرگذار روی بیماری های جدی همچون دیابت نوع 2 و بیماری قلبی می باشند.

مطالعات متعدد روی کاتچین موجود در چای سبز نشان داده اگرچه اثر کاهندگی وزن این نوشیدنی نسبتا کم است اما آب شدن چربی های شکمی مضر، درصد قابل توجهی از چربی سوزی با چای سبز را تشکیل می دهد.

بنابراین مصرف چای سبز خطر ابتلا به بیماری های مهم را کاهش داده و به زندگی سالم تر و طولانی تر کمک می کند.

سخن پایانی

اگرچه عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG می توانند باعث افزایش نسبتا کمی در نرخ متابولیک و چربی سوزی شوند اما کاهش وزن در اثر نوشیدن این چای نسبتا کم خواهد بود.

با این حال مصرف چای سبز در کنار سایر عوامل کاهش دهند وزن – از جمله مصرف پروتئین بیشتر و کاهش مصرف کربوهیدرات ها – بهتر عمل خواهد کرد.

به یاد داشته باشید مزایای چای سبز چیزی فراتر از کاهش وزن می باشد و مصرف طولانی مدت آن تاثیر خوبی در طولانی مدت روی سلامتی به جا خواهد گذاشت.


در ادامه بخوانید : طرز تهیه چای سبز با دارچین و زنجبیل برای لاغری


منابع: healthline 

فال روزانه کوکا